A kikötő a világ közepe, bárhol is van. Komoly versenykörnyezetben dolgozik Rotterdam, Antwerpennel együttműködve munkálkodik pozícióinak javításán. A kikötő profilja a tömegáru-szállításhoz igazodik, a tervek azonban már a konténeres növekedést készítik elő. A liberalizáció a lehetőségek katalizátora - mondta a előadó. Az előrejelzések szerint a belvízi hajózás költségei változatlanok maradnak, a teherautók igénybevétele drágul, s a vasút sem lesz olcsóbb.
A Rotterdami Kikötő (igazodva a Fehér Könyv fő vonulatához) új szállítási rendszert dolgoz ki. Az IQC (Intermodal Quality Connection) intermodális lánc Rotterdam és Budapest között Bargetrain néven indul. E szerint a kikötőből hajón utazna az áru a Rajnán, majd vasútra rakva Deggendorfig jut, ahonnan a Dunán hajózik tovább Budapestig. Ezen útvonalon 13 terminál láncolata ad biztos hátteret a szállítási rendszernek, hogy elkerüljék az üres konténereket. Az ellehetetlenedő közúti kapcsolatok miatt a forgalomba be kell kapcsolni a vízi utat is.
A közúti forgalom 1979-ben 1200 milliárd km forgalmat tett ki. Ha ezt 8 tonnás konténerekben számoljuk, amely 700 km-t tesz meg, akkor 200 millió TEU-t kapunk. Ha ebből a mennyiséghól csak 1 százalékot terelünk át vízi útra, akkor 2 millió TEU-val nő a vízi forgalom. Ez több, mint amit a Rajnán ma szállítanak.
Forrás: Magyar Közlekedés
Intermodális logisztikai szolgáltatások
A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) és a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) a közelmúltban szakmai fórumot rendezett a Budapest konferenciahajón. Az Intermodális logisztikai szolgáltatások a MAHART Csepeli Szabadkikötőjében című fórum a Vigadó tértől a Szabadkikötőig (és vissza) tartott, s az öt elhangzott előadás (dr. Ruppert László, Hermann Brenninger, Howard Lamb, Jos Denis és Somlóvári László) mellett a hajón történt még egy fontos esemény: itt írták alá a Rotterdami Kikötő és a MAHART Csepeli Szabadkikötő közötti együttműködési megállapodást.