2p

Kész a terv az elektronikus autópályadíj-szedő rendszer kiépítésére - tudta meg a Népszabadság. A kormánydöntésre váró előterjesztés szerint a kamionok 2009-ben már nem, a személygépkocsik viszont még 2012-ben is matricával használhatnák a sztrádákat.

Leghamarabb február végén írhatja ki a nemzetközi közbeszerzési eljárást az úthasználattal arányos elektronikus autópályadíj-rendszer (ED) kiépítésére a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK). Az Útgazdálkodási Koordinációs Igazgatóság (Ukig) kikeresztelkedésével létrejött szervezet a tavaly májusi kudarc után immár másodszor fut neki a sztrádamatricákat leváltó informatikai beruházásnak. A szakmapolitikai egyeztetéseket követően kormány elé kerülő előterjesztésben azonban sok a megválaszolatlan kérdés, írja a Népszabadság.

Nem végleges például azoknak az utaknak a köre, amelyek használatáért az elektronikus rendszerben fizetni kellene. Abban ugyanakkor egyetértés mutatkozik, hogy 885 kilométernyi autópályán lehetővé kellene tennie, hogy a 12 tonnánál nagyobb kamionok úthasználatukkal arányosan fizethessenek. Emellett a rendszernek együtt kell bővülnie a 2013-ig mintegy félezer kilométernyi új szakasszal kiegészülő autópálya-hálózattal is. A legnagyobb bizonytalanságot az okozza, hogy az aktuális tervek szerint a gazdasági tárca a kamionok számára fizetőssé tenné az autópályákkal párhuzamos főutakat is. Ez pedig további másfél ezer kilométeren teheti szükségessé az elektronikus díjszedés kiépítését.

A nyolcféle tervváltozat közül a legegyszerűbb azzal számol, ha az ED (elektronikus díjrendszer) használatát csak az autópályákon és kizárólag a 12 tonnánál nagyobb kamionok számára tennék kötelezővé, a hálózat pedig 16-17 milliárd forintért is kiépülhetne. A költségek levonása után azonban a költségvetés így csak szerény összeget, évente mintegy 3-9 milliárd forintot kasszírozhatna. Ha viszont a legösszetettebb megoldást választják, és az ED rendszerét az autópályák mellett a nemzetközi főútvonalakra is kiépítik, használatát pedig minden 3,5 tonnánál nagyobb jármű számára kötelezővé teszik, a költségvetés 2008 és 2012 között évente 38-75 milliárd forint közti összeget tehetne el tisztán. Igaz, ez azzal is járna, hogy a rendszer kiépítése is többe kerülne. Arról azonban, hogy pontosan mennyivel, megoszlanak a vélemények, olvasható a Népszabadságban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!