Bár Európa számos városában létezik elektronikus jegy- és bérletrendszer, a Budapesten tervezett megoldáshoz hasonló igazából csak egy helyen, Londonban van. A többi városban a szolgáltatók csak létrehozták a rendszert, melynek üzemeltetéséről azután a helyi közlekedési társaság gondoskodik.
A megoldásszállítóknak Londonban a rendszer kiépítése és telepítése mellett az üzemeltetésről is gondoskodniuk kellett, így lesz ez Budapesten is tíz évig. A Budapesti Közlekedési Rt. (BKV) jelenleg is tárgyal az Elektra (elektronikus jegy- és bérletrendszer) kiépítésére és üzemeltetésére pályázó négy cégcsoporttal, melyek: az EDS, a MÁV Informatika Kft., a Sagem és a T-Systems.
A döntés és a szerződés megkötése is még erre az évre várható. Egy ilyen projektnél az igazi kihívást nem a hardver-infrastruktúra telepítése, hanem az utazóközönség kiszolgálásához szükséges folyamatok kidolgozása és alkalmazása, a rendszer lelkét alkotó tranzakciós szoftver létrehozása jelent kihívást - mondta el Szakál László, az EDS Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.
Egy ilyen alkalmazásnál az az ideális, ha függetlenül üzemel a hardverkörnyezettől, mivel így nem okoz problémát, ha néhány év múlva más eszközöket telepítenek. Az EDS-eszköz független tranzakciós szoftverét többek között Londonban, Párizsban és Strasbourgban is használják.
Komoly változást jelent majd az Elektra bevezetése. A jegyeladás a kezdeti időszakban, amíg az utazáshoz szükséges személyre szabott kártyákat kiadják, nehézkesebb lesz, mint. Viszont ezt követően egyszerűbbé és gyorsabbá válik majd a folyamat, és akár az interneten keresztül is lehet majd menetjegyet vagy bérletet vásárolni, illetve le lehet kérdezhetik az utazási kártyájuk egyenlegét.
Jelentős változásra kell felkészülni a metróban lévő beléptetőkapuk esetében is, ahol majd nemcsak a be-, hanem a kijövetelnél is a kártya nyitja majd a kaput. A legkevesebb zavarral az a megoldás járna, ha az új beléptetőkapukhoz fokozatosan lennének az utasok hozzászoktatva.
A gyakorlatban ez azt jelentené, hogy az egyes metróállomásokon telepített kapukat a kihelyezést követően egy darabig még nyitva tartanák, majd fokozatosan - akár egyesével - zárnák le őket úgy, hogy csak a megfelelő elektronikus jeggyel vagy bérlettel lehessen be- és kilépni.
A kiíráson egyedüli a MÁV Informatika Kft. magyar tulajdonú, mely az amerikai központú Cubic angliai leányvállalatával együttműködve építené ki a rendszert. Érdekesség, hogy a MÁV Informatika Kft.-vel közösen induló Cubic a londoni rendszert az EDS-szel építette ki és jelenleg is vele üzemelteti. A cég pályázatában alvállalkozóként szerepel még az IBM és a Siemens - írta a Világgazdaság.