Az embereknek elegük van a tolakodó, erőszakos, a vágyott tartalmak elé-közé benyomuló reklámokból. Lényegében ennek köszönheti "felfedezését" a tartalommarketing. A több, mint száz éve alkalmazott, de a digitális csatornáknak köszönhetően most új lendületet kapott taktika lényege, hogy a közvetlen értékesítés helyett inkább a vevők problémáira kérdéseire félelmeire próbál választ adni. A tartalommarketing ráadásul nemcsak a figyelem felkeltésére alkalmas, hanem a vásárlói út összes fontos döntési pontján megjelenik.
Az elmúlt 15 évben a tartalommarketing meghatározó szerephez jutott az USA-ban, de rengetegen sikerrel alkalmazzák az Egyesült Királyságban, Németországban és más fejlett gazdaságokban is.
Magyarországon a tartalommarketing viszonylag későn, csak az évtized első éveiben jelent meg, és a fogalom igazából csak az elmúlt 3-4 évben került be a szakmai közbeszédbe. A publikációkat, a konferenciákon elhangzó előadásokat és a látható eredményeket figyelve úgy látjuk, hogy sokan a fentinél tágabban, megengedőbben értelmezik a tartalommarketing fogalmát.
Mivel szerettünk volna a feltételezéseknél messzebbre jutni, elkészítettünk egy mini-felmérést. A LinkedInen keresztül 1 500 szakembert kerestünk meg, akik közül 145 töltötte ki online kérdőívünket.
Kérdésünkre a megkérdezettek 44,1 százaléka válaszolt úgy, hogy alkalmazza a tartalommarketinget és tervezi annak továbbfejlesztését. A napi gyakorlat alapján ez erős túlzásnak tűnik, amit megerősítenek egy másik kérdésre adott válaszok is. Ebből az derül ki, hogy csak a cégek 20,7 százalékánál dolgozik a tartalommarketinggel foglalkozó csapat. Az egységes stratégia alapján működő, a vásárlói út valamennyi pontjára ható tartalommarketing összetett tevékenység, ami kizárólag csak csapatmunkával valósítható meg.
Mindezek alapján feltételezhetjük, hogy a válaszadók egy része, a hagyományos marketinget támogató valamennyi tartalomkészítést (blog, hírlevél, Facebook tartalommarketingnek tekinti.
Ki foglalkozik a tartalomkészítéssel?A valódi tartalommarketinghez tartalom kell. Sok tartalom. Tapasztalatunk szerint a tartalommarketing alkalmazásának egyik legfőbb akadálya, hogy a hagyományos marketingszervezetek nincsenek felkészülve a folyamatos, több formátumban történő tartalom-előállítására.
A hazai vállalatok több, mint harmada (33,8 %-a) alapvetően házon belül, vagy alkalmi külső segítséggel állítja elő a tartalmakat. Ha ezt a választ összevetjük azzal az információval, ami szerint a cégek csaknem 4/5-nél csak egyes emberek, de nem csapatok dolgoznak a tartalomkészítésen, – gyakran ezek az emberek is egyéb munkájuk mellett – azonnal láthatjuk, hogy ez itt a legszűkebb keresztmetszet.
Mennyibe kerül a tartalommarketing?Ahogy már a fentiekből is kiderült, egy komplex tartalommarketing-program megfelelő büdzsé nélkül nem valósítható meg. (Tapasztalatunk szerint évi 4-5 millió forint ennek az alsó határa.) Felmérésünkből az derült ki, hogy csupán a vállalatok valamivel több, mint negyedénél különítenek el önálló büdzsét a tartalommarketingre. Érthető tehát, hogy az ilyen körülmények között a kezdeményezések jelentős része nem valósulhat meg.
Felmérésünk világosan bizonyítja, hogy az önértékelés és a valóság nem mindig találkoznak, ugyanakkor látszik, hogy kialakult egy, az átlagnál jóval előbbre tartó élcsapat. Várható, hogy a következő években folyatódik a korábban elkezdődött fejlődés és a középmezőnyből egyre többen kerülnek az "érettek" csoportjába.