A tervek szerint szeptember 8-án gördül le a craiovai gyártósorról az első, Romániában gyártott Ford gépkocsi, a Transit Connect modellcsalád egyik darabja, adta hírül az erdélyi Krónika.
Újabb modellek jöhetnek
A lap szerint szintén az olténiai városban kezdődik 2010-ben egy személygépkocsi, várhatóan a B-Max modell gyártása, amely a jelenlegi Fusiont váltja a Ford modellkínálatában. Két vagy három év múlva pedig egy középkategóriás kereskedelmi jármű gyártása is beindul a romániai üzemben.
Mint arról korábban beszámoltunk, az amerikai cég még 2007 szeptemberében vette meg 57 millió euróért a korábban a dél-koreai Daewoo tulajdonában lévő Automobile Craiovát - és ezzel 72,4 százalékos részesedést szerzett benne.
Ezt 2009 áprilisában 94,96 százalékra növelte azáltal, hogy megvette a SIF Oltenia pénzügyi befektetési társaságtól annak 22,56 százalékos részét, 75,253 millió lejért (5,25 milliárd forintért). Ezt újabb részvényvásárolások követték, amelyek eredményeképpen a Ford részesedése a vállalatban 96,74 százalékra, majd augusztusban 97,07 százalékra emelkedett.
A Ford az üzlet megkötésekor 675 millió euró befektetésre vállalt kötelezettséget a craiovai üzem korszerűsítése céljából. A foglalkoztatottak száma a gyárban akkor 3 900 volt, ezt a létszámot közel a kétszeresére, hétezerre kívánják növelni.
Románia egyik fő exportőrévé válhat
A Krónika idézi John Fleminget, a Ford európai részlegének elnökét, aki szerint a craiovai üzem a társaság egyik jelentős európai gyártóegységévé válhat. A Ford 2012-től évente 300 ezer személygépkocsit és ugyanennyi motort tervez gyártani Craiovában.
Az erdélyi lap szerint a craiovai üzem termelésének 90 százalékát külföldön értékesítik majd. Szakértők szerint ebből az országnak legalább akkora haszna származik, mint a Renault által átvett Dacia esetében, amely Románia legfőbb exportőrévé vált. Mircea Geoană, a szenátus elnöke úgy véli, Románia 2010-es exportjában az amerikai cég akár 20 százalékos részesedést is képviselhet.
A gyengélkedő romániai ipar egyébként éppen a Daciának köszönhetően tért valamennyire magához az elmúlt hónapokban, ami a külföldi piacokon bekövetkezett keresletnövekedéssel függ össze. "Néhány szektornak, az autóiparnak és a kőolaj-kitermelésnek elég jól megy jelenleg a válság ellenére" – idézte a helyi Új Magyar Szó az egyik ottani elemzőt.
A Dacia mentette meg a Renault-t
A Dacia erejét mutatja, hogy jó eredményeivel gyakorlatilag megmentette a Renault cégcsoport piaci pozícióját az első félévben. A csoport által közölt adatokból kiderül, hogy a román autógyártó 153 826 járművet értékesített világszerte, 20,3 százalékkal többet a tavalyi első félévinél, miközben a román autópiac vagy a felével zuhant az első félévben az egy évvel azelőttihez képest. A Dacia termelésének 80 százalékát exportálja.
Ennél is erőteljesebbek a júniusi számok: a Dacia eladásai 40,8 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit.
Az Automobile Dacia vállalatot 1966-ban alapították a Renault segédletével. A Renault 1999. júliusban megvásárolta a román céget, azóta másfél milliárd eurót fektetett bele, és a Dacia a legnagyobb román exportőr lett.
Menedzsment Fórum