Tartósan magas olajárak esetén az arány elérheti a 20 százalékot is. A diszkont légitársaságoknál az eltérő költség struktúra miatt az üzemanyagköltség jóval nagyobb részt hasít ki az összesből.
[ajanlo=474][igazitas=left/]A kerozin ára erőteljesen emelkedett az elmúlt években. Míg 2001-ben egy tonna 260 dollárba került, jelenleg már 655 dollárt kell fizetni érte. Az IATA, a Légitársaságok Nemzetközi Szövetségének számításai szerint a társaságok 2005-ben 83 milliárd dollárt fordítanak kerozinvásárlásra. "Az olajár felemészti a légitársaságok eredményét" - jelentette ki a szervezet elnöke, Giovanni Bisignani nemrégiben. Az áremelkedés ellentételezésére a társaságok az elmúlt hónapokban jelentős mértékben emelték a jegyek melletti üzemanyag pótdíjat.
Az AUA az idei első félévben 181,7 millió eurót költött kerozinvásárlásra, közel felével többet a 2004 első félévi 127,8 millió eurónál. Az AUA július 8-án rövid- és középtávú járatainak jegyeinél 7-ről 9 euróra emelte az üzemanyag pótdíjat, a távolsági járatok esetében pedig 27-ről 37-re. A társaság vizsgálja további emelések lehetőségét. Tavaly a 2004 májusában bevezetett pótdíj után 28-29 millió euró többletbevételre tett szert az AUA, ami egyharmadát fedezte az üzemanyagár emelkedésből származó 94,9 millió eurós többletköltségnek.
Az üzemanyagár emelkedésének kompenzálására egy másik lehetőség a határidős ügyletek kötése. Az AUA 2004-ben üzemanyag szükségletének 40 százalékát fedezte határidős ügyletekkel. Az idei első félévben azonban ez 3 százalékra zuhant. A jelenlegi árszint és kockázat mellett a fedezeti határidős ügyletek kötése túlságosan megdrágult. Az IATA tagjainak 70 százaléka így már egyáltalán nem is kötött határidős ügyleteket.
A légitársaságoknak lehetőségük van üzemanyag költségeik kismértékű csökkentésére a "tankturizmus" révén is. Az olaj ára Európában nagyjából mindenhol ugyanaz, az egyéb járulékos költségek miatt azonban a tényleges ár kissé eltérhet egymástól. A más repülőtereken történő tankolás azonban a viszonylag kis árkülönbözet és a gép felszálló tömegének megemelkedése miatt nem feltétlenül kifizetődő. Az AUA esetében a pilóták maguk döntenek az üzemanyag-felvételről idegen repülőtereken egy külön erre a célra készített szoftver számításai alapján.
Mint arról az mfor.hu korábban már beszámolt, a Malév július 12-ével menetrend szerinti járatain, szakaszonként átlagosan 3 euróval, a tengerentúlra közlekedő járatok esetében 6,5 euróval emelte a kerozin-pótdíjat. Az intézkedés csupán a menetrendszerinti útvonalakra vonatkozott. A nemzeti légitársaság közleményben tudatta, a kerozin tőzsdei ára a tavaly év végi tonnánként 410 dollárról a közelmúltban 600 dollár fölé emelkedett. A cég éves szinten több mint 20 milliárd forintot költ üzemanyagra. A Malév még tavaly június elején vezetett be menetrend szerinti járatain 4 eurós pótdíjat.
Menedzsment Fórum
Kerozinár-stoppot szeretnének a légitársaságok
Az emelkedő kerozinárak egyre nagyobb költségekbe verik a légitársaságok működését. Az Austrian Airlines (AUA) esetében az üzemanyagköltség részaránya a teljes működési költségen belül a 2002-es 9,4 százalékról 2005 első felében 15,5 százalékra duzzadt.