Sokat nem spórol az állam (Táblázat!)
A GKM számításai alapján a vonalak ideiglenes bezárásával éves szinten több milliárd forintot spórol meg a MÁV. Tavaly nyáron, amikor még 28 mellékvonal bezárását tervezte a tárca (pontosabban ezt a számot mondta, aztán hatvanat és nyolcvanat), 6,5 milliárd forint veszteségcsökkenésről beszéltek. Ennél nyilván kevesebb lesz a megtakarítás, hiszen feleannyi vonal zár be.
Persze a képet nem csak az árnyalja, hogy akkor 942, most pedig 474 kilométer pályáról van szó. Lehet, hogy a MÁV vesztesége (109 milliárd forint 2006-ban) csökken néhány milliárddal, de a Volán buszok hadrendbe állítása sincs ingyen. Becslések szerint a busz kilométerenként 400-600 forinttal kerül kevesebbe, ennek alapján a megtakarítás egymilliárd forint körül lehet.
Visszakozott a tárca
Ez már lényegtelen, hiszen a gazdasági tárca a 28 mellékvonalas bejelentés után (amelyet utólag már nem is bejelentésnek, hanem csak ötletnek nevezett) folyamatos alkudozásba kezdett az érintett önkormányzatokkal. Aminek az lett a következménye, hogy az eredeti elhatározás jelentős mértékben felpuhult.
Az ideális az volna, ha a halálközeli állapotú mellékvonalakon nem is klasszikus vonatok, hanem könnyűvázas járművek közlekednének - állítja több szakértői tanulmány. Ezeket a vonalakat ugyanis így kevesebből is fenn lehetne tartani, és könnyebben megoldható lenne, hogy a MÁV az önkormányzatoknak, pontosabban a térségeknek lepasszolja egyes szakaszok kezelését.
A vasutas települések arra hivatkoztak, hogy több százezer ember életét nehezíti majd meg a vonalak bezárása - kezdetben arról nem nyilatkozott a minisztérium, hogyan váltja majd ki a vonatokat az egyes szakaszokon. A felmérések ugyanakkor azt mutatják: az embereket nem hatja meg különösképpen a vonalak bezárása, mivel nem is nagyon használják ki ezt az utazási lehetőséget.
F. Sz. E.