3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Idén eddig összesen 18 repülőgép-szerencsétlenség, 13 vonatkatasztrófa történt, tavaly csak Magyarországon 1296-an haltak meg a közúton, járt utána az mfor.hu. Baleset esetén a légitársaságokat ért károk - az emberi veszteségeken túl - többszáz millió dolláros plusz kiadást jelentenek.

Katasztrófák esetén a becsapódás okozta terhelés az, ami leginkább halált okozhat. A föld 1 g-vel vonzza magához a felszínen nyugalomban lévő embert. Ennek a két-három szorosát nehezen viseljük el. (Persze erre rá lehet edzeni: akik repülés közben gyakran tapasztalják ezeket a terheléseket, akár nyolc-tíz g terhelést is képesek rövid ideig tolerálni.)

Becsapódás során azonban 50 g feletti terhelés is felléphet, és ennek az elviselése már nem az akaratunkon múlik, hanem belső szerveink szakítószilárdságán. Ezt túlélni nem lehet, akkor sem, ha a repülőgép legkevésbé összeroncsolódott részében ülünk. Egy gép biztonságossága nem a méretétől függ, tehát ezen szempont alapján nem állíthatunk fel sorrendet közöttük, vélekedett Fejes.

A tévedés földközelben végzetes

Vereb György, a Halley Kft. főpilótája lapunk kérdésére elmondta, hogy a különböző típusú gépeknél más-más biztonsági előírásokat állapíthat meg a gyártó. Általában repült időhöz kötik az alkatrészek szétszedéséig terjedő nagy átfogó műszaki vizsgálatokat. Legalább évente egyszer, illetve típustól függően 25-50 óra repülés után van szükség erre.

Felszállás előtt azonban át kell nézni minden csavart, ellenőrizni kell, hogy a legutóbbi repüléskor nem történt-e károsodás, törés a gépen. Ez általában csak vizuális vizsgálatot jelent. Olajcserét például 100 óra repülés után vagy évente kell végezni.

A legtöbb légi-szerencsétlenség földközelben történik. Vereb szerint ennek oka az, hogy az akadályok közelében nehezebb összehangolni a sebességet, a magasságot és az irányt. Míg távol a föld felszínétől több idő áll rendelkezésre a hiba korrigálására - akár több kilométer zuhanást követően is -, leszálláskor és levegőbe emelkedéskor egy rossz döntés végzetes következményekkel járhat.

Extrém repülőgép-szerencsétlenségek

A tragédiák sokszor banális okok miatt következnek be. Egy repülőgép például azt követően zuhant le, hogy a kapitány gyerekei vezethették a gépet. A 16 éves fiú kilencven százalékban orral lefelé fordította a repülőt, amelyet a pilóták már nem tudtak újra pályára állítani. Egy másik balesetet a vezetők hiányos nyelvismerete okozta. Elfogyott az üzemanyaguk, és nem kaptak leszállási engedélyt, mert rosszul adták le a vészjelzést.

Egy Honoluluban felszálló járat biztonságosan landolt, azonban egy meghibásodás folytán kinyíltak ajtói és 9 utasát kiragadta a légáramlat. De előfordult az is, hogy a pilóták nem a meghibásodott hajtóművet, hanem a jót kapcsolták ki, minek következtében a gép fákra zuhant 126 utasból 47 halálát okozva. Emberi mulasztás okozta a bajt akkor is, amikor az egyik gép szerkezetébe víz helyett véletlenül kerozint töltöttek, ami felszállás után azonnali robbanást okozott.

A repüléstörténet azonban szerencsésebb kimenetelű eseteket is számon tart. Sikeresen visszaszerezte például a gép feletti uralmat az a két pilóta, aki néhány évvel ezelőtt hajszál híján a Csendes-óceánba zuhant. A Jakartába tartó járat épp egy vulkán felett haladt át, amelynek hamuja okozta a meghibásodást. A gép mindkét hajtóműve egyidejűleg leállt, 37 ezer láb magasságból 12 ezer lábig zuhant, amikor az egyik motor újból beindult.

Nagy Vajda Zsuzsa Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!