5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Még a jogászok sem értenek egyet abban, hogy ha nincs döntés az elégséges szolgáltatásokról a sztrájkokat megelőző egyeztetések idején, akkor jogos vagy jogellenes a munkabeszüntetés. Bár a Legfelsőbb Bíróság határozatában kimondta, hogy ilyen esetben a sztrájk megtarható, sok szakember nonszensznek tartja ezt a döntést. Mfor.hu háttér.

Jogosan álltak a buszok?

Munkabeszüntetés esetén az elégséges szolgáltatás nyújtása a felek kötelezettsége az 1989. évi sztrájktörvény alapján. Ennek ellenére a Legfelsőbb Bíróság mégis azt mondta ki egy 1991-es eseti döntésében, hogy ennek elmaradásakor nem tekinthető jogellenesnek maga a sztrájk.

Ismeretes: az április 7-i félnapos, valamint az április 18-i egésznapos BKV-sztrájk esetében sem sikerült megegyezni az elégséges szolgáltatás mértékéről. Emiatt a szakszervezetek semmilyen forgalmat sem tudtak garantálni, és - kevés kivételtől eltekintve - csupán az alvállalkozók vették fel a munkát.

Lőrincz György, a törvény megalkotásában egykoron részt vett ügyvéd az ELTE Állam- és Jogtudományi Karának sztrájkjogi konferenciáján úgy vélekedett: megérett az idő arra, hogy valaki pontosabban meghatározza az elégséges szolgáltatás fogalmát, hiszen ennek hiányában nehéz a törvény ezen rendelkezését betartatni.

Szerinte ugyanakkor ez nem oldható meg azzal, hogy százalékban határozzák meg annak mértékét, hiszen a legtöbb szolgáltatás – például energia, víz – oszthatatlan. Ehelyett konkrét helyzetekben kellene a szolgáltatás jellegének figyelembe vételével dönteni.

Korábban felmerült az is, legyen kötelező a döntőbíráskodás az egyeztetések során. Lőrincz György viszont ezt sem tartja megoldásnak, hiszen feltehetőleg a legtöbb esetben már a döntőbíró személyéről sem tudnának megegyezni a felek.

Az eseményen felszólaló Herczog László szakállamtitkár erre úgy reagált, hogy a probléma áthidalható lenne azzal, ha több személyt jelölnének ki erre a posztra, akik közül szavazással  válassztanának a felek. Lőrincz György javaslata szerint az elégséges szolgáltatás elmaradása esetén a munkavállaló mentesülhetne bizonyos kötelezettségek alól, így például megengedett lehetne a sztrájktörés.

Kell-e módosítani a sztrájktörvényt?

Több szakember viszont úgy véli, nem lenne szerencsés hozzányúlni a sztrájktörvényhez. Ezt azzal támasztották alá, hogy az Európai Unió több országában még annyira sincs szabályozva a sztrájkjog, mint nálunk, számos helyen még törvényi rendelkezés sem született erre.

A részletes szabályozás helyett a bírói ítélkezés gyakorlatára kellene hagyatkozni, hiszen az egyes esetek sajátosságaira egy törvényben nem lehet választ adni, fejtette ki Pál Lajos ügyvéd. Ráadásul mivel kétharmados törvényről van szó, a módosításra semmi esély nincs – tette hozzá.

Az elégséges szolgáltatás kérdésében úgy vélekedett: mivel a törvény szerint ebben meg kell állapodni, ez is jogszerűségi feltételnek tekinthető, amit teljesíteni kell. Ráadásul szerinte a józan ész alapján is vitatható, hogy ha a jogszabály egyik eleme nem teljesül, akkor miért nem mondják ki az adott sztrájk jogellenességét.

Pál Lajos ugyanakkor rossz gyakorlatnak tartja, hogy a Munkaügyi Bíróság határozzon az elégséges szolgáltatás teljesüléséről adott esetekben, mivel ez a testület szakmai kérdésekben nem hivatott dönteni. Handó Tünde, a Fővárosi Munkaügyi Bíróság elnöke szerint ez azért is lehetetlen, mert sztrájkügyekben öt napon belül kell első fokon meghozniuk a döntést, márpedig ennyi idő alatt ez nem megvalósítható.

Pontatlan törvény, vitás kérdések

A konferencián vita alakult ki a sztrájk bejelentésének időpontjáról is. Gaskó István, a Liga Szakszervezetek és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke felszólalásában jelezte: a sztrájkok bejelentésével azért késlekednek a legutolsó percig, hogy a munkaadónak ne maradjon ideje azt letörni. Pál Lajos ezzel szemben azt mondta: a munkáltatónak lehetőséget kellene adni, hogy mindent megtegyen a munkabeszüntetés következményeinek mérséklése érdekében.

Több szakember szerint pontosítani kellene azt is, hogy a sztrájk célját a munkaügyi kapcsolat rendszerében lehessen csak értelmezni - vagy azon túl is. Azaz megengedhető legyen-e, hogy például miniszteri rendeletek eltörlése vagy módosítása végett kezdjenek munkabeszüntetésbe, mint ahogy azt tapasztalhattuk a vasutasoknál, akik az elmúlt évben részben a nyugdíjtörvény kedvezőtlen változásai miatt léptek sztrájkba. (Idén ez már nem szerepelt a követeléseik között - a szerk.)

Egyesek úgy vélik, nem politikai eszközként kellene használni a sztrájktörvényt, ezért csak olyan célokat kellene kitűzni, ami a kollektív szerződésekben rendezhető. Mások viszont a törvényre hivatkoznak, amely szerint a dolgozóknak olyan alkotmányos alapjoga a sztrájk, amely hozzásegíthet gazdasági és szociális érdekeik érvényre juttatásában.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!