Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója méltatta azt a szerepet, amelyet a vasút a mobilitásban, a nemzetgazdaság fejlődésének elősegítésében betölt, jelezve: óriási versenyben működik a vasút.
Az ünnepséget követően Hónig Péter miniszter újságíróknak elmondta: folyamatosan dolgoznak a közösségi közlekedés, köztük a MÁV átalakításának tervén, így most még korai lenne konkrétumokról beszélni. Mindenkit biztosít arról - hangsúlyozta -, hogy az átalakítással nem fog zavar keletkezni a MÁV működésében. Reményét hangoztatta, hogy hamarosan sikerül olyan elképzelést kialakítani, amellyel az érintettek egyetértenek, és ez alapján dolgozzák ki a konkrét változtatási terveket.
A miniszter kérdésre válaszolva közölte: a legutóbbi találkozó a szakszervezetekkel egy rendszeres konzultáció része volt, ahol ismertette azokat az elképzeléseket, amelyek mentén a részleteket kidolgozzák. Abban egyetértés volt - idézte fel -, hogy változásra szükség van a közösségi közlekedésben. Megjegyezte: jó lenne tudni, hogy melyek a szakszervezeti elképzelések ebben a kérdésben.
A miniszter rámutatott: a július 7-én aláírt, majd 8-án a MÁV igazgatóságának átadott intézkedések inkább a válságkezelést célozzák. Hónig Péter megerősítette, hogy a közösségi közlekedésben a párhuzamosságot fel kell számolni, a finanszírozás feltételeit javítani kell. A MÁV vagyonelemeit tisztázni kell, annak érdekében, hogy fel lehessen használni a finanszírozáshoz.
Heinczinger István újságíróknak elmondta: a kormány tervezett 40 milliárd forint megtakarítása 2010-ben a közösségi közlekedésnek nyújtott állami költségtérítést érinti, egyelőre még nem lehet tudni, hogy ez mely közösségi közlekedési módok között oszlik meg.
A vezérigazgató szerint a MÁV feladata, hogy strukturális átalakítással olyan költséghatékony rendszert dolgozzon ki, amely révén finanszírozhatóbbá válik a vasúttársaság. A vasúttársaság elsősorban a bevételek növelésére koncentrál, amelyet 10-15 milliárd forinttal lehetne emelni csak azzal, ha a bliccelőket kiszűrnék, nem pedig a kedvezményeket szüntetnék meg. Eszközöket is ki lehetne vonni a forgalomhoz igazodó optimális kihasználtság mellett.
A vezérigazgató közölte: nem gondolkodnak társasági privatizációban, példaként említette, hogy a MÁV-TRAKCIÓ eladása olyan monopólium értékesítését jelentené, amely közösségi közlekedés lebonyolításának költségeit növelné. Megjegyezte: az ingatlanok esetében is a hosszú távon stabil bevételt hozó hasznosításban gondolkodik a MÁV, és nem eladásban.
Kérdésre válaszolva Heinczinger István elmondta: a kormányzati negyedhez kapcsolódóan az állam a MÁV-tól 7 milliárd forintért vásárolta meg az első ütemben érintett telket, a második ütemhez kötődő telek továbbra is a MÁV tulajdonában van.