Leghamarabb február végén írhatja ki a nemzetközi közbeszerzési eljárást az úthasználattal arányos elektronikus autópályadíj-rendszer (ED) kiépítésére a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK). Az Útgazdálkodási Koordinációs Igazgatóság (Ukig) kikeresztelkedésével létrejött szervezet a tavaly májusi kudarc után immár másodszor fut neki a sztrádamatricákat leváltó informatikai beruházásnak. A szakmapolitikai egyeztetéseket követően kormány elé kerülő előterjesztésben azonban sok a megválaszolatlan kérdés, írja a Népszabadság.
A nyolcféle tervváltozat közül a legegyszerűbb azzal számol, ha az ED (elektronikus díjrendszer) használatát csak az autópályákon és kizárólag a 12 tonnánál nagyobb kamionok számára tennék kötelezővé, a hálózat pedig 16-17 milliárd forintért is kiépülhetne. A költségek levonása után azonban a költségvetés így csak szerény összeget, évente mintegy 3-9 milliárd forintot kasszírozhatna. Ha viszont a legösszetettebb megoldást választják, és az ED rendszerét az autópályák mellett a nemzetközi főútvonalakra is kiépítik, használatát pedig minden 3,5 tonnánál nagyobb jármű számára kötelezővé teszik, a költségvetés 2008 és 2012 között évente 38-75 milliárd forint közti összeget tehetne el tisztán. Igaz, ez azzal is járna, hogy a rendszer kiépítése is többe kerülne. Arról azonban, hogy pontosan mennyivel, megoszlanak a vélemények, olvasható a Népszabadságban.