Optimizmusra okot adó eredményeket tett közzé hétfőn reggel a Ryanair. Európa egyik vezető fapadosa a decemberben végződött harmadik negyedévben 10,9 millió eurós veszteséget könyvelt el - ez komoly csökkenés ahhoz képest, hogy 2008 hasonló időszakában még 118,8 millió eurós mínuszt volt kénytelen lenyelni a korábbi években még nyereséges cég.
Ryanair: veszteségből nyereségbe
A javuló eredményben a vállalat szerint nagy szerepet játszott, hogy a jegyárak a vártnál lényegesen kisebb mértékben csökkentek. Így a bevétel 604 milló euróról 612 milliárd euróra nőtt, az utasok száma pedig 14-ről 16 millióra emelkedett az említett időszakban.
A dublini tőzsdén jelen lévő társaság azt várja, hogy a teljes üzleti évet már nettó 275 millió euró nyereséggel zárja - legutóbb "csupán" 200 milliót alig meghaladó profitelőrejelzést fogalmazott meg.
Növekvő profitot vár az Easyjet
Javuló tendenciákról számolt be a közelmúltban a nagy rivális Easyjet is. A brit fapados légitársaság a decemberben végződött negyedévben 10,5 százalékkal 699 millió euróra növelte forgalmát, miközben utasszáma 9,1 százalékkal 11 millióra emelkedett.
Andy Harrison, a társaság vezére szerint a negyedéves eredmények bizakodásra adnak okot, ezért az üzleti év egészét (2009. október - 2010. szeptember) tekintve "lényegi javulást" vár profitnövekedés terén. A társaság a tavaly szeptemberben végződött üzleti évet 54,7 millió font adózás előtti nyereséggel zárta, ami feleződést jelent egy évvel azelőtthöz (110,2 millió font) képest.
Duplázott az AirBerlin
A jelek szerint sikerült kifognia a válságon a Lufthansa után második legnagyobb német légitársaságnak, az AirBerlinnek is, amelynek nettó profitja 111 százalékkal 95,2 millió euróra emelkedett a tavalyi harmadik negyedévben. A cég a 2009 egészére vonatkozó üzleti eredményeket még nem tette közzé, ám akkori nyilatkozatok szerint a nyereség több lesz a 2008-ban elért 33 millió eurónál.
Ezzel párhuzamosan kemény takarékossági programot hirdetett a tavaly 27,9 millió utast szállító fapados: az anyagi- és személyi költségek visszafogásával, valamint a flotta megnyirbálásával mintegy 110 millió eurót spórolnak.
Ami a magyar vonatkozásokat illeti, az Easyjet 511 ezer utast könyvelhetett el Budapesten 2009-ben, a Ryanair viszont mindössze 178 ezres utasszámot hozott.
W. B.
Menedzsment Fórum