A vám jelentősége a csatlakozással nem csökken, mert Magyarország nyitott gazdaság, többféle nyersanyagból és termékből is jelentős behozatalra szorul. A vámpolitika kérdéseit multilaterális, bilaterális és integrációs egyezmények szabályozzák, a vámtételekre ugyanakkor egységes EU-rendelet vonatkozik. A vámsemlegesítés rendszere központosított, a tagállamokból külön-külön gyűjtik össze az igényeket, amit az Európai Bizottság szigorúan megvizsgál. A bizottság által jóváhagyott kvótakeret az év folyamán szabadon használható. Magyarországon ezeket a kvótákat a KKK (Kvóta Kezelő Központ] kezeli a VPOP-a belül.
Megváltozik a vámtartozás fogalma is, a vámfizetési kötelezettséggel lesz azonos. A fizetési feltételek könnyítését jelzi, hogy azonnali fizetésnek a 10 napon belüli, halasztottnak a 30 napon belüli minősül. Nem változik a vámbiztosíték nyújtásának formája, a vámfizetés tételei viszont kedvezőbbek lettek, illetve lehetőség lesz egyszerűsített eljárás kérésére.Nem fizetés esetén késedelmi kamatot számolnak fel, ami naponta a jegybanki alapkamat 365-öd részének fele. A jogorvoslati eljárás feltételei megváltoznak.
Forrás: Camion Truck
Jogi és szervezeti kérdések az Eu-csatlakozás küszöbén
Alig öt hónap van az uniós csatlakozásig, melynek munkálataiban a kormányzati és hatósági szervek már több éve dolgoznak, hiszen a harmonizáció komoly szervezeti és jogi változtatásokat kíván. A csatlakozás a legkomolyabb kihívás talán éppen a vám- és határőrizeti szervek számára, a rájuk vonatkozó joganyagot érinti.