5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) hétfőn reggel kilenc órakor határozatlan időre ismét felfüggesztette a hétfőn nulla órakor újrakezdett sztrájkot, közölte Gaskó István, a szakszervezet elnöke. A MÁV szerint ezzel bebizonyosodott: a VDSZSZ célja a zavarkeltés. A menetrend szerinti közlekedés a délutáni órákra állhat helyre.

Ismét felfüggesztve(Fotó: MTI)

Gaskó István az MTI-nek elmondta: a szakszervezet úgy ítéli meg, hogy a hétfő délutáni tárgyalás előkészítésére ez a nyomás elegendőnek látszik, és reméli, hogy a MÁV elmozdul korábbi álláspontjáról. A vasúttársaság és a VDSZSZ hétfőn 15 órakor folytatja az egyeztetést Herczog László közvetítő bevonásával a sztrájkkövetelésről és a még elégséges szolgáltatásról.

Délutánra áll helyre a menetrend

A MÁV szerint immár bebizonyosodott: a hétfői kilencórás sztrájk célja kizárólag a zavarkeltés volt. Ennyi ugyanis elég volt arra, hogy felborítsa a hétfői vasúti közlekedést, fogalmazott lapunkhoz eljuttatott közleményében a vasúttársaság.

Az akció felfüggesztése után a teljes menetrend csak a délutáni órákra állhat helyre, mivel az országos vasúthálózat mintegy 7600 kilométerén kell egymáshoz igazítani a vonat-szerelvényeket, a mozdonyokat és a kiszolgáló személyzetet. Elsőként az IC-, valamint a budapesti elővárosi, majd pedig a távolsági gyors- és személyvonatokat állítják forgalomba. A nemzetközi vonatok csak kedd reggel közlekedhetnek ismét menetrend szerint, tekintettel arra, hogy a külföldi vasutak több járatot nem indítottak el a hétfői sztrájk miatt. Késesekre, útvonal-rövidülésekre napközben még számítani kell.

Változó intenzitású volt a hajnali sztrájk

A MÁV délben nyilvánosságra hozott statisztikái szerint a mai sztrájk teljes ideje alatt a közlekedésre kijelölt 964 személyvonatból 648 közlekedett, ami 67 százalékos aránynak felel meg. (Ez lényegesen jobb arány, mint a korábbi munkabeszüntetések idején - a szerk). A Keleti pályaudvar kivételével valamennyi budapesti pályaudvar fogadott és indított vonatokat; a Déli pályaudvaron például hétfő reggel is nagy volt az utasforgalom, a szerelvények mintegy nyolcvan százaléka járt.

Ami a munkabeszüntetésben részt vevők számát illeti, hétfőn nulla és hat óra között a MÁV Zrt.  pályavasút részlegén az 1.734 megjelent forgalmi dolgozó közül 81 sztrájkolt, 1.653 dolgozott. A nappali műszakban a munkabeszüntetés kilenc órai felfüggesztéséig a 2.745 szolgálatba jelentkező dolgozó közül 73 vasutas sztrájkolt, 2.672  felvette a munkát, legalábbis a cég adatai szerint.

A MÁV Startnál az 1.161 jegy-, illetve kocsivizsgáló közül nulla és hat óra között 288-an sztrájkoltak, 844-en dolgoztak. A nappali műszakban az akció felfüggesztéséig 1.968 jegyvizsgáló és kocsivizsgáló közül 333-an nem vették fel a munkát, 1.635-en dolgoztak.

A fenti számok alapján a vasúttársaság sikertelennek ítéli a VDSZSZ mai munkabeszüntetését. Gelencsér László, a szakszervezet vezető ügyvivője az MTI-nek ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy országszerte változó intenzitással folyt a sztrájk.

VDSZSZ-taktika: sztrájk, szünet, sztrájk

Mint ismert, a VDSZSZ először február elsején hirdetett sztrájkot, amit aznap délben felfüggesztett, február negyedikén újrakezdett, február 7-én délben pedig ismét megszakított. Ezek után kilátásba helyezte, hogy amennyiben a MÁV nem változtat álláspontján, akkor legkésőbb február 15-én folytatja az akciót. Ezt a fenyegetését azonban nem váltotta be - annak ellenére, hogy a vasúttársaság továbbra sem engedett.

Február 15-től végül Herczog László, a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat közvetítőjének részvételével folytatódtak ez egyeztetések.

A VDSZSZ ekkor vállalta, hogy öt napig biztosan nem hirdet sztrájkot. A sztrájkmoratórium február 19-én lejárt, ám a szakszervezet ekkor még függőben hagyta a munkabeszüntetés folytatásának kérdését. Végül csak február 24-én jelentette be, hogy február 25-én folytatja az akciót, amit most, kilenc óra után ismét felfüggesztett.

Nem közeledtek az álláspontok


Az érdekképviseleti szerv továbbra is azt szeretné elérni, hogy a munkabeszüntetésekben érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve - az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV Start Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak. Gaskó szerint előbbi követelés 35 ezer, utóbbi pedig 13-14 ezer vasutast érint.

A MÁV számítása szerint a tíz százalék többlet-bérfejlesztés a kiszervezett három társaságnál bruttó kifizetés esetén 6,1 milliárd forintba, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből való részesedés minden vasutas számára nettó kifizetés esetén 8,5 milliárd forintba, bérben kifizetve pedig 20-22 milliárd forintba kerülne. Ezek alapján tehát a követelések teljesítése minimum 14,6, maximum 28,1 milliárd forintot emésztene fel.

A vasúttársaság azonban gazdaságilag és jogilag is megalapozatlannak tartja ezeket az igényeket, és ezért – tartva magát Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter, valamint Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója korábban kinyilvánított álláspontjához - a két fő kérdésben egy tapodtat sem hajlandó előrelépni.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!