A nagyok versenyeztetnek
Zelenák Róbert, az OTP Bank ügyfélkapcsolatok igazgatóságának ügyvezető igazgatója szerint az ügyfelek legfontosabb elvárása egy pénzintézettel szemben a pénzügyi stabilitás, a megbízhatóság és versenyképes kondíciók. Ezt követi a sorban az ügyfélkapcsolatok jellege és minősége, de nem elhanyagolható a bank infrastrukturális színvonala sem.
Az OTP esetében is létrejött - nem fúzió, hanem organikus fejlődés eredményeképpen - a sokfunkciós pénzügyi "szupermarket", az OTP csoport: itt megtalálható minden olyan szolgáltatás, amelyre egy vállalkozónak szüksége lehet. Az "egypontos" kapcsolattartásban a bizalom jut kifejezésre: az ügyfél egyetlen banki személlyel áll kapcsolatban, és mindennemű pénzügyi ügyletét rajta keresztül bonyolítja le.
A "mindent egy helyen" típusú bank a költségek optimalizálására is lehetőséget ad, hiszen a többfajta szolgáltatás magasabb pénzforgalmat is jelent, ami kedvezőbb bankköltségekkel jár. Ezt főleg a közepes méretű - egymilliárd forint éves forgalom alatti - vállalkozások használják ki; nekik nem érdemes megosztaniuk pénzforgalmukat.
A nagy cégekre jellemző több-bankos gyakorlat mögött a bankszektor tudatos versenyeztetése áll - értékelte a jelenséget az OTP szakembere -, s ezt Patyi Sándor is megerősítette, hozzáfűzve még, hogy a nagyvállalatok számára nyújtott banki szolgáltatások nem is drágultak az elmúlt időszakban.
Hódít az elektronikus bankolás
A minőségi ügyfélkapcsolat-tartás mellett az OTP is az e-banking-szolgáltatások kifejlesztésével és bevezetésével igyekszik piaci szerepét megtartani. A Top 200 körébe tartozó nagyvállalatok ma már jellemzően elektronikus úton, saját ügyfélterminálon keresztül intézik pénzügyeiket. A középvállalati szektorban a lebonyolított tranzakcióknak körülbelül a 30 százaléka zajlik ezen a módon, míg a kisvállalkozók és a lakosság körében az internetalapú házibank terjed.
A gördülékeny ügyintézést és információáramlást segíti elő az élőhanggal válaszoló call center-, valamint a mobilbank-szolgáltatás, amelynek egyik legnépszerűbb funkciója a tranzakciókontroll, azaz amikor elektronikus fizetés esetén a tranzakció rövid szöveges üzenet formájában megjelenik az ügyfél mobiltelefonján. Újdonság a népszerű üzleti kártyák mellett a vámolási eljárást megkönnyítő vámkártya, amelyet főként nagyvállalati körben használnak.
A multik hálózata
Jürgen Philipper, a WestLB Magyarország Rt. vezérigazgatója szerint a vállalati banki üzletágban túlkínálat van Magyarországon, és a cégek bankválasztását még mindig elsősorban az ár befolyásolja, a súlypontok csak lassan mozdulnak el a szakértelem és minőség irányába. A nagy multinacionális cégek - ügyfeleik elsősorban ebbe a körbe tartoznak - viszont soha nem egyetlen bankkal állnak kapcsolatban, hanem többel, mivel nincs olyan bank, amelyik egy nemzetközi értelemben vett nagyvállalat teljes pénzügyi kiszolgálását elvállalhatná. Egyrészt a banki törvények sem tesznek lehetővé bizonyos összeg feletti pénzkihelyezést, de a vállalat szemszögéből is biztonságosabb a több-bankos megoldás. Arról nem is beszélve, hogy míg az egyik bank erőssége mondjuk egy vállalat dolgozóinak a számlavezetése, addig a másiké például a vállalati kockázatkezelés, a stratégiai és befektetési tanácsadás, a tőzsdei bevezetés, szindikált hitelek nyújtása vagy akár a vállalati fúziók és felvásárlások megtervezése és kivitelezése.
