Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetség elnöke azt mondta: a fékrendszert nagyon egyszerű módosítással a magyar jogszabályoknak is megfelelővé lehet tenni.
Kifejtette: a magyar szabvány szerint két, egymástól teljesen független fékberendezésnek kell lennie a vonatokon. Bár az Alstom szerelvényein a két rendszernek vannak közös alkatrészei, nagyon kicsi módosítással ez a probléma orvosolható lenne.
Ha ezt az Alstom meglépné, akkor a BKV-nak nem kellene 3,5 milliárd forintot a régi, Ev típusú orosz metrószerelvények felújítására költenie és a Siemens-szel sem kellene a szerződéseket módosíttatni. Hozzáfűzte: a német cég az Alstom szerelvényeihez készítette el a biztosító berendezést, ha másik gyártótól vásárolnának járműveket, akkor a rendszert újra kellene tervezni.
A legköltséghatékonyabb az lenne, ha a BKV, az Alstom és a hatóság leülne egy asztalhoz tárgyalni, hogy a járművökön mit, hogyan módosítsanak úgy, hogy a magyar szabályoknak is megfeleljenek. Ha felmondaná a BKV az Alstommal kötött szerződést, akkor hosszú pereskedés kezdődhet, amelynek a végkimenetele bizonytalan - mondta Gulyás Attila.
Hozzátette: az Alstom járműveire már a szakembereket is kiképezték és a létszámot is átstrukturálták. Ha másik gyártótól vesznek szerelvényeket, akkor az embereket újra ki kell képezni, le kell vizsgáztatni, aminek jelentős költségei vannak.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság pénteken közölte, hogy nem adta meg a 2-es vonal szerelvényeire a végleges típusengedélyt a francia Alstomnak, többek között a fékrendszer problémái miatt.
Az Alstom még vizsgálja, hogy fellebbez-e, a Fővárosi Önkormányzat összehívja az illetékes bizottságokat, a BKV pedig azt vizsgálja, milyen következményei lennének a szerződés felbontásának.
Demszky Gábor főpolgármester szerint a szerződés értelmében a BKV-nak és az Alstomnak még fél évig együtt kell működnie azért, hogy a gyártó megkapja a típusengedélyt.
MTI/Menedzsment Fórum