A válság rámutatott arra, mennyire szükséges a MÁV és a BKV átalakítása - mondta el kedden Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter sajtótájékoztatón. Szerinte a kormány célja, hogy egy hároméves terv keretében fenntartható pályára kerüljön a közösségi közlekedés.
6400 embernek kell más közlekedés után néznie
Az új vasúti menetrenddel felfüggesztésre kerülő 33 vonalszakaszon naponta összesen 6400 ember utazott, körülbelül 1000 kilométer a hossza és 7 milliárd forint volt az üzemeltetési költsége - emelte ki kapcsolatban Hónig Péter. A miniszter azt is hozzátette, hogy ez a 7 milliárd forint nem tűnik el teljes egészében, hiszen a pályafenntartásra továbbra is költeni kell.
A mostani pályabezárások egy három éves munka első lépései. 2012 végére a kormány azt szeretné elérni, hogy összesen 70 milliárd forintot takarítsanak meg. Ezzel a jelenlegi 1,3 százalékról a GDP 1 százalékára csökkentenék a közösségi közlekedés költségeit.
Emellett fontos a MÁV átalakítása is, ami mintegy 48 milliárd forintba kerülne, azonban a tervek szerint ezt már nem a kormány fedezné, hanem bankhitelből valósítanák meg.
"Az országos jelentőségű vasúti fővonalakon jelentősen javítanánk a feltételeket, azokon a vonalakon buszokról a vasútra terelnénk az embereket" - hangsúlyozta a közlekedési miniszter. A tervek szerint ezeken a vonalakon csökken majd a menetidő és áttekinthetőbb lesz a menetrend. Hónig szerint csak ezzel öt százalékos bevételnökvekedést érhet el a MÁV.
A szárnyvonalakon a miniszter szerint a vonat és a busz közül azt kell előnyben részesíteni, amelyik kényelmi és gazdasági szempontból megfelelőbb. Azonban azt hangsúlyozta a tárcavezető, hogy ahol eddig volt közösségi közlekedés, ott ezután is lesz.
Hosszabb távon a kormány azt tervezi, hogy a döntéseket helyi szintre lehessen kihelyezni, ehhez azonban meg kell teremteni a jogszabályi feltételeket. A finanszírozás azonban továbbra is a költségvetésre hárulna - tette hozzá a miniszter.
"Az érintett 33 vonalszakaszon csak szüneteltetjük a szolgáltatást, teherszállítás továbbra is lesz ezeken a területeken. Ha valaki üzleti szempontból fantáziát lát a személyszállításban, az is nyugodtan bekapcsolódhat" - mondta Hónig Péter.
Nem várható jelentős elbocsátás
A vasúti és a buszmenetrend összekapcsolásának része, hogy az országos fővonalakon jelentősen csökkenhet a Volán-járatok száma. A miniszter szerint azonban összességében jobban is járnak a busztársaságok, hiszen a regionális vonalakon - ahol esetleg nem lesz vasúti közlekedés - jelentősen nőhet az utasszámuk.
Hónig Péter elmondta: a tárgyalások még jelenleg is tartanak a bezárásra ítélt vonalakról, azonban jelentős eltérések már nem várhatók. "Még a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak is meg kell vizsgálnia a vasúti pályák állapotát, tehát akár az is elképzelhető, hogy ahol eredetileg megmaradt volna a közlekedés, műszaki okokból nem lesz rá mód" - emelte ki a miniszter.
A várható leépítésekkel kapcsolatban egyelőre a minisztériumnak sincsenek konkrét számai - hangzott el a sajtótájékoztatón. Ugyanakkor Hónig szerint a fizikai dolgozók között nem kell tömeges leépítéstől tartani 2010-ben, esetleg a "fehérgalléros" állományban lehet egy ezer fő körüli elbocsátás.
"Tudjuk, hogy először a vízfejet kellett volna csökkenteni a MÁV esetében, de a menetrenddel kapcsolatban szorított az idő. Ezzel párhuzamosan folyik a vasúttársaság átalakítása" - hangsúlyozta a miniszter.
Jöhet a jegyáremelés
A közösségi közlekedés átalakításához hozzá tartozik a tarifa- és kedvezményrendszer átszabása is, ezért januártól akár jelentősebben is emelkedhet a jegyek ára. "A MÁV esetében például a tarifák 2007 óta még az inflációt sem követték" - hangoztatta Hónig Péter.
Az áremeléstől és a kedezmények megnyírbálásától azt várják, hogy már jövőre 9 milliárd forinttal emelkednek a vasúttársaság bevételei. A jegyáremelés pontos mértékéről a közlekedési tárca vezetője nem árult el konkrét számokat.
"Célunk, hogy egy jobban működő, magasabb presztízsű vasutat teremtsünk meg, ennek érdekében viszont növelni kell az utasszámot a meglévő vonalakon" - emelte ki a miniszter.
Beke Károly