A másik, a bankszektorra is kiható fontos jellemzője a magyarországi változásoknak az uniós csatlakozásra való felkészülés - fejtette ki véleményét a vezérigazgató. - Ezért olyan új jogszabályok megjelenése várható a közeljövőben, amelyek egyre szélesebb körben teszik lehetővé a határokon átnyúló szolgáltatásokat. Ilyen például a nemzetközi cash-pool vagy a vállalatok finanszírozását könnyítő úgynevezett asset securization, azaz eszközfedezeti ügylet (a szerződéssel nem biztosított, de a jövőben várható becsült bevételek figyelembevétele a finanszírozásnál). Az Európai Unió előírásai, a Magyarországon nagy számban jelen lévő külföldi működőtőke-beruházások, külföldi vállalatok, a magyar cégek nemzetközi részvénypiacokon való megjelenése mind a magyar pénz- és tőkepiac további liberalizálását sürgeti.
Az ügyfelek szemszögéből
Nigel Carrigan, a Tesco Global Áruházak Rt. pénzügyi igazgatója a minőség- és árszempontokat megelőzve a kockázati tényezőket tartotta szem előtt, amikor cége magyarországi tevékenységéhez partnerbankot választott. A Piac és Profit kérdéseire válaszolva a személyes kapcsolatok fontosságát hangsúlyozta, és azt, hogy a beruházások tető alá hozásakor különös jelentősége van annak, hogy bankár és ügyfele szót értsen egymással. A cég angliai központja minden tengerentúli leányvállalata számára kötelezően előírja, hogy a napi pénzügyeit és a befektetéseit nem kezelheti ugyanaz a bank; ezért a "mindent egy helyen" szolgáltatást a cég nem használja ki. Nigel Carrigan szerint még sokáig nem kell tartani attól, hogy a bankok csökkenő száma a piaci verseny lanyhulásához vezet. Komoly küzdelem folyik ugyanis közöttük a jó vállalati ügyfelek megtartásáért, s mindazokat a szolgáltatásokat kínálják, amelyekre a nagyvállalatoknak szükségük lehet, sőt gyakran a kínált lehetőségek meghaladják a vállalatok jelenlegi igényeit.
Az IKARUS Járműgyártó Rt. nincs abban a helyzetben, hogy versenyeztethetné a bankokat - vallja be Princz Ferenc, a vállalat pénzügyi igazgatója. Házibankjuk a CIB (korábbi partnerbankjuk, a BNP-Dresdner a vevőfinanszírozási konstrukciók kialakításában ugyan maradéktalanul eleget tett kívánalmaiknak, de a magyarországi tőkelimit miatt később már nem tudtak együttműködni), ám a régebbi szerződések áthúzódó ügyletei miatt még másik négy bankkal is van kapcsolatuk. Princz Ferenc saját korábbi, nemegyszer negatív tapasztalatai miatt kifejezetten előnyösnek tartja a bankpiaci változásokat. Inkább használ, mint árt az ügyfeleknek, ha a kisebb méretű, minimális alaptőkéjű bankok visszaszorulnak - mondja -, még akkor is, ha ezzel a pénzintézetek száma csökken.
Amikor a CIB mellett döntöttek, a pénzügyi stabilitáson túl a rugalmas termékstruktúra, adott esetben a termék személyre szabásának lehetősége és a bizalmi alapon működő személyes kapcsolat volt a döntő. Jelenleg három pénzügyi szolgáltatást vesznek igénybe: az általános vállalati finanszírozáson túl a pénzügyi likviditást segítő rövid lejáratú ügyleteket, illetve faktorálást, valamint a középtávra nyújtott technológiai fejlesztési és beruházási hiteleket. A pénzügyi igazgató szerint ma már általános követelmény, hogy a napi számlakapcsolat elektronikus úton bonyolódjék. Az együttműködés újabb formája a cash-pool, ami az olyan, több tagvállalatból álló cégnek, mint az IKARUS, nagyon hasznos, hiszen a tagvállalatok folyószámlamozgását teszi egységesen kezelhetővé, s ez mind a hitelelbírálást, mind pedig a vállalat belső pénzügyi átláthatóságát megkönnyíti.
Megjelent a Piac és Profit újságban
Házibank vagy megabank? A minőségi ügyfélkapcsolat és az elektronika
A banki szektor is egyre változik: fúziók, konszolidációs hullámok, ügyfélkör- és termékskála-bővülés vagy éppen -szűkülés követik egymást. Mindezek és a megváltozott gazdasági környezet, az új gazdaság térnyerése nemcsak a bankokat, hanem ügyfeleiket is kihívások elé állítják. Sok szakértő aggódik...