7p

A banki szektor is egyre változik: fúziók, konszolidációs hullámok, ügyfélkör- és termékskála-bővülés vagy éppen -szűkülés követik egymást. Mindezek — és a megváltozott gazdasági környezet, az új gazdaság térnyerése — nemcsak a bankokat, hanem ügyfeleiket is kihívások elé állítják. Sok szakértő aggódik...

A nagyok versenyeztetnek

Zelenák Róbert, az OTP Bank ügyfélkapcsolatok igazgatóságának ügyvezető igazgatója szerint az ügyfelek legfontosabb elvárása egy pénzintézettel szemben a pénzügyi stabilitás, a megbízhatóság és versenyképes kondíciók. Ezt követi a sorban az ügyfélkapcsolatok jellege és minősége, de nem elhanyagolható a bank infrastrukturális színvonala sem.

Az OTP esetében is létrejött - nem fúzió, hanem organikus fejlődés eredményeképpen - a sokfunkciós pénzügyi "szupermarket", az OTP csoport: itt megtalálható minden olyan szolgáltatás, amelyre egy vállalkozónak szüksége lehet. Az "egypontos" kapcsolattartásban a bizalom jut kifejezésre: az ügyfél egyetlen banki személlyel áll kapcsolatban, és mindennemű pénzügyi ügyletét rajta keresztül bonyolítja le.
A "mindent egy helyen" típusú bank a költségek optimalizálására is lehetőséget ad, hiszen a többfajta szolgáltatás magasabb pénzforgalmat is jelent, ami kedvezőbb bankköltségekkel jár. Ezt főleg a közepes méretű - egymilliárd forint éves forgalom alatti - vállalkozások használják ki; nekik nem érdemes megosztaniuk pénzforgalmukat.

A nagy cégekre jellemző több-bankos gyakorlat mögött a bankszektor tudatos versenyeztetése áll - értékelte a jelenséget az OTP szakembere -, s ezt Patyi Sándor is megerősítette, hozzáfűzve még, hogy a nagyvállalatok számára nyújtott banki szolgáltatások nem is drágultak az elmúlt időszakban.

Hódít az elektronikus bankolás

A minőségi ügyfélkapcsolat-tartás mellett az OTP is az e-banking-szolgáltatások kifejlesztésével és bevezetésével igyekszik piaci szerepét megtartani. A Top 200 körébe tartozó nagyvállalatok ma már jellemzően elektronikus úton, saját ügyfélterminálon keresztül intézik pénzügyeiket. A középvállalati szektorban a lebonyolított tranzakcióknak körülbelül a 30 százaléka zajlik ezen a módon, míg a kisvállalkozók és a lakosság körében az internetalapú házibank terjed.

A gördülékeny ügyintézést és információáramlást segíti elő az élőhanggal válaszoló call center-, valamint a mobilbank-szolgáltatás, amelynek egyik legnépszerűbb funkciója a tranzakciókontroll, azaz amikor elektronikus fizetés esetén a tranzakció rövid szöveges üzenet formájában megjelenik az ügyfél mobiltelefonján. Újdonság a népszerű üzleti kártyák mellett a vámolási eljárást megkönnyítő vámkártya, amelyet főként nagyvállalati körben használnak.

A multik hálózata

Jürgen Philipper, a WestLB Magyarország Rt. vezérigazgatója szerint a vállalati banki üzletágban túlkínálat van Magyarországon, és a cégek bankválasztását még mindig elsősorban az ár befolyásolja, a súlypontok csak lassan mozdulnak el a szakértelem és minőség irányába. A nagy multinacionális cégek - ügyfeleik elsősorban ebbe a körbe tartoznak - viszont soha nem egyetlen bankkal állnak kapcsolatban, hanem többel, mivel nincs olyan bank, amelyik egy nemzetközi értelemben vett nagyvállalat teljes pénzügyi kiszolgálását elvállalhatná. Egyrészt a banki törvények sem tesznek lehetővé bizonyos összeg feletti pénzkihelyezést, de a vállalat szemszögéből is biztonságosabb a több-bankos megoldás. Arról nem is beszélve, hogy míg az egyik bank erőssége mondjuk egy vállalat dolgozóinak a számlavezetése, addig a másiké például a vállalati kockázatkezelés, a stratégiai és befektetési tanácsadás, a tőzsdei bevezetés, szindikált hitelek nyújtása vagy akár a vállalati fúziók és felvásárlások megtervezése és kivitelezése.

