3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az emelkedő kerozinárak egyre nagyobb költségekbe verik a légitársaságok működését. Az Austrian Airlines (AUA) esetében az üzemanyagköltség részaránya a teljes működési költségen belül a 2002-es 9,4 százalékról 2005 első felében 15,5 százalékra duzzadt.

Tartósan magas olajárak esetén az arány elérheti a 20 százalékot is. A diszkont légitársaságoknál az eltérő költség struktúra miatt az üzemanyagköltség jóval nagyobb részt hasít ki az összesből.

[ajanlo=474][igazitas=left/]A kerozin ára erőteljesen emelkedett az elmúlt években. Míg 2001-ben egy tonna 260 dollárba került, jelenleg már 655 dollárt kell fizetni érte. Az IATA, a Légitársaságok Nemzetközi Szövetségének számításai szerint a társaságok 2005-ben 83 milliárd dollárt fordítanak kerozinvásárlásra. "Az olajár felemészti a légitársaságok eredményét" - jelentette ki a szervezet elnöke, Giovanni Bisignani nemrégiben. Az áremelkedés ellentételezésére a társaságok az elmúlt hónapokban jelentős mértékben emelték a jegyek melletti üzemanyag pótdíjat.

Az AUA az idei első félévben 181,7 millió eurót költött kerozinvásárlásra, közel felével többet a 2004 első félévi 127,8 millió eurónál. Az AUA július 8-án rövid- és középtávú járatainak jegyeinél 7-ről 9 euróra emelte az üzemanyag pótdíjat, a távolsági járatok esetében pedig 27-ről 37-re. A társaság vizsgálja további emelések lehetőségét. Tavaly a 2004 májusában bevezetett pótdíj után 28-29 millió euró többletbevételre tett szert az AUA, ami egyharmadát fedezte az üzemanyagár emelkedésből származó 94,9 millió eurós többletköltségnek.

Az üzemanyagár emelkedésének kompenzálására egy másik lehetőség a határidős ügyletek kötése. Az AUA 2004-ben üzemanyag szükségletének 40 százalékát fedezte határidős ügyletekkel. Az idei első félévben azonban ez 3 százalékra zuhant. A jelenlegi árszint és kockázat mellett a fedezeti határidős ügyletek kötése túlságosan megdrágult. Az IATA tagjainak 70 százaléka így már egyáltalán nem is kötött határidős ügyleteket.

A légitársaságoknak lehetőségük van üzemanyag költségeik kismértékű csökkentésére a "tankturizmus" révén is. Az olaj ára Európában nagyjából mindenhol ugyanaz, az egyéb járulékos költségek miatt azonban a tényleges ár kissé eltérhet egymástól. A más repülőtereken történő tankolás azonban a viszonylag kis árkülönbözet és a gép felszálló tömegének megemelkedése miatt nem feltétlenül kifizetődő. Az AUA esetében a pilóták maguk döntenek az üzemanyag-felvételről idegen repülőtereken egy külön erre a célra készített szoftver számításai alapján.

Mint arról az mfor.hu korábban már beszámolt, a Malév július 12-ével menetrend szerinti járatain, szakaszonként átlagosan 3 euróval, a tengerentúlra közlekedő járatok esetében 6,5 euróval emelte a kerozin-pótdíjat. Az intézkedés csupán a menetrendszerinti útvonalakra vonatkozott. A nemzeti légitársaság közleményben tudatta, a kerozin tőzsdei ára a tavaly év végi tonnánként 410 dollárról a közelmúltban 600 dollár fölé emelkedett. A cég éves szinten több mint 20 milliárd forintot költ üzemanyagra. A Malév még tavaly június elején vezetett be menetrend szerinti járatain 4 eurós pótdíjat.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!