Az Ipoly 160 kilométer hosszú államhatárt jelentő szakaszán egykor összesen 47 híd állt, átlagosan négy folyamkilométerenként volt egy. A szegényebb falvak csak egy hidat, a gazdagabbak többet is építtettek. A második világháborúban a németek 1944 decemberében visszavonulásuk alatt, később, 1945-ben az oroszok robbantották fel a hidak nagy részét. Amelyek túlélték a háborút, azokat 1950 után semmisítette meg a magyar és a csehszlovák állam a határ védelmében.
Később a 47 hídból mindössze hármat építtettek újjá. Jelenleg csak a Letkés-Ipolyszalka és a Parassapuszta-Ipolyság határátkelőhelyeken vezet át híd a folyón, a harmadik, Ipolydamásd és Helemba között ívelő hidat 2000-ben elvitte az árvíz. Az eredetileg négy folyamkilométerenkénti hídsűrűség mára több mint ötven kilométerre nőtt.
A civilek, elsősorban a határmenti, vagyis értintett települések vetették fel a hidak újjáépítésének lehetőségét még 2003-ban. Abban a hitben kezdtek el tervezgetni (többek között azt, a 47 közül melyeket kellene mindenképp újra felépíteni), hogy a 2004-es uniós csatlakozás nagyban megkönnyítheti a munkát. Az optimista elképzelések egyébként azt sem zárták ki, hogy 2005-ben vagy 2006-ban megépülhet az első nem ideiglenes átkelő. Az optimista tervekből csupán annyi valósult meg, hogy a turisták és a biciklisták számára már épült néhány fahidacska.
Csak alá kellene írni
Az igazi munka azonban máig nem kezdődött el, a két kormány ugyanis máig nem állapodott meg egymással, holott a tervet mindkét ország egyöntetűen támogatja. Ha hinni lehet a híreknek, akkor októberben végre megszülethet a kormányközi megállapodás - hacsak a napi politikai kérdések nem hátráltatják az aláírást. Ha októberben a kormányok aláírják a szerződést, az állapotfelmérést követően januárban írhatják a tendert, és tíz-tizenegy hónapos építkezés mellett 2009 tavaszára elkészülhet az első híd - mondta Sitku László, a Közlekedési Koordinációs Központ hídosztályának vezetője egy sajtótájékoztatón.
Összesen tizenegy híd újjáépítéséről lehet szó. A pontos üzemezés nem ismert, de elvileg az is elképzelhető lenne, hogy minden év adott hónapjában átadnak egy újabb elkészült átkelőt. A tervekkel nincs fennakadás: három terv már elkészült, öt terven már dolgoznak, a többi pedig pályáztatás alatt áll, ám az év végére mind a tizenegy híd terve elkészül.
Az építkezés hidanként 600-700 millió forintba kerül 2007-es árakon. Maga a híd felépítését a két állam fele-fele alapon fizeti majd, a hídhoz vezető utakat pedig értelemszerűen mindkét ország a maga büdzséjéből finanszírozza. Összesen tehát hat-hétmilliárd forintos beruházásról van szó. Az első két híd Pöstyénpuszta-Pető és Nógrádszakál-Ráróspuszta között ível majd át.
Uniós forrásokból is lehetne építeni
A költségeket egyrészt a közúti fejlesztésekre fenntartott útpénztárból finanszírozzák, másrészt speciális uniós forrásokat is fel lehet használni.
Ez az úgynevezett Interreg program, amely a határmenti együttműködést célozza. A tervek szerint decemberben be is nyújták a pályázatot a felek, így akár 95 százalékos támogatást is kaphat a projekt az uniótól.
Ha az Ipoly-hidak nem nyernének a pályázaton, értelemszerűen az útpénztárból kell majd finanszírozni a költségeket. A szlovák kormány egyébként az idei költségekre el is különített 40 millió koronát.