A másik, a bankszektorra is kiható fontos jellemzője a magyarországi változásoknak az uniós csatlakozásra való felkészülés - fejtette ki véleményét a vezérigazgató. - Ezért olyan új jogszabályok megjelenése várható a közeljövőben, amelyek egyre szélesebb körben teszik lehetővé a határokon átnyúló szolgáltatásokat. Ilyen például a nemzetközi cash-pool vagy a vállalatok finanszírozását könnyítő úgynevezett asset securization, azaz eszközfedezeti ügylet (a szerződéssel nem biztosított, de a jövőben várható becsült bevételek figyelembevétele a finanszírozásnál). Az Európai Unió előírásai, a Magyarországon nagy számban jelen lévő külföldi működőtőke-beruházások, külföldi vállalatok, a magyar cégek nemzetközi részvénypiacokon való megjelenése mind a magyar pénz- és tőkepiac további liberalizálását sürgeti.

Az ügyfelek szemszögéből

Nigel Carrigan, a Tesco Global Áruházak Rt. pénzügyi igazgatója a minőség- és árszempontokat megelőzve a kockázati tényezőket tartotta szem előtt, amikor cége magyarországi tevékenységéhez partnerbankot választott. A Piac és Profit kérdéseire válaszolva a személyes kapcsolatok fontosságát hangsúlyozta, és azt, hogy a beruházások tető alá hozásakor különös jelentősége van annak, hogy bankár és ügyfele szót értsen egymással. A cég angliai központja minden tengerentúli leányvállalata számára kötelezően előírja, hogy a napi pénzügyeit és a befektetéseit nem kezelheti ugyanaz a bank; ezért a "mindent egy helyen" szolgáltatást a cég nem használja ki. Nigel Carrigan szerint még sokáig nem kell tartani attól, hogy a bankok csökkenő száma a piaci verseny lanyhulásához vezet. Komoly küzdelem folyik ugyanis közöttük a jó vállalati ügyfelek megtartásáért, s mindazokat a szolgáltatásokat kínálják, amelyekre a nagyvállalatoknak szükségük lehet, sőt gyakran a kínált lehetőségek meghaladják a vállalatok jelenlegi igényeit.

Az IKARUS Járműgyártó Rt. nincs abban a helyzetben, hogy versenyeztethetné a bankokat - vallja be Princz Ferenc, a vállalat pénzügyi igazgatója. Házibankjuk a CIB (korábbi partnerbankjuk, a BNP-Dresdner a vevőfinanszírozási konstrukciók kialakításában ugyan maradéktalanul eleget tett kívánalmaiknak, de a magyarországi tőkelimit miatt később már nem tudtak együttműködni), ám a régebbi szerződések áthúzódó ügyletei miatt még másik négy bankkal is van kapcsolatuk. Princz Ferenc saját korábbi, nemegyszer negatív tapasztalatai miatt kifejezetten előnyösnek tartja a bankpiaci változásokat. Inkább használ, mint árt az ügyfeleknek, ha a kisebb méretű, minimális alaptőkéjű bankok visszaszorulnak - mondja -, még akkor is, ha ezzel a pénzintézetek száma csökken.

Amikor a CIB mellett döntöttek, a pénzügyi stabilitáson túl a rugalmas termékstruktúra, adott esetben a termék személyre szabásának lehetősége és a bizalmi alapon működő személyes kapcsolat volt a döntő. Jelenleg három pénzügyi szolgáltatást vesznek igénybe: az általános vállalati finanszírozáson túl a pénzügyi likviditást segítő rövid lejáratú ügyleteket, illetve faktorálást, valamint a középtávra nyújtott technológiai fejlesztési és beruházási hiteleket. A pénzügyi igazgató szerint ma már általános követelmény, hogy a napi számlakapcsolat elektronikus úton bonyolódjék. Az együttműködés újabb formája a cash-pool, ami az olyan, több tagvállalatból álló cégnek, mint az IKARUS, nagyon hasznos, hiszen a tagvállalatok folyószámlamozgását teszi egységesen kezelhetővé, s ez mind a hitelelbírálást, mind pedig a vállalat belső pénzügyi átláthatóságát megkönnyíti.

Megjelent a Piac és Profit újságban

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!