Egyelőre világszerte kísérleti fázisban van a módszer, melynek segítségével a gyártástól a szállítmányozáson keresztül a boltok polcáig végigkövethető az árucikkek útja. Az ellátási lánc teljes szélességében könnyen átláthatóvá, ellenőrizhetővé tehető a rádiófrekvenciás azonosító cimkével.
Az új azonosítási eljárást olyan gyártók támogatják, mint például a Gillette, melynek apró méretű termékei gyakran esnek az áruházi tolvajok áldozatává. Az elektronikus kód alapján többek közt megállapítható, hogy hol és mikor gyártották az adott terméket, milyen úton jutott a bolt polcaira, a szállítás során megfelelő módon kezelték-e, és minőségét meddig őrzi meg.
Az újfajta címke várhatóan nem váltja fel azonnal a vonalkódot, a két megoldás együtt fog élni a kereskedelemben, már csak azért is, mert az RFID tagek igen drágák, megközelítően egy fél liter tej árába kerülnek, mint azt Duma László, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnökségi tagja elmondta. A Sun sajtótájékoztatóján ezzel kapcsolatban Szkurka János úgy nyilatkozott, a befektetett költségek egy év alatt megtérülnek.
Ha a mikrochip egy erre a célra kifejlesztett, elektromágneses mezővel körülvett leolvasó berendezés közelébe kerül, rádióhullámokon keresztül automatikusan kommunikálni kezd vele, és elküldi a rajta tárolt információt, a termékkódot képező adatsort. Ezt a technikát külföldön már széles körben felhasználják, a gumigyártók autógumikba helyezik el a tageket, de akár az úttestbe is beépíthető egy ilyen berendezés.
Az EPC globális árumegjelölési rendszer segítségével minden áru egyedileg azonosítható, egy hálózatban az összes adat összegezhető. A megoldással az elektronikus ternékkódot a gyakorlatban már bevezető Wal-Mart áruházlánc 6,7 milliárd dollárt tud megtakarítani, mivel az emberi közbeavatkozásra szinte semmi szükség nincsen.
A Wal-Mart száz legnagyobb beszállítójától már megköveteli az RFID technológia alkalmazását, ami a konkurens kiskereskedelmi cégeket is hamarosan a megoldás bevezetésére fogja kényszeríteni. A Delta Airlines a kísérleti bevezetés keretében 40 ezer utasának poggyászát cimkézi fel, és a közeljövőben bevezeti a Goodyear is a technológiát gumiabroncsai azonosítására. A technológia alkalmas lehet a gyógyszerhamisítás megakadályozására, sőt pénzmosás és pénzhamisítás megakadályozására is.
Magyarországon az első lökést az RFID technológia kereskedelmi bevezetéséhez a multinacionális cégek fogják adni, illetve az, hogy az EU-s követelmények az élelmiszerek részletes és egyedi azonosítás fognak megkövetelni.
(Menedzsment Fórum)
Intelligens polcok a jövő áruházaiban
Évente dollármilliókat takaríthatnak meg a kiskereskedelem szereplői a termékek rádiófrekvenciás technológián alapuló egyedi azonosításával, azaz az RFID technológiával, derült ki a Sun Microsystems csütörtöki sajtótájékoztatójából.