4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A jelenlegi állás szerint decembertől leáll a személyforgalom azon vasúti mellékvonalak nagy részén, amelyek még október végén kerültek fel a közlekedési tárca feketelistájára. Keddig ugyanis mindössze öt szándéknyilatkozat érkezett az önkormányzatok részéről arra vonatkozóan, hogy átvállalnák a problémás szakaszok üzemeltetésének kezelését. Pedig szakértők szerint a térségi vasútban van fantázia, s vállalkozó kedvű befektetőkből sem lenne hiány. A szakszervezetek nem igazán hisznek ebben, s így ma reggel ismét sztrájkot tartottak. Mfor.hu háttér.

Miért ágálnak a terv ellen az önkormányzatok? Utasriasztó ebek.

Mindez azonban a jelek szerint nem győzte meg a településeket, amelyek az elmúlt hetekben sorra jelentették be tiltakozásukat a tervezet ellen. Érvelésük szerint a GKM kevés időt és információt adott számukra a döntés meghozatalához.

A tárca elképzeléseit ellenzők azt is hozzáteszik, hogy az érintett önkormányzatok többségükben már most is veszteségesen működnek, és sem a vonalak fenntartására, sem az infrastruktúra fejlesztésére nincs forrásuk. Mindez - ellenzéki becslések szerint - éves szinten 50-100 millió forint plusz kiadást jelentene számukra.

A Szalajka-völgy is veszélyben

Szintén felemelte a hangját a minisztérium elképzelései ellen a Magyar Turisztikai Egyesület (MATUR), hiszen a megszűnéssel fenyegetett vonalak mentén turisztikailag kiemelkedő jelentőségű nemzeti parkok, tájvédelmi körzetek, műemlékek találhatók.

A szervezet a Kecskemét-Kiskunmajsa közötti, a Kiskunsági Nemzeti Park megközelítését segítő bugaci kisvasút, a Kisújszállás-Kál-Kápolna, illetve a Karcag-Berekfürdő-Tiszafüred között közlekedő, a Tisza-tó üdülőkörzet elérését szolgáló és a 78-as számú Balassagyarmat-Ipolytarnóc vasútvonalak személyforgalmának fenntartását megfontolásra ajánlja, a 87-es számú Eger-Szilvásvárad (Szalajka-völgy) -Putnok, valamint a Szerencs-Abaújszántó-Boldogkőváralja-Korlát-Vizsoly-Gönc-Hidasnémeti szakasz megszüntetését pedig elfogadhatatlannak tartja. 

Máshol már bevált

Az mfor.hu által megkérdezett szakértők úgy vélik, hogy bár a 38 fenyegetett mellékvonal egy részéről valóban le kell mondani, több vonalat meg lehetne menteni, például a turistaforgalom felfuttatásával. Emellett többségüknél van reális esély arra, hogy térségi vasútként nyereségesen működhessenek.

A térségi vasút modellje egyébként Nyugat-Európában, sőt például Csehországban is bevált már, s - forrásaink szerint - az erre specializálódott multinacionális cégek a magyarországi lehetőségek iránt is érdeklődést mutatnának. A terv mellett szól az is, hogy a helyi vasút a mostaninál hatékonyabban működtethető, és valóban képes a helyi igények kielégítésére.

Ráadásul - emelik ki az általunk megkérdezett szakértők - megalakulásuk a helyi önkormányzatokat is érdekeltté tenné az utasszám felfuttatásában, ezért utóbbiak valószínűleg az eddiginél jobban aktivizálnák magukat ezen a területen. Így például több pénz jutna az állomás környéki infrastruktúra fejlesztésére vagy éppen a szolgáltatás népszerűsítésére a helyi lakosság körében.

Hat-kilenc milliárdot spórolnának

A GKM egyébként úgy véli, hogy a 38 vasútvonal személyforgalmának szüneteltetése vagy működtetésének átadása összesen évi mintegy hat-kilenc milliárd forint költségcsökkenést eredményezne. Összehasonlításul: a 14 szárnyvonal március óta tartó szüneteltetése révén a tárca éves szinten egymilliárd forintot takarít meg.

Azt viszont egyelőre még nem lehet pontosan tudni, hány vasutas veszítheti el állását a tervezett átalakítások nyomán. Garamhegyi Ábel szerint ezzel kapcsolatban még nem készültek pontos számítások. Egyúttal emlékeztetett arra: a tavasszal Volán-járatokkal kiváltott 14 szárnyvonal üzemeltetésének szüneteltetése nem járt jelentős létszámcsökkentéssel.

Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezete elnöke viszont lényegesen borúlátóbb. Szerinte a 38 mellékvonal "bezárásával" csak a pályafenntartás területén 600 munkahely kerül veszélybe, összesen pedig akár a kétezret is elérheti az érintettek száma.   

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!