3p

Szeptember 8-án megkezdődik a Fordok gyártása a romániai Craiovában, ahol 2012-től évente 300 ezer személygépkocsi készülhet majd. Az amerikai autógyártó óriás - amely 2007 szeptemberében vette meg a romániai gyárat 57 millió euróért - akár 20 százalékos részesedést is képviselhet 2010-re Románia exportjában.

A Transit Connect-család egyik darabja - begurultak Romániába

A tervek szerint szeptember 8-án gördül le a craiovai gyártósorról az első, Romániában gyártott Ford gépkocsi, a Transit Connect modellcsalád egyik darabja, adta hírül az erdélyi Krónika.

Újabb modellek jöhetnek

A lap szerint szintén az olténiai városban kezdődik 2010-ben egy személygépkocsi, várhatóan a B-Max modell gyártása, amely a jelenlegi Fusiont váltja a Ford modellkínálatában. Két vagy három év múlva pedig egy középkategóriás kereskedelmi jármű gyártása is beindul a romániai üzemben.

Mint arról korábban beszámoltunk, az amerikai cég még 2007 szeptemberében vette meg 57 millió euróért a korábban a dél-koreai Daewoo tulajdonában lévő Automobile Craiovát - és ezzel 72,4 százalékos részesedést szerzett benne.

Ezt 2009 áprilisában 94,96 százalékra növelte azáltal, hogy  megvette a SIF Oltenia pénzügyi befektetési társaságtól annak 22,56 százalékos részét, 75,253 millió lejért (5,25 milliárd forintért). Ezt újabb részvényvásárolások követték, amelyek eredményeképpen a Ford részesedése a vállalatban 96,74 százalékra, majd augusztusban 97,07 százalékra emelkedett.

A Ford az üzlet megkötésekor 675 millió euró befektetésre vállalt kötelezettséget a craiovai üzem korszerűsítése céljából. A foglalkoztatottak száma a gyárban akkor 3 900 volt, ezt a létszámot közel a kétszeresére, hétezerre kívánják növelni.

Románia egyik fő exportőrévé válhat

A Krónika idézi John Fleminget, a Ford európai részlegének elnökét, aki szerint a craiovai üzem a társaság egyik jelentős európai gyártóegységévé válhat. A Ford 2012-től évente 300 ezer személygépkocsit és ugyanennyi motort tervez gyártani Craiovában.

Az erdélyi lap szerint a craiovai üzem termelésének 90 százalékát külföldön értékesítik majd. Szakértők szerint ebből az országnak legalább akkora haszna származik, mint a Renault által átvett Dacia esetében, amely Románia legfőbb exportőrévé vált. Mircea Geoană, a szenátus elnöke úgy véli, Románia 2010-es exportjában az amerikai cég akár 20 százalékos részesedést is képviselhet.

A gyengélkedő romániai ipar egyébként éppen a Daciának köszönhetően tért valamennyire magához az elmúlt hónapokban, ami a külföldi piacokon bekövetkezett keresletnövekedéssel függ össze. "Néhány szektornak, az autóiparnak és a kőolaj-kitermelésnek elég jól megy jelenleg a válság ellenére" – idézte a helyi Új Magyar Szó az egyik ottani elemzőt. 

A Dacia mentette meg a Renault-t

A Dacia erejét mutatja, hogy jó eredményeivel gyakorlatilag megmentette a Renault cégcsoport piaci pozícióját az első félévben. A csoport által közölt adatokból kiderül, hogy a román autógyártó 153 826 járművet értékesített világszerte, 20,3 százalékkal többet a tavalyi első félévinél, miközben a román autópiac vagy a felével zuhant az első félévben az egy évvel azelőttihez képest. A Dacia termelésének 80 százalékát exportálja.

Ennél is erőteljesebbek a júniusi számok: a Dacia eladásai 40,8 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit.

Az Automobile Dacia vállalatot 1966-ban alapították a Renault segédletével. A Renault 1999. júliusban megvásárolta a román céget, azóta másfél milliárd eurót fektetett bele, és a Dacia a legnagyobb román exportőr lett.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!