3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ha a román állam befejezi a szükséges kisajátításokat és áthelyez egyes földgázvezetékeket, akkor 2009 végére Aranyosgyéres (Campia Turzii) és Gyalu (Gilau) között elkészülhet 42 kilométernyi autópálya, további, tíz kilométeres szakasz pedig 2010 elejére lesz kész – derül ki Radu Berceanu román közlekedési miniszter nyilatkozatából, amelyet a Bechtel amerikai cég vezetőivel folytatott bukaresti tárgyalásai után adott a sajtónak.

Berceanu Bukarestben tanácskozott a Bechtel londoni vezetőivel. Megtárgyalták, milyen intézkedések szükségesek ahhoz, hogy a kívánt határidőig átadhassák a forgalomnak a sztráda Aranyosgyéres és Bors közötti szakaszát. A miniszter még kedden, kolozsvári látogatásán beszélt arról, hogy a tárgyalás során a fent említett, illetve az Aranyosgyéres és Brassó közötti szakasz építésének finanszírozásáról is szó esik.

A román lapok szerint valamiféle kompromisszum látszik körvonalazódni a román állam és az észak-erdélyi autópálya megépítésével megbízott Bechtel között, bár a tudósítások szerint inkább Berceanu engedett többet.

A hírek szerint a miniszter arról akarta meggyőzni partnerét, hogy az eredetileg tervezett autópálya felét saját pénzén építse meg (a jelenlegi szerződés értelmében a román állam köteles az egész tervet finanszírozni), vagy az állam mentesüljön a sztráda Marosvásárhely és Brassó közötti szakaszára vonatkozó szerződési kötelezettsége alól. Az amerikaiak állítólag annyit ígértek, hogy megvizsgálják a dolgot.

Az állam nem képes saját költségvetésből finanszírozni mindkét szakasz megépítését, így más megoldások is szóba jöhetnek - mondta a miniszter. Ilyen a második szakasz megépítésének koncesszióba adása, talán épp a Bechtelnek, amely saját forrásaiból finanszírozná a befektetést, a beruházott összeget pedig utólag, részletekben kapná vissza. Ennek értelmében a kormány vagy havonta, vagy az egyes munkafázisok befejeztével fizetne a Bechtelnek. Vagyis az államnak nem kellene egy összegben kifizetnie az év elején az arra az esztendőre esedékes előleget.

Az Evenimentul Zilei emlékeztet: a szerződés aláírása óta a román költségvetésből minden évben mintegy 150 millió euró előleget fizettek ki. Az új változat azért lenne kedvező az állam számára, mert jelenleg az euró árfolyama történelmi rekordot döntött a lejjel szemben, így most előnyösebb lehet az euró gyengülésére várni a pénzek később kifizetendő részét illetően.

A közlekedési tárca jelenleg 137 millió euróval tartozik a Bechtelnek, ebből 77 millió a már átvett, 60 millió pedig még az át nem vett munkálatokért járna. Az állam eddig 624 millió eurót fizetett ki a cégnek, ugyanakkor a Bechtel még egyetlen kilométernyi használható autópályát sem épített meg. A 77 milliós adósság 2008 augusztusa óta áll fenn, ennek nyomán a kormánynak még kötbért is kell fizetnie.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!