4p

A vállalatok kivárási taktikája a humánerőforrás területén is erősen érezhető. A megkérdezettek 70 százaléka idén már nem tervez létszámbővítést. Azok, akik új alkalmazottat vesznek fel, úgy látják, hogy egyre nehezebb jó szakembert találni, és sok a piacon a tapasztalatlan pályakezdő fiatal, derül ki a VT-SOFT felméréséből.

A megkérdezett vállalatok 41 százalékánál volt az elmúlt évben létszámcsökkentés, míg 30 százalékénál nem volt létszámváltozás. Nagymértékű létszámbővülésről csak 1,5 százalék számolt be, minden tizedik alkalmazottjától a válaszadók 10 százaléka vált meg.

A közepes cégeknél némileg biztatóbb a helyzet: náluk ugyanolyan arányban volt létszámbővítés és -csökkentés az elmúlt egy évben, míg a nagyobb cégeknél a kis létszámú csökkentés kétszer olyan gyakran fordult elő, mint a kis létszámú bővítés. A tervezett munkaerő-felvétel esetében a közepes és nagy cégek szinte ugyanúgy gondolkoznak, 70 százalékuk nem tervez létszámbővítést az év második felében – derül ki a VT-SOFT felméréséből.

A munkaerőkiválasztás még mindig nem egyszerű feladat
A bővítés mellett döntő vállalatok megítélésük szerint nincsenek könnyű helyzetben, és a munkaerőkiválasztással kapcsolatos vélemények erősen megoszlanak a megkérdezettek körében. A válaszadók 34 százaléka úgy véli, nehéz megfelelően képzett, jó szakembert találni – ez részben a túlkínálat miatti bonyolultabb kiválasztási folyamat, részben pedig a jó szakemberek gyors elhelyezkedése miatt lehet. 

A pályakezdő fiatalok tömeges jelenléte sok vállalatnak okoz nehézséget, hiszen egy-egy álláshirdetésre rengetegen jelentkeznek megfelelő tapasztalat nélkül. A megkérdezettek közel egyharmada jelölte meg problémaként a pályakezdőket – ezek 76 százalékánál azonban nincs és nem is tervezik gyakornoki program bevezetését, ami megkönnyítené a későbbi munkaerőkiválasztást. A megkérdezettek mindössze 11 százalékának van gyakornoki programja, és további tizedük tervezi ennek bevezetését a közeljövőben. Ezek zöme a nagyobb, 200 fő feletti cégek közül kerül ki.

A munkaerő toborzási módszerek tekintetében nem érezhető erőteljes változás. A cégek közel fele (45,7%) használja az egyszeri hirdetéses módszert, ami után kissé lemaradva a fejvadászon és a saját weboldalon keresztüli álláshirdetés szerepel. Érdekesség, hogy a közösségi felületeket (Facebook, LinkedIn) a válaszadók csak 3 százaléka használja a munkaerő keresés folyamán. A nagyobb mennyiségű és nem szakterületekre specializált munkaerő jelentős része a munkaügyi hivatal kiközvetítésével kerül a nagyvállalatokhoz. Dolgozói vagy egyéb más ajánlórendszerrel a vállalatok csak nagyon kis százaléka él. A HR szoftverek toborzási rendszerét a válaszadók 60 százaléka ítélte hatékonynak, ennek a funkciónak a használata azonban még mindig csekély.

HR szoftverek használata

A VT-SOFT kutatása a gazdasági és toborzási kérdések mellett a HR szoftverek használatának és hasznosságának kérdéseire fókuszált. A vállalat évek óta komoly hangsúlyt fektet K+F tevékenységére, hogy folyamatosan megfeleljen a piaci elvárásoknak. A kutatásból kiderült, hogy a vállalatok legnagyobb része, majdnem 60 százaléka már több mint 5 éve használ humánügyviteli rendszert.

A vállalatok a szoftvereket a bevált feladatok elvégzésére használják, így fő hangsúly még mindig a HR adminisztráció és a munkaidő-nyilvántartási feladatok elvégzésén van. Az újabb és modernebb modulok, kiegészítő szoftverek – mint a toborzási modul, képzés- és fejlesztésmenedzsment, szervezetmenedzsment – használata és elterjedtsége jóval kisebb az alapfunkciókhoz képest. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a toborzás nem csupán a létszámbővítést érinti, hanem a fluktuáció során keletkezett létszámhiányt is minőségi kereséssel pótolhatjuk.

A humánügyviteli rendszerekkel és szoftverekkel szemben támasztott általános elvárások között a cégek továbbra is a költségmegtakarítást, a szolgáltatási szint és a teljesítmény javulását tartják a legfontosabbnak, cégmérettől függetlenül. A VT-SOFT HR megoldásai minden szempontból kielégítik ezeket az elvárásokat. A cég legújabb fejlesztése a toborzási folyamatok megkönnyítését elősegítő webes HR alkalmazás, amely a belső és külső toborzás folyamatait és annak egyes elemeit irányítja: a megüresedett állásokat, állásajánlatokat, állásinterjúkat, pályázók közti választást és a levelezést.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!