3p

Évente dollármilliókat takaríthatnak meg a kiskereskedelem szereplői a termékek rádiófrekvenciás technológián alapuló egyedi azonosításával, azaz az RFID technológiával, derült ki a Sun Microsystems csütörtöki sajtótájékoztatójából.

Egyelőre világszerte kísérleti fázisban van a módszer, melynek segítségével a gyártástól a szállítmányozáson keresztül a boltok polcáig végigkövethető az árucikkek útja. Az ellátási lánc teljes szélességében könnyen átláthatóvá, ellenőrizhetővé tehető a rádiófrekvenciás azonosító cimkével.

Az új azonosítási eljárást olyan gyártók támogatják, mint például a Gillette, melynek apró méretű termékei gyakran esnek az áruházi tolvajok áldozatává. Az elektronikus kód alapján többek közt megállapítható, hogy hol és mikor gyártották az adott terméket, milyen úton jutott a bolt polcaira, a szállítás során megfelelő módon kezelték-e, és minőségét meddig őrzi meg.

Az újfajta címke várhatóan nem váltja fel azonnal a vonalkódot, a két megoldás együtt fog élni a kereskedelemben, már csak azért is, mert az RFID tagek igen drágák, megközelítően egy fél liter tej árába kerülnek, mint azt Duma László, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnökségi tagja elmondta. A Sun sajtótájékoztatóján ezzel kapcsolatban Szkurka János úgy nyilatkozott, a befektetett költségek egy év alatt megtérülnek.

Ha a mikrochip egy erre a célra kifejlesztett, elektromágneses mezővel körülvett leolvasó berendezés közelébe kerül, rádióhullámokon keresztül automatikusan kommunikálni kezd vele, és elküldi a rajta tárolt információt, a termékkódot képező adatsort. Ezt a technikát külföldön már széles körben felhasználják, a gumigyártók autógumikba helyezik el a tageket, de akár az úttestbe is beépíthető egy ilyen berendezés.

Az EPC globális árumegjelölési rendszer segítségével minden áru egyedileg azonosítható, egy hálózatban az összes adat összegezhető. A megoldással az elektronikus ternékkódot a gyakorlatban már bevezető Wal-Mart áruházlánc 6,7 milliárd dollárt tud megtakarítani, mivel az emberi közbeavatkozásra szinte semmi szükség nincsen.

A Wal-Mart száz legnagyobb beszállítójától már megköveteli az RFID technológia alkalmazását, ami a konkurens kiskereskedelmi cégeket is hamarosan a megoldás bevezetésére fogja kényszeríteni. A Delta Airlines a kísérleti bevezetés keretében 40 ezer utasának poggyászát cimkézi fel, és a közeljövőben bevezeti a Goodyear is a technológiát gumiabroncsai azonosítására. A technológia alkalmas lehet a gyógyszerhamisítás megakadályozására, sőt pénzmosás és pénzhamisítás megakadályozására is.

Magyarországon az első lökést az RFID technológia kereskedelmi bevezetéséhez a multinacionális cégek fogják adni, illetve az, hogy az EU-s követelmények az élelmiszerek részletes és egyedi azonosítás fognak megkövetelni.

(Menedzsment Fórum)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!