Hangsúlyozzák: napi rendszerességű tárgyalások során szeretnének megállapodni három repülőtéri cég - a Malév Ground Handling Zrt. (GH), a Budapest Airport Zrt. (BA) és a Repülőtéri Üzemanyag-Kiszolgáló Kft. (RÜK) vezetésével a kollektív szerződések újrakötéséről. Ha azonban így sem születik eredmény, "december második hetétől kezdve három vállalatnál is rövid sztrájkok sorozatára kell készülni".
Az érdekképviselet szerint "egyik - a korábbi kollektív szerződést egyoldalúan felmondó - cégnél sem volt érdemi előrelépés a több mint egy éve húzódó tárgyalások során", és a cégvezetők a jelenlegi bizonytalanság fenntartására törekednek, miközben a dolgozói elégedetlenség egyre nő.
Az érvényes szabályozás értelmében elég néhány órával korábban bejelenteni a munkabeszüntetést, azonban az utasokat az érdekképviselet a kellő időben tájékoztatni fogja, amennyiben ezt a menedzsment nem teszi meg - olvasható a közleményben.
A szakszervezet hangsúlyozza: a Budapest Airport 2008 őszén mondta fel a dolgozók munkaidő-beosztását, fizetéseit és juttatásait is szabályozó kollektív szerződést. A lépés tavaly decemberben sztrájkhoz vezetett, "amely jelenleg szünetel". A tárgyalások több mint egy éve folynak, kevés eredménnyel. "A munkaadó nem engedett a legfontosabb pontokat érintő diktátumából, pedig azóta számos problémára derült fény az új rendszerrel kapcsolatban".
Többször előfordult, hogy a dolgozók a munkaerő-hiány és az utolsó pillanatban véglegesített beosztások miatt nem tudták kivenni szabadságukat. A fizetések csökkentek, az új, "rugalmas" műszak-beosztások pedig tervezhetetlenné tették a dolgozók életét. A menedzsment legutóbb elzárkózott az egyeztetések sűrítése elől. Ráadásul, az eltelt hónapok alatt folytatódtak az elhibázott kiszervezések a cégnél - írja a LESZ.
A földi kiszolgálással foglalkozó Malév Ground Handling Zrt. jogutódlási szerződését a szakszervezet figyelmeztetése nélkül idén ősszel mondták fel. Ez a háromoldalú, a jogelőd és a jogutód cég vezetősége, illetve a dolgozók között született megállapodás tartalmazta egyebek között a kollektív szerződést is. "A menedzsment olyan új kollektív szerződésre tett javaslatot, amely egyes munkakörökben 30-40 százalékos bércsökkenést okoz, ráadásul megszüntetnék a magán-nyugdíjpénztári támogatást is" - olvasható a közleményben.
A BA 100 százalékos tulajdonában álló RÜK-nél ugyancsak 2008 májusa óta nincs kollektív szerződés - ismerteti a LESZ a közleményben.
MTI/Menedzsment Fórum