Az EU nemzetközi árufuvarozásának liberalizációja új piaci helyzetet teremt a jelenlegi és a csatlakozó országok nemzetközi közúti árufuvarozói számára. A magyar nemzetközi közúti árufuvarozók tőkeszegénységük miatt tartanak az új helyzettől. A jelenlegi tagországok nemzetközi közúti árufuvarozóit pedig az aggasztja, hogy a csatlakozó országok fuvarosainak alacsonyabbak a költségeik - írja az MTI.
A magyar nemzetközi közúti árufuvarozók költségei az EU-átlag 64 százalékát teszik ki. Bérük 30 százaléka a tagországokbeli kollégáiknak. Ez utóbbi megegyezik a csatlakozó országokéval. A gazdasági tárca szerint most még nem jelentenek nagy konkurenciát a közép-kelet-európai országok nemzetközi közúti árufuvarozói az Európai Unióban, mert a kelet-nyugat irányú nemzetközi áruszállításban ugyan 80 százalékot képviselnek, de ez a reláció az EU-n belüli szállítás 8 százalékát teszi ki. A magyar közúti árufuvarozásnak is korszerű informatikai rendszerre van szüksége - számolt be az MTI.
A magyar fuvarozóknak nem technikai állományukon, hanem szakmai felkészültségükön kell javítaniuk, ha érvényesülni akarnak az unióban - mondta de Sorgo Tibor, az egyesület ügyvezető elnöke a Magyar Rádiónak. Az Európai Unióban, egyes országokban a közúti fuvarozók 90 százaléka egy-két autót üzemeltet csak. Más országokban pedig a nagyüzemi méret a jellemző, és mégis mind a két ország fuvarozói teljes jogú tagként és sikeresen működnek az unióban. Tehát nem arról van szó, hogy valakinek egy vagy ezer autója van, hanem arról, hogy az, aki üzemelteti, tudja-e, hogy mit kell csinálnia, hogyan kell csinálnia, hogyan szabad csinálnia. Ez mindennek az alapja közölte az elnök a Magyar Rádiónak nyilatkozva.
Kíméletlen verseny indulhat a fuvarozási piacon
A magyar fuvarozók számára is liberalizált lesz május elsejétől a nemzetközi árufuvarozási piac a kibővülő unióban. Az integráció folyamata azonban két-három évig is eltarthat - véli a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének vezetője, aki azért lát üzleti lehetőséget az uniós csatlakozásban.