3p

Minden eddiginél több városba repül idén nyáron Budapestről a térséget uraló két diszkont-légitársaság, a SkyEurope és a Wizz Air, ami új lökést adhat az elmúlt egy évben beragadt ferihegyi fapados piacnak. Az igazi áttörés érdekében azonban új árpolitikára is szüksége lenne a monopolhelyzetét könyörtelenül kihasználó repülőtérnek, amely még mindig drága, állítják a fapadosok. A labda most már Ferihegy csütörtökön beiktatott új menedzsmentjének a térfelén pattog. Mfor.hu háttér.

Miért pang a piac? Táblázatok a ferihegyi forgalomról!

Az új jövevények érkezése ellenére is kérdéses azonban, sikerül-e legalább a tavalyi utasszámot hozni nyáron a ferihegyi diszkontpiacnak, amely az elmúlt egy évben egyértelműen megrekedt. A 2006. május és 2007. április közötti időszak például több mint öt százalékkal kisebb forgalmat hozott ebben a szegmensben, mint az azt megelőző egy év, és ekkora mértékű visszaesést tapasztalunk, ha az idei év első négy hónapjának eredményeit vetjük össze 2006 hasonló időszakával.


Nem kapunk jobb képet akkor sem, ha csak a nyári adatokat hasonlítjuk össze. A 2005-os csúcshoz képest, amikor a három legforróbb hónap alatt mintegy 680 ezer utast szállítottak a fapadosok, tavaly már csak alig 640 ezret, ami mintegy hat százalékos visszalépést jelez.


A negatív trend hátterében a Budapest Airport (BA) Zrt. árpolitikáját már eddig is nyíltan bíráló WizzAir a túl magas árakat látja, sőt, kérdésünkre még az eddig visszafogott SkyEurope is "meglehetősen drágának" titulálta Ferihegyet. "Emellett az egyes terminál nem elég nagy, a megnövekedett igényeket nem tudja teljes mértékben kiszolgálni, és mindez összességében gátolja a diszkontpiac fejlődését" - magyarázta Hegedűs Judit.

Mindezek ellenére a SkyEurope "hosszú távon is Ferihegyen kíván maradni, és nem keres más repülőteret. A megoldás érdekében folyamatosan tárgyalunk az árakról a BA-val" - tette hozzá. Bár a WizzAir tavaly meglebegtette annak lehetőségét, hogy részben vidékre költözik, ezen a téren azóta - mint azt Kázmér Natasától megtudtuk - nem történt előrelépés, így a közeljövőben valószínűleg nem fog hátat fordítani Ferihegynek.

Mit hoz az új menedzsment?

A problémát egyébként a BA is észlelte, és tavaly ősszel ígéretet tett a 2006 elején már kis mértékben csökkentett díjak további mérséklésére. Erre azonban információink szerint mégsem került sor, elsősorban a tulajdonosváltás miatt. (A repülőtér a brit BAA-tól a német Hochtief Airport vezette konzorcium tulajdonába került.)

Szollár Domokos, a BA Zrt. szóvivője az mfor.hu ezzel kapcsolatos kérdésére közölte: az új vezetés, amely június 7-én vette át az irányítást, jövő heti sajtótájékoztatóján ismerteti konkrét terveit.

"Bízunk abban, hogy az új menedzsment ráébred majd a problémára, és az eddiginél sokkal masszívabb árcsökkentésre is hajlandó lesz leszállási díjak terén. Ez a feltétele ugyanis annak, hogy alacsonyabb árakat tudjunk kínálni, és így piacot generáljunk. Jelenleg nem tudunk elég olcsók lenni" - summázta véleményét a WizzAir kommunikációs igazgatója.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Német vezér került Ferihegy élére
Újabb járatot indít Budapestről a legnagyobb fapados
Még csak kóstolgatja Ferihegyet a legnagyobb fapados
476 milliárdért viszik Ferihegyet a németek
Ferihegy helyett vidékre repülne a Wizz Air

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!