3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Világszerte körülbelül 215 millió gyermekmunkás dolgozik, közülük 115 millióan veszélyes munkát végeznek. Magyarországon nem jellemző a 14 alatti gyermekek dolgoztatása, de tavaly közel tízezer 15-19 éves fiatal vállalt valamilyen munkát, a fiatalkorúakra pedig külön jogszabályok vonatkoznak. Szeptembertől ezeket is oktatják az iskola falai között, derül ki az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet közleményéből.

Május 12-e a Gyermekmunka Elleni Világnap, amikor arra a több mint 200 millió gyermekre hívják fel a figyelmet, akiket kizsákmányolva, sok esetben veszélyes körülmények között dolgoztatnak világszerte. A gyermekfoglalkoztatást Magyarországon először 1840-ben szabályozták, azóta pedig jelentős mértékben sikerült visszaszorítani a 15 éven aluli gyermekmunkások számát.

A KSH adatai szerint tavaly 9700 15-19 év közötti fiatal dolgozott, a 18 éven aluliakra pedig speciális munkajogi szabályok vonatkoznak.  A jelenlegi törvények szerint ma 16 éves kortól vállalhatnak munkát a fiatalok, szülői beleegyezéssel pedig 15 éves kortól lehetséges szünidei munkavállalás. A diák munkavállalók nem túlórázhatnak, nem dolgozhatnak éjszakai műszakban, illetve nem lehet őket veszélyes munkakörökben alkalmazni. Ezzel azonban nincs tisztában minden fiatal, sőt gyakran a szülők sem tudnak segíteni az ismeretek hiánya miatt. A munkavállalásról és a pénzügyi ismeretekről ezért szeptembertől az iskolában is tanulnak majd a diákok.

"Rendkívül fontos a fiatalok gazdasági, pénzügyi edukációja, munkavállalással kapcsolatos tudásuk bővítése, hiszen így képesek lesznek a jövőben felelős döntéseket hozni, tisztában lesznek azzal mi legális és mi nem, illetve pénzügyi helyzetüket is megtervezhetik, alakíthatják majd" - mondja Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója. A gazdasági és pénzügyi ismeretek a korábbiakhoz képest nagyobb mértékben épültek be a Nemzeti alaptanterv (Nat) és a kerettantervek szakmai anyagaiba. A gazdasági és pénzügyi nevelés egyrészt a Nat-ban közölt 12 fejlesztési terület-nevelési cél egyike, ami azt jelenti, hogy a diákok az összes műveltségi területhez kapcsolódóan találkozhatnak ezzel a kiemelten fontos témával, többször és több szempontból is körüljárhatják a megadott kérdéskört. Másrészt a tartalmak a tantárgyi kerettantervekbe is bekerültek.

A kötelező tantárgyak közül a történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek 8. és 12. évfolyamának tematikai egységei között (pl. pénzügyi és gazdasági kultúra, munkavállalás), a technika, életvitel és gyakorlat tantárgy témái között (pl. álláskeresés, munkavállalás, munkaviszony, munkanélküliség) a földrajz, illetve több természettudományi tantárgy egyes részeiben jelenik meg. Sőt, bizonyos értelemben az informatika is részt vesz a legfontosabb kapcsolódó ismeretek átadásában, hiszen az elektronikus szolgáltatások kérdése is megjelenik a tananyagban.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!