4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Déli Áramlat gázvezeték építésével kapcsolatos pénteki eseményekről a Kommerszant című gazdasági lap hétfőn kiemelte: a kapacitás megkétszerezése a szakértőket is meglepte. Megállapították, az orosz-olasz dokumentum mutatja Moszkva eltökéltségét, hogy megfossza versenytársát, az EU tervezte Nabucco vezetéket a gázra való minimális reménytől is, de a Déli Áramlat gazdasági oldala egyre kétségesebbé válik.

Pénteken Szocsiban a Gazprom a bolgár, a görög és a szerb állami vállatokkal írt alá megállapodást a vezetékkel foglalkozó vegyes vállalatok létrehozásáról. Az Olasz ENI, a Gazprom fő partnere a Déli Áramlatban egyelőre még csak a szándéknyilatkozatnál tartott, s pénteken annak második kiegészítését írta alá, ebben szerepel a vezeték kapacitásának megnövelése az eredetileg tervezett évi 31 milliárd köbméterről 63 milliárdra.

"A ma aláírt dokumentumok a Déli Áramlat terv megvalósításának kezdetéről tanúskodnak" - hangsúlyozta Alekszej Miller Gazprom-vezérigazgató.  A Kommerszant azt írta: az Északi és a Déli Áramlat vezetékek építésének célja az európai szállítások útvonalának diverzifikálása. A kettő együttes kapacitása évi 118 milliárd köbméter, ami több, mint amennyi gáz 2008-ban az ukrajnai vezetéken át Európába áramlott. Közben azonban a Gazprom európai eladásai egyelőre csökkennek, amint ez kiderül a konszern legfrissebb jelentéséből is.

A lap idézte Mihail Korcsemkint, a East European Gaz Analysis elemző cég vezetőjét, aki kifejtette: a Déli Áramlat 900 kilométeres Fekete-tengeri és 100 kilométeres adriai szakasza, a 2700 kilométeres szárazföldi szakasz az ausztriai Baumgartenig aligha lesz olcsóbb, mint az Északi Áramlat. Vagyis kilométerenként átlagosan legalább mintegy 5 millió dollárba kerül majd, bár a Déli Áramlat csöve vastagabb és nehezebb, vagyis drágább is. De még az Északi Áramlat árain számolva is legalább 10 milliárd dollárba kerül a tenger alatti vezeték, az európai szárazföldi szakaszok pedig kilométerenként mintegy 4 millióba, összesen mintegy 22 milliárd dollárba kerülnek majd, vagyis a Déli áramlat legjobb esetben is 32 milliárd dolláros beruházást igényel. Az orosz fél számára ehhez járul még, hogy a Déli Áramlat eredetileg tervezett kapacitásának kihasználásához Oroszországban mintegy 2400 kilométernyi vezetéket kell megépíteni, ami további 5-10 milliárd dollárt jelent, nem szólva arról, hogy a Déli Áramlat kapacitásának növelése esetleg további vezetéképítéseket kíván meg.

"De ha sikerül is megoldani az ár kérdését menet közben, még mindig ott van a kereslet kérdése. Eredetileg a Déli Áramlat célja nem a szállítások növelése, hanem a "rugalmasság" fokozása, vagyis a jelenleg Ukrajnán átmenő szállítások egy részének elterelése volt. Ám a Gazprom szerint "új vásárlók vannak, de nem elegen" - mondta Korcsemkin. A vevőkör bővítéséhez Putyin már másnap hozzálátott török kollégájával, akivel a Kék Áramlat vezeték bővítéséről és a gázszállítási szerződés meghosszabbításáról tárgyalt.

Valerij Nyesztyerov, a Troika Dialog beruházási társaság szakértője mindehhez hozzátette: A Déli és a Kék Áramlat vezetékek bővítésének célja, hogy benyomást tegyen Európára, és csökkentse a Nabucco konkurens európai vezetékterv jelentőségét, ezzel egyben minél távolabbra tolva annak megvalósulását. Emellett az orosz tervek kapcsán minden valószínűség szerint problémák lesznek majd a garantált kereslettel, annál is inkább, mert a Gazpromnak közben teljesíteni kell a többi - például Ukrajnával - fennálló tranzitszerződést is.

"Ideje a Gazpromot energetikai külpolitikai minisztériumnak nevezni. A terv közvetlenül veszélyezteti a nemzetbiztonságot, amennyiben fékezi az ország tartós fejlődését, amelyre így egyszerűen nem jut pénz" - idézte végül a Kommerszant Korcsemkint.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!