5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Már jövő ősszel megkezdődhet a Várkert bazár felújítása, és ha a közbeszerzések nem húzódnak el túlságosan, tartható lesz a kormány által megadott, 2014. márciusi határidő - mondta Zumbok Ferenc miniszteri biztos, aki a rekonstrukció részleteiről beszélt.

A Magyar Közlöny keddi számában jelent meg az a kormányhatározat, amelynek értelmében 2014. március 30-ig meg kell valósulnia a Várbazár rekonstrukciójának, jövőre pedig a budai Várnegyed hosszú távú fejlesztéséről stratégiai tervnek, a környék közlekedési viszonyainak rendezéséről megvalósíthatósági tanulmánynak kell készülnie.

"Harminc év lemaradásunk van: 1981-ben zárták be az ifi parkot, azóta nem történt semmi változtatás. Ez már az utolsó utáni pillanat, hogy megmentsük a végleges pusztulástól az épületegyüttest" - hangsúlyozta Zumbok Ferenc, aki szerint a felújítás csak egy része, ráadásul az egyszerűbb része a Várkert bazár rehabilitációjának, hiszen a munkálatokhoz szükséges anyagi források (6,5 milliárd forint) és a szakemberek rendelkezésre állnak. Sokkal nagyobb munka lesz élő funkciókkal megtölteni és önfenntartóvá tenni az Ybl Mikós tervezte komplexumot - mutatott rá a miniszteri biztos.

Látványterv

Mint elmondta, a munkálatok egy része már tavasszal megkezdődött, eltávolították és összegyűjtötték az omladozó, életveszélyes darabokat az épület Lánchíd utca felőli frontjáról, és gyakorlatilag bármikor kezdetét vehetné a felújítás is. "A Várbazár egy részére, az északi pavilonra és a vízhordó lépcsőre megvannak a jogerős építési engedélyek és kiviteli tervek, így akár napokon belül neki lehetne kezdeni ennek a résznek a felújításához" - emelte ki Zumbok Ferenc, hozzátéve ugyanakkor, hogy a közbeszerzési eljárások miatt legkorábban jövő ősszel kezdődhetnek meg a munkálatok.

Arra a kérdésre, hogy tartható-e a kormányhatározatban megjelölt határidő, a miniszteri biztos azt felelte: semmi sem lehetetlen, ám a közbeszerzési eljárások elhúzódását nem lehet megsaccolni. Amennyiben ezzel nem lesz probléma, tartható lesz a 2014. márciusi határidő - vélte Zumbok Ferenc, aki a finanszírozással kapcsolatban kiemelte: kizárólag európai uniós forrásokra támaszkodnak, a munkálatokba sem magántőkét, sem költségvetési pénzt nem vonnak be.

A megvalósítandó terveket részletezve elmondta: a vízhordó lépcső mellett mozgó járdát terveztek, amely összekapcsolja az eddig elszigetelt Várat a Duna-parttal. "Az egész bazár egy zárvány - ennek a szakasznak a megépítése azért fontos, hogy élő kapcsolat jöjjön létre a bazár és a Vár között. Ennek kapcsán elkészül majd egy +gyilokjáró+, amellyel körüljárható lesz a palota, így két dolgot oldunk meg egyszerre: körüljárható lesz a vár és összekötjük azt a Duna-parttal" - hangsúlyozta Zumbok Ferenc.

A korábbi tervekben szereplő, 300 férőhelyes mélygarázs helyett egy kisebb, 130-140 gépkocsi befogadására alkalmas parkoló épül, valamint a - szintén a föld alatt elhelyezkedő - korábban 6000 négyzetméteresre tervezett, kulturális rendezvényeknek otthont adó multifunkciós teret is 1600 négyzetméteresre szűkítették.

A pavilonsort annak idején műtermeknek használták, a tervek szerint ezekből az egyenként 30 négyzetméteres, csaknem 8 méter belmagasságú helyiségekből néhányat - a "hagyomány" megőrzéseképpen - fiatal képzőművészeknek adnának ki ingyen használatra, a többi pavilonban pedig éttermek és kávézók működnek majd. Az egykori ifi park helyére a "bakancsos turistákat" kiszolgáló sörsátrakat és olcsóbb éttermeket terveznek.

Megszületett a megállapodás arról is, hogy a testőrségi palota 2060 négyzetméterén az Iparművészeti Múzeum különleges gyűjteményei kapnak helyet: a világhírű török-oszmán szőnyegkollekciót, a múzeum Esterházy-kincseit, valamint a főúri és királyi porcelánokat lehet majd megtekinteni.

A negyed közlekedési viszonyainak rendezése kapcsán Zumbok Ferenc kifejtette: kishajó-közlekedéssel szeretnék megoldani a pesti és a budai oldal összekapcsolását. A hajók a Vigadó térről indulva szállítanák a turistákat a budai oldalra, ahonnan a mozgó járda vagy a lépcső segítségével könnyedén és gyorsan megközelíthetővé válna a Vár.

"Tőlem azt várják, hogy az épület időben, jó minőségben, olcsón valósuljon meg, és hogy a későbbi működéshez és fenntartáshoz szükséges költségeket kitermelje a Várkert" - hangsúlyozta Zumbok Ferenc, megjegyezve, hogy ez utóbbi lesz a legnagyobb kihívás, hiszen erre semmi garancia nincsen.

A budai Várnegyed hosszú távú fejlesztési stratégiájának kidolgozására a kormányhatározat 2012. május 31-ig adott határidőt. Ennek kapcsán a miniszteri biztos hangsúlyozta: a Vár nemcsak a kulturális örökség része, hanem a magyarság történetének kiemelkedő helyszíne, így ehhez a hozzáértő civilek és intézmények véleménye nélkül nem szabad hozzányúlni.

Mint elmondta, a kormányhatározat kapcsán elküldtek egy körlevelet 30 hatóság, intézmény, illetve civil szervezet részére, amelyben a szakemberek segítségét és ötleteit várják a Várnegyed fejlesztésével kapcsolatban. Felidézte, hogy korábban már két tanulmány készült erre vonatkozóan. Ezeket most szintén eljuttatták az érintett civilekhez és szakemberekhez, akiknek segítségével kívánják elkészíteni a stratégiai terveket.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!