4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az uniós csatlakozás óta - a multik közvetítésével - Magyarországra is betört a versenytársakat „földbedöngölő” reklám. A nézők számára kétségtelenül szórakoztató – esetenként meglepő – hangvétel viszont Nyugaton már bevett szokás, derül ki az mfor.hu BrandFestivál kapcsán készült körképéből.

Bajuszt akasztó riválisok

[ajanlo=498][igazitas=right/]Kázmér Natasa, a Wizz Air kommunikációs igazgatója szerint a részben magyar tulajdonban lévő légitársaság imázsára nem volt negatív hatással a tavaly év végén kibontakozott reklámháború. Mint ismert, az easyJet egész oldalas hirdetéseiben hívta fel a figyelmet konkurense járattörléseire. Mivel szokatlan volt a támadó hangvételű hirdetés, nagy visszhangot váltott ki, így gyakorlatilag ingyen még több ember ismerte meg a cég nevét. A szakember azonban úgy véli: az emberekre kell bízni, hogy kinek a szolgáltatását veszik igénybe.

Pető György, az easyJet country managere szerint a magyaroknak azért lehetett furcsa a figyelemfelkeltő hangvétel, mert nincsenek még hozzászokva ehhez. Az angolszász kultúrában azonban bevett szokás a hagyományos reklámokkal való szakítás. A két diszkont légitársaság képviselői a szeptember 22-én kezdődő BrandFestiválon a tudatos brandépítés lépéseit vitatják meg.

A Wizz Air az eset után a Magyar Reklámszövetség Etikai Bizottságához fordult, de végül nem hozott határozatot. Arra hivatkoztak, hogy az Önszabályozó Reklám Testület előzetes kontrollján már átment a hirdetés, így ők nem hivatottak utólag vizsgálódni. A Wizz Air akkori közlése szerint polgári peres eljárást kezdeményezett az illetékes bíróságnál.

Bajuszt akasztó riválisok

Az ügyfelekért folytatott versengésben 2003 végén a mobilszolgáltatók nyitottak új fejezetet: a piacra harmadikként belépő brit Vodafone és a piac legnagyobb hányadát birtokló Westel (ma T-Mobil) keveredett reklámcsetepatéba. Hirdetéseikben számos utalást tettek a konkurensre, egymás SIM-kártyájának vécébe dobásától a maffiózóként ábrázolt ellenlábas mobilszolgáltató menedzsmentjéig. Végül mindkét szolgáltató panasszal élt a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH): a Westel a fogyasztók tisztességtelen befolyásolását, a Vodafone jó hírnevének megsértését vetette versenytársa szemére. Utóbbi végül bíróságon próbált elégtételt venni.

Hatóságok

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FvF), a területi fogyasztóvédelmi felügyelőségek és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) akkor hivatottak lépni, ha a fogyasztók érdekeit érintő jogi problémák merülnek fel. A reklámtörvény betartatása a FvF feladata. A megtévesztő és az összehasonlító reklám esetén megosztva a GVH, valamint a bíróság jár el a versenytörvény figyelembevételével.

Hasonló pengeváltás zajlott le itthon a Novell és a Microsoft között is. Utóbbi ugyanis megjelentetett egy toldozott-foldozott hálózatra utaló hirdetéskampányt, amit a Novell sérelmezett. A Microsoft végül bocsánatkérő nyilatkozatot tett. Legutóbb pedig a T-Com fordult beadvánnyal a GVH-hoz, mert véleménye szerint a TELE2 a közelmúltban közzétett reklámjaiban számos alkalommal megsértette a versenytörvényt. Augusztus közepén épp fordított volt a helyzet: a TELE2 sérelmezte a GVH-nál és a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjénél a T-Com Favorit díjcsomag televíziós hirdetéseit.

Utóbbi reklám kapcsán a MRSZ is megvizsgálta - fogyasztói bejelentések alapján -, kifogásolható-e, hogy a reklámban jól látható a konkurens cég emblémája. A MRSZ Reklámetikai Bizottsága és az ÖRT szerdán közös állásfoglalásában kijelentette, hogy etikailag nem kifogásolható a T-Com reklámban a versenytárs megjelenítése. Azt, hogy a reklám sért-e jogszabályt, a GVH fogja eldönteni.

Körte Ildikó

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!