4p

Már csak a magyar és a szlovák kormány szerződéskötésén múlik a korábbi évtizedekben lerombolt Ipoly-hidak újjáépítése. Az év végére minden újjáépítendő híd terve elkészülhet, tíz hónapos építkezést figyelembe véve pedig az első szalagátvágás 2009 tavaszán lenne várható, tudta meg az mfor.hu.

Sok még a nyitott kérdés (mfor.hu montázs)

Az Ipoly 160 kilométer hosszú államhatárt jelentő szakaszán egykor összesen 47 híd állt, átlagosan négy folyamkilométerenként volt egy. A szegényebb falvak csak egy hidat, a gazdagabbak többet is építtettek. A második világháborúban a németek 1944 decemberében visszavonulásuk alatt, később, 1945-ben az oroszok robbantották fel a hidak nagy részét. Amelyek túlélték a háborút, azokat 1950 után semmisítette meg a magyar és a csehszlovák állam a határ védelmében.

Később a 47 hídból mindössze hármat építtettek újjá. Jelenleg csak a Letkés-Ipolyszalka és a Parassapuszta-Ipolyság határátkelőhelyeken vezet át híd a folyón, a harmadik, Ipolydamásd és Helemba között ívelő hidat 2000-ben elvitte az árvíz. Az eredetileg négy folyamkilométerenkénti hídsűrűség mára több mint ötven kilométerre nőtt.

A civilek, elsősorban a határmenti, vagyis értintett települések vetették fel a hidak újjáépítésének lehetőségét még 2003-ban. Abban a hitben kezdtek el tervezgetni (többek között azt, a 47 közül melyeket kellene mindenképp újra felépíteni), hogy a 2004-es uniós csatlakozás nagyban megkönnyítheti a munkát. Az optimista elképzelések egyébként azt sem zárták ki, hogy 2005-ben vagy 2006-ban megépülhet az első nem ideiglenes átkelő. Az optimista tervekből csupán annyi valósult meg, hogy a turisták és a biciklisták számára már épült néhány fahidacska.

Csak alá kellene írni

Az igazi munka azonban máig nem kezdődött el, a két kormány ugyanis máig nem állapodott meg egymással, holott a tervet mindkét ország egyöntetűen támogatja. Ha hinni lehet a híreknek, akkor októberben végre megszülethet a kormányközi megállapodás - hacsak a napi politikai kérdések nem hátráltatják az aláírást. Ha októberben a kormányok aláírják a szerződést, az állapotfelmérést követően januárban írhatják a tendert, és tíz-tizenegy hónapos építkezés mellett 2009 tavaszára elkészülhet az első híd - mondta Sitku László, a Közlekedési Koordinációs Központ hídosztályának vezetője egy sajtótájékoztatón.

Összesen tizenegy híd újjáépítéséről lehet szó. A pontos üzemezés nem ismert, de elvileg az is elképzelhető lenne, hogy minden év adott hónapjában átadnak egy újabb elkészült átkelőt. A tervekkel nincs fennakadás: három terv már elkészült, öt terven már dolgoznak, a többi pedig pályáztatás alatt áll, ám az év végére mind a tizenegy híd terve elkészül.

Az építkezés hidanként 600-700 millió forintba kerül 2007-es árakon. Maga a híd felépítését a két állam fele-fele alapon fizeti majd, a hídhoz vezető utakat pedig értelemszerűen mindkét ország a maga büdzséjéből finanszírozza. Összesen tehát hat-hétmilliárd forintos beruházásról van szó. Az első két híd Pöstyénpuszta-Pető és Nógrádszakál-Ráróspuszta között ível majd át.

Uniós forrásokból is lehetne építeni 

A költségeket egyrészt a közúti fejlesztésekre fenntartott útpénztárból finanszírozzák, másrészt speciális uniós forrásokat is fel lehet használni.

Ez az úgynevezett Interreg program, amely a határmenti együttműködést célozza. A tervek szerint decemberben be is nyújták a pályázatot a felek, így akár 95 százalékos támogatást is kaphat a projekt az uniótól.

Ha az Ipoly-hidak nem nyernének a pályázaton, értelemszerűen az útpénztárból kell majd finanszírozni a költségeket. A szlovák kormány egyébként az idei költségekre el is különített 40 millió koronát.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!