A kormány szerdai ülésén tárgyalt meg egy, a hazai jármű- és alkatrészipar jövőjéről szóló elemzést, amely negyven százalékos visszaesést vár az idei évre autóértékesítések terén. "Azt vitattuk meg, van-e tennivalója a kormánynak a jelenlegi helyzetben a hazai autóipar támogatásával kapcsolatban, illetve milyen előnyei és hátrányai lennének egy esetleges támogatásnak " – magyarázta Tukacs István.
Tízből kilenc eladott autó import
A fő kérdés az volt a kormány számára, támogatható-e az autócsere-program állami pénzből. Tukacs István szerint két tényezőt érdemes kiemelni: a magyar autókereskedők 400 ezer autó értékesítésére rendezkedtek be évente, míg a szakemberek az idei évben csupán 90 ezres számot várnak - ez több mint négyszeres különbség. Másrészt az itthon értékesített autók 90 százaléka importból származik, és csak 10 százaléka készül Magyarországon, ezért érdemes megfontolni, kiket kell támogatnia a kormánynak.
"A csereprogramot eddig is az autógyártók és az értékesítők szorgalmazták, a kormánynak nem volt ilyen javaslata" - hangsúlyozta a kormánybiztos. Ugyanakkor a kabinet megfogalmazott három feltételt, melyeknek mindenképpen teljesülniük kellene egy ilyen támogatás esetén: egyrészt csak tíz évnél idősebb autókra vonatkozhatna, másrészt fontos, hogy huzamosabb ideig a tulajdonos kezében legyen a jármű, hogy ne csak a támogatás miatt vegyék meg, harmadrészt pedig a korszerű, kevésbé környezetszennyező autók vásárlására kellene ösztönöznie a programnak.
Lehet, hogy ráfizetne a költségvetés
"Ha sor kerülne egy ilyen csereprogramra, akkor azzal az importot is támogatnánk. A támogatás nagy része külföldre menne, mivel ott készül a Magyarországon eladott autók 90 százaléka" - vázolta fel az egyik legnagyobb problémát Tukacs István. Emellett a kormány azzal számol, hogy egy ilyen jellegű támogatás az árak emelkedéséhez vezetne a kereslet élénkülése miatt.
A kabinet megállapításai között szerepel, hogy az új autók után befolyó áfa- és regisztrációs adó nem biztos, hogy fedezné a támogatást, azaz lehet, hogy ráfizetne a költségvetés. Ezzel szemben az autóértékesítők úgy vélik, hogy akár még nyereséges is lehetne egy ilyen program, mivel ha az emberek több autót vennének, akkor több adóbevétel folyna be.
Tukacs István szerint a kormánynak azt is érdemes mérlegelnie, miből vennének az emberek új autókat a támogatás esetében, ugyanis a jelenlegi helyzetben nem lenne szerencsés, ha újabb hiteleket vennének fel.
Szlovákiában már elfogyott a keret
A kormánybiztos szerint az utóbbi időben túlzottak voltak a várakozások az autócsere-programmal kapcsolatban, ezért most szeretné lehűteni a kedélyeket azzal, hogy a közeljövőben valószínűleg nem lesz ilyen jellegű támogatás hazánkban – annak ellenére, hogy hivatalos kormánydöntés még nincs.
Európa egyes országaiban egyébként már bevezették ezt a típusú támogatást: Olaszország, Románia és Szlovákia után februárban hasonló lépést jelentett be Szerbia is. A Skoda, a Ford, az Opel és a Volkswagen érzi is az intézkedés jótékony hatásait, utóbbi olyannyira, hogy egy korábban halálra ítélt modell is megmenekülni látszik.
Az akció népszerűségét jelzi, hogy Szlovákiában már el is fogyott a roncsprémiumra szánt összeg. Az újabb pénzekről várhatóan a jövő héten dönt a válságtanács, illetve a szlovák kormány.
Beke Károly
Menedzsment Fórum