Az elmúlt hetekben, hónapokban számos véleményt lehetett hallani a BKV járműparkjának állapotával - főleg a 3-as metróéval - kapcsolatban. Bár a meg nem nevezett források nyilatkozatait általában cáfolatok követték, a Fővárosi Közgyűlés április 24-i ülésére a BKK-BKV készített egy beszámolót a fővárosi közlekedés infrastruktúrájának műszaki állapotáról.
Összességében a 14 oldalas dokumentumból kiderül, hogy mind a járműpark, mind az infrastruktúra elérte már azt a "billenő pontot", ahonnan a műszaki állapotok már nem időarányosan, fokozatosan, hanem rohamosan romlanak. Ennek pedig az a következménye, hogy fokozottabbá válik az üzembiztonság bizonytalansága, és egyre nagyobb lesz a kockázat a biztonságra nézve, ha nem történik azonnali beavatkozás.
"A BKV Zrt. műszaki eszközrendszere a teljesítőképességének, használhatóságának határára érkezett" - derül ki rögtön a dokumentum legelején. A BKK szerint a járműpark jelentős hányada már meghaladta a tervezett élettartamát. Az autóbuszok átlagos életkora 11 évvel, a trolibuszoké 10 ,8 évvel több mint az optimális átlagéletkor.
Ennél viszont sokkal rosszabb a helyzet a vasúti járművek esetében, hiszen a villamosok 17,3, a metrók 15, a HÉV-szerelvények pedig 20,8 évvel idősebbek az optimálisnál, ami mellett van még egy mérvadó szint. Hiszen a tervezett élettartamot szintén minden járműtípus meghaladta már a fővárosban.
Ebből a szempontból legrosszabb állapotban a buszok és a HÉV-szerelvények vannak, előbbiek 3 évvel, utóbbiak pedig megközelítőleg öt évvel idősebbek a tervezett élettartamuknál. A BKK megjegyzi, a műszaki beavatkozásokat már nem szakmai megfontolások alapján kell elvégezniük, hanem a meghibásodások helyreállítási kényszere miatt.
Az elöregedett járműparkkal kapcsolatban a tanulmány kitér még egy kulcsfontosságú tényezőre. Megállapították, hogy 2006 és 2012 között az üzemeltetésre rendelkezésre álló keretek egyszer sem változtak ténylegesen az infláció mértékének megfelelően, tehát a források reálértéke csökkent. Ennek folyományaként az üzemeltetési keretek nem nyújtanak elegendő fedezetet arra, hogy a szükséges munkákat maradéktalanul el tudják végezni.
A probléma az, hogy a szükséges eszközcserék mértéke és forrásigénye túlmutat a pénzügyi lehetőségeken, így az eszközök továbbüzemelése "a források hiánya miatt elengedhetetlen". A tanulmányban szereplő grafikon szerint a járműpark teljes megújításához 2000 milliárd forintra (a GDP 0,7 százaléka) lenne szüksége a társaságnak, miközben a jelenlegi eszközök 280 milliárdos értéken szerepelnek a könyvekben - az optimális 1000 milliárd helyett.
mfor.hu