4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kedden kiderült, pontosan melyik vonalakon szüntetné meg a vonatközlekedést a kormány, azonban a miniszter szerint emellett jegyáremelésre is szükség lesz.

A válság rámutatott arra, mennyire szükséges a MÁV és a BKV átalakítása - mondta el kedden Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter sajtótájékoztatón. Szerinte a kormány célja, hogy egy hároméves terv keretében fenntartható pályára kerüljön a közösségi közlekedés.

6400 embernek kell más közlekedés után néznie


Az új vasúti menetrenddel felfüggesztésre kerülő 33 vonalszakaszon naponta összesen 6400 ember utazott, körülbelül 1000 kilométer a hossza és 7 milliárd forint volt az üzemeltetési költsége - emelte ki  kapcsolatban Hónig Péter. A miniszter azt is hozzátette, hogy ez a 7 milliárd forint nem tűnik el teljes egészében, hiszen a pályafenntartásra továbbra is költeni kell.


A mostani pályabezárások egy három éves munka első lépései. 2012 végére a kormány azt szeretné elérni, hogy összesen 70 milliárd forintot takarítsanak meg. Ezzel a jelenlegi 1,3 százalékról a GDP 1 százalékára csökkentenék a közösségi közlekedés költségeit.

Emellett fontos a MÁV átalakítása is, ami mintegy 48 milliárd forintba kerülne, azonban a tervek szerint ezt már nem a kormány fedezné, hanem bankhitelből valósítanák meg.

"Az országos jelentőségű vasúti fővonalakon jelentősen javítanánk a feltételeket, azokon a vonalakon buszokról a vasútra terelnénk az embereket" - hangsúlyozta a közlekedési miniszter. A tervek szerint ezeken a vonalakon csökken majd a menetidő és áttekinthetőbb lesz a menetrend. Hónig szerint csak ezzel öt százalékos bevételnökvekedést érhet el a MÁV.

A szárnyvonalakon a miniszter szerint a vonat és a busz közül azt kell előnyben részesíteni, amelyik kényelmi és gazdasági szempontból megfelelőbb. Azonban azt hangsúlyozta a tárcavezető, hogy ahol eddig volt közösségi közlekedés, ott ezután is lesz.

Hosszabb távon a kormány azt tervezi, hogy a döntéseket helyi szintre lehessen kihelyezni, ehhez azonban meg kell teremteni a jogszabályi feltételeket. A finanszírozás azonban továbbra is a költségvetésre hárulna - tette hozzá a miniszter.

"Az érintett 33 vonalszakaszon csak szüneteltetjük a szolgáltatást, teherszállítás továbbra is lesz ezeken a területeken. Ha valaki üzleti szempontból fantáziát lát a személyszállításban, az is nyugodtan bekapcsolódhat" - mondta Hónig Péter.

Nem várható jelentős elbocsátás

A vasúti és a buszmenetrend összekapcsolásának része, hogy az országos fővonalakon jelentősen csökkenhet a Volán-járatok száma. A miniszter szerint azonban összességében jobban is járnak a busztársaságok, hiszen a regionális vonalakon - ahol esetleg nem lesz vasúti közlekedés - jelentősen nőhet az utasszámuk.

Hónig Péter elmondta: a tárgyalások még jelenleg is tartanak a bezárásra ítélt vonalakról, azonban jelentős eltérések már nem várhatók. "Még a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak is meg kell vizsgálnia a vasúti pályák állapotát, tehát akár az is elképzelhető, hogy ahol eredetileg megmaradt volna a közlekedés, műszaki okokból nem lesz rá mód" - emelte ki a miniszter.

A várható leépítésekkel kapcsolatban egyelőre a minisztériumnak sincsenek konkrét számai - hangzott el a sajtótájékoztatón. Ugyanakkor Hónig szerint a fizikai dolgozók között nem kell tömeges leépítéstől tartani 2010-ben, esetleg a "fehérgalléros" állományban lehet egy ezer fő körüli elbocsátás.

"Tudjuk, hogy először a vízfejet kellett volna csökkenteni a MÁV esetében, de a menetrenddel kapcsolatban szorított az idő. Ezzel párhuzamosan folyik a vasúttársaság átalakítása" - hangsúlyozta a miniszter.

Jöhet a jegyáremelés

A közösségi közlekedés átalakításához hozzá tartozik a tarifa- és kedvezményrendszer átszabása is, ezért januártól akár jelentősebben is emelkedhet a jegyek ára. "A MÁV esetében például a tarifák 2007 óta még az inflációt sem követték" - hangoztatta Hónig Péter.

Az áremeléstől és a kedezmények megnyírbálásától azt várják, hogy már jövőre 9 milliárd forinttal emelkednek a vasúttársaság bevételei. A jegyáremelés pontos mértékéről a közlekedési tárca vezetője nem árult el konkrét számokat.

"Célunk, hogy egy jobban működő, magasabb presztízsű vasutat teremtsünk meg, ennek érdekében viszont növelni kell az utasszámot a meglévő vonalakon" - emelte ki a miniszter.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!