Magyarországon a GKI Gazdaságkutató Zrt. adatai szerint 2005 közepe óta mutat rohamosan csökkenő tendenciát a gépkocsik eladása. 2007 első negyedévében is ez volt a helyzet, de akkor a szezonális kiigazítás kismértékű növekedést jelzett - feltehetően egyébként az igen kedvező vagy annak tűnő lízingmegoldások miatt. Nem így a második negyedévben, amikor ismét érvényesült a negatív tendencia.
12 százalékkal kevesebb autó fogyott
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint a tagok az idei első félévben összesen 12,2 százalékkal kevesebb autót adtak el, mint a tavalyi hasonló időszakban. A jelentős forgalmú járművek közül a legnagyobb mértékben (17,5 százalékkal) a Suzuki értékesítése esett vissza. Még így is "A mi autónkból" fogyott a legtöbb, 15 445 darab. A második helyen az Opel végzett, 9 736 eladott járművel (ami 8,5 százalékos csökkenést jelez), a képzeletbeli dobogó utolsó fokára pedig a Ford léphetett 8 573 darabos forgalommal (7,5 százalékos mínusszal).
A Magyar Suzuki Zrt. megkeresésünkre nyilatkozott, hogy esztergomi gyárában az idei első félévben jelentős mértékben nőtt a termelés a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Az eladott gépkocsik száma is emelkedésnek indult: a cég belföldön 15 984, külföldön 100 268 darab járművet értékesített, ami összességében 42 százalékkal több, mint a 2006-os első féléves adat.
A teljes idei évre mintegy 226 ezer autó eladását jelzi előre a társaság, ebből 35 ezret - a tavalyinál kétezerrel többet - belföldön értékesítene. 2006-ban 168 ezer darab volt a teljes éves forgalom.
Elmondható tehát, hogy a magyar "népautó" iránti kereslet az utóbbi idők megszorító intézkedései miatt csökkent, a gyártó azonban összességében jól teljesít, s idén újra fejlődésnek indul.
Opel: nincs stratégiaváltás
A második legnépszerűbb hazai autóbrandet, az Opelt is birtokló General Motors magyarországi képviseleténél az mfor.hu-nak elmondták: az Opel esetében kevésbé, inkább az árérzékenyebb Chevrolet márkájuknál érezték meg a piaci kereslet csökkenését. Erős termékportfóliójuk és hálózatuk miatt azonban bizakodóak, Megyeri György magyarországi vezető szerint "minden bizonnyal sikeresen átvészelik ezt a nehéz időszakot".
Az igazgató kiemelte: a megváltozott körülmények ellenére a cég nem kíván alapvetően változtatni stratégiáján, mivel az hosszú távú, és módosítása még egy ilyen méretű piaci visszaesésnél sem lenne indokolt.
"Nyilván most nehezebb körülmények között kell dolgoznunk, mivel ilyenkor a verseny még élénkebb, hiszen minden versenytárs - hozzánk hasonlóan - megpróbálja a tavalyi eredményeket hozni vagy legalább megközelíteni" - tette hozzá Megyeri György. "Kereskedőink a kisebb darabszám miatt kénytelenek kevesebb haszonnal legalább úgy teljesíteni, mint korábban. Ez az autóipar ciklikus természete, és ezzel együtt kell élni" - tette hozzá.
A menedzser szerint az elkövetkező hónapok enyhe növekedést fognak mutatni tavalyhoz képest, mivel egy évvel ezelőtt a piac már reagált a gazdasági intézkedésekre, és így a bázis alacsony. Számottevő fellendülést a következő 15 hónapban azonban nem vár a cég.
Új EU-tagországok: plusz 15 százalék
Mindeközben Európa-szerte virágzik az autóipar. Augusztusban 952 205 új személyautó kapott rendszámot, 2,5 százalékkal több, mint tavaly augusztusban, közölték az európai autógyártók szövetségében (ACEA).
Az első félévben az új EU-tagországokban pedig 14,8 százalékkal több új kocsira került fel rendszám, mint a tavalyi első félévben. Az első nyolc hónap átlagában a regisztrált 775 775 új autó már 15,5 százalékkal volt több az egy évvel azelőttinél.
Fokasz Oresztész