A májusi EU-csatlakozás kihívására a MÁV kiemelt ügyfeleivel való hosszú távú szerződések kötésével igyekszik megfelelni.Az uniós csatlakozás új kihívásokat jelent az árufuvarozásban is.
Magyarország a vasúti fuvarozásban halasztást kért és kapott az uniótól, így 2006-ig csak a pályakapacitás 20 százalékát kell felszabadítani az állami vasúttársaságon kívüli piaci szereplők számára. A tapasztalatok szerint az állami vasúttársaságokat a piacnyitás után a versenytársak, jelentősen alacsonyabb árat kínálva az úgynevezett irányvonatok szegmensében tudják a leginkább megszorongatni.
A nyugati példákból okulva a MÁV az árufuvarozáshoz kapcsolódó szolgáltatásainak átalakításával készül a liberalizációra - mondta el a Világgazdaságnak Kovács Imre árufuvarozási üzletágvezető. Az egyik legfontosabb stratégiai célkitűzés a kiemelt ügyfelek megtartása. Ezekkel a partnerekkel a korábbi egyéves megállapodások helyett, a kétoldalú előnyök megtartásával több esztendőre szóló szerződések kötésére törekszenek.
Az eddigi tárgyalások már sikerrel jártak többek között a Mátrai Erőmű Rt.-vel, mellyel 2006-ig szóló, 4,5 milliárd forintos megállapodást kötött a MÁV, melynek értelmében az erőmű évi 3,5 millió tonna szenet szállít vasúton. A Magyar Alumínium Rt., a Dunaferr Portolán Kft., és az Audi Hungária is vállalta, hogy teljes forgalmát kizárólag a MÁV Rt. árufuvarozási üzletágával bonyolítja le.
Az üzletág forgalmának negyvenöt százalékát teszik ki az olyan, úgynevezett kiemelt ügyfélkörrel megkötött üzletek, mint a Mol, TVK, BorsodChem, Interspan Kft., valamint a cukor- és cementgyárak, kavicsbányák, erdőgazdaságok is.
Magyarországon évente mintegy 44 millió tonna árut szállítanak vasúton, ez több mint nyolcvanmilliárd forintos forgalmat jelent, írja a Világgazdaság.
Kiemelt ügyfeleire koncentrál a MÁV
Májustól a MÁV a hazai vasúti pálya kapacitásainak 20 százalékát fel kell, hogy szabadítsa a konkurens piaci szereplők számára.