2000. október 3. 11:00

Az első targoncának nevezett jármű hozzávetőlegesen 30-40 éve jelent meg az anyagmozgatási gépek piacán. Ezen a területen az autóipari válság hozott áttörést. Amikor a ’70-es években üresjáraton álltak a gyártósorok, felvetődött a kérdés, vajon mire lehetne használni a meglévő motor és sebességváltó készletet. A targoncák fejlődési üteme töretlen, a fejlesztők egyre több ötlettel állnak elő, nemcsak ergonómiai újításokat vezetnek be, hanem a rakodást is elősegítik az emelőszerkezetek tökéletesítésével.

Linde Reológiai Kormányműve (LRS) egy szabadalmaztatott, teljesen új típusú rendszer, amely komoly szerepet játszik a könnyű kezelhetőség biztosításában. Az egyik különlegessége, hogy a kezelő kívánságának megfelelően lehet szabályozni a kormányzás erősségét, a kormány elfordításához szükséges erőt. A beállítás, mint az elnevezés is mutatja, nem mechanikus úton történik, hanem egy folyadék-rendszer szabályoz minden mechanikus mozgást.

Ezek az új generációjú targoncák nagyteljesítményű aktív kormányművel felszereltek, mely külön vezérelt motorokból állnak, működését a CAN bus diagnózis rendszer segíti, speciális alagúthűtéssel az elektronika számára. Az így elért vezetési karakterisztika hasonlatos a cég hidrosztatikus transzmisszióval felszerelt targoncáihoz, emellett jelentősen, 9-25 százalékkal nagyobb sebesség elérésére is képesek elődjeiknél, a szállított súlytól függően, és gyorsulásuk is kétszerese a korábbi modellekének. A pedál megnyomására finoman reagáló motor, és a pedál elengedésekor automatikusan bekapcsolódó fékezés, mind az új technológia előnye csakúgy, mint az, hogy a lejtőn fölfelé elinduláskor a targonca nem gurul hátra. Az emelőkapacitás is egyedülálló, amely a csupán két emelő hengerrel felszerelt triplex toronynak köszönhető, így megmarad a vezető remek kilátása a kabinból, és a munka hatékonysága növelhető. Az aktív meghajtás lehetővé teszi, hogy a jármű csupán a lehető legoptimálisabb mennyiségű energiát használja fel, a haladás sebességétől függetlenül. A megújult rendszer kiküszöböli az irányválasztó kapcsolókat is, így jelentősen lecsökken a menetzaj.

Az alkatrészek könnyen hozzáférhetőek és a szervizelés is könnyebb és gyorsabb, a szervizek közötti üzemórák száma 1000-re nőtt. A három független fékrendszer egy fejlett biztonsági rendszerhez kapcsolódik. Ez egy olyan rendszer, mely mind a négy kereket egyszerre fékezi.

Az új generációhoz tartoznak az R 16 N Active és az R 20 Active modellek is, amelyek nagyon kompakt méreteikkel szélsőséges méretű munkahelyeken is könnyedén mozognak. Utóbb említett speciálisan kiszélesített alvázú változata nagyméretű áru mozgatására alkalmas.