2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kész a terv az elektronikus autópályadíj-szedő rendszer kiépítésére - tudta meg a Népszabadság. A kormánydöntésre váró előterjesztés szerint a kamionok 2009-ben már nem, a személygépkocsik viszont még 2012-ben is matricával használhatnák a sztrádákat.

Leghamarabb február végén írhatja ki a nemzetközi közbeszerzési eljárást az úthasználattal arányos elektronikus autópályadíj-rendszer (ED) kiépítésére a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK). Az Útgazdálkodási Koordinációs Igazgatóság (Ukig) kikeresztelkedésével létrejött szervezet a tavaly májusi kudarc után immár másodszor fut neki a sztrádamatricákat leváltó informatikai beruházásnak. A szakmapolitikai egyeztetéseket követően kormány elé kerülő előterjesztésben azonban sok a megválaszolatlan kérdés, írja a Népszabadság.

Nem végleges például azoknak az utaknak a köre, amelyek használatáért az elektronikus rendszerben fizetni kellene. Abban ugyanakkor egyetértés mutatkozik, hogy 885 kilométernyi autópályán lehetővé kellene tennie, hogy a 12 tonnánál nagyobb kamionok úthasználatukkal arányosan fizethessenek. Emellett a rendszernek együtt kell bővülnie a 2013-ig mintegy félezer kilométernyi új szakasszal kiegészülő autópálya-hálózattal is. A legnagyobb bizonytalanságot az okozza, hogy az aktuális tervek szerint a gazdasági tárca a kamionok számára fizetőssé tenné az autópályákkal párhuzamos főutakat is. Ez pedig további másfél ezer kilométeren teheti szükségessé az elektronikus díjszedés kiépítését.

A nyolcféle tervváltozat közül a legegyszerűbb azzal számol, ha az ED (elektronikus díjrendszer) használatát csak az autópályákon és kizárólag a 12 tonnánál nagyobb kamionok számára tennék kötelezővé, a hálózat pedig 16-17 milliárd forintért is kiépülhetne. A költségek levonása után azonban a költségvetés így csak szerény összeget, évente mintegy 3-9 milliárd forintot kasszírozhatna. Ha viszont a legösszetettebb megoldást választják, és az ED rendszerét az autópályák mellett a nemzetközi főútvonalakra is kiépítik, használatát pedig minden 3,5 tonnánál nagyobb jármű számára kötelezővé teszik, a költségvetés 2008 és 2012 között évente 38-75 milliárd forint közti összeget tehetne el tisztán. Igaz, ez azzal is járna, hogy a rendszer kiépítése is többe kerülne. Arról azonban, hogy pontosan mennyivel, megoszlanak a vélemények, olvasható a Népszabadságban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!