3p

A munkahelyen nemcsak a feladatokkal kell megbirkózni, hanem a különböző személyiségű kollégákkal is meg kell találni a hangot.

A munkahelyen nemcsak a feladatokkal kell megbirkózni, hanem a különböző személyiségű kollégákkal is meg kell találni a hangot.

A nehéz esetnek számító kollégákkal való együttműködés általános probléma a munkahelyeken. Nagyon sok különféle személyiségtípus és egó ütközik egy-egy munkakörnyezetben.
Brian Salter és Naomi Langford-Wood, a Sikeres együttműködés bonyolult kollégákkal című könyv szerzőpárosa úgy véli, érdemes 'akciót belevinni' a konfliktushelyzetekbe.

Az amerikai szakértők szerint érdemesebb megpróbálni megküzdeni a gondokkal, és beszélni a problémákról. Mikor a nehezen kezelhető munkatárssal leülünk, ragaszkodjunk a tényekhez, és ne a véleményünket mondjuk el. Buzdítsuk a másik felet is arra, hogy közösen találjunk megoldást a problémákra.

A lényeg az, hogy valamilyen közös nevezőre jussunk a kollégával, akivel konfliktusunk van, és elkezdjünk tárgyalni vele. Igyekezzünk megérteni, miért viselkedik problémásan az illető, és közelítsünk érzelemmentesen a dologhoz, javasolják a szerzők.

Jellegzetes problémás személyiségek

Másokat elbizonytalanító kollégák

Akik úgy igyekeznek saját önbizalmunkat növelni, hogy folyamatosan a környezetükben levőket kritizálják.

Hogy kezeljük?
Az alapproblémát kell kezelni: segíteni kell az illető önbizalomhiányát enyhíteni. Ne vágjunk vissza a piszkálódásra, negatív megjegyzésekre, legyünk magabiztosak és asszertívek.

Negatív kollégák

Az ilyen emberek nagyon károsak a munkahelyen, mivel befolyásolják környezetüket a lehúzó gondolkodásukkal. A negatív kollégák viselkedhetnek agresszívan is, ekkor zaklatják munkatársaikat, és minden problémáért másokat hibáztatnak.

Hogy kezeljük?
Próbáljuk az illetővel elmagyaráztatni, miért viselkedik így, de ne pazaroljuk az időt vitára. Ha az illető erőszakos és kötekedő típus, akkor előfordulhat, hogy jobb megoldás kitérni az útjából.

Önző kollégák

Lebuldózerolják az utat maguk előtt. Csak a saját szükségleteikkel foglalkoznak, és nem veszik tekintetbe a kollégáik szempontjait. Sokan közülük valójában nagyra nőtt gyerekek, akiknek az attitűdje kimerül abban, hogy: 'Én ezt akarom..én azt akarom'.

Hogy kezeljük?
Ebben az esetben is az a megoldás, ha leülünk a munkatársunkkal, és óvatosan elmagyarázzuk neki, hogy önző a viselkedése. Sokat jelent a testbeszéd: vegyünk fel szemkontaktust, legyünk nyugodtak, és mosolyogjunk.

Kedves kollégák

Barátságos emberek, akikkel egyébként problémák vannak. Ez is lehet nehéz eset, mivel az ilyen munkatársaknak senki sem mondja meg a véleményét, és ők is túl barátságosak ahhoz, hogy nemet mondjanak másoknak.

Hogy kezeljük?
Biztosítsuk az illetőt, hogy tiszteletben tartjuk az álláspontját, és magyarázzuk el a mi véleményünket. Ha valakinek olyan a személyisége, hogy nem képes másoknak nemet mondani, jobb, ha nem kerül olyan pozícióba, ahol ilyen helyzetekbe kerülne.

Nézzünk szembe önmagunkkal!
A sokféle személyiség találkozásakor tekintetbe kell venni azt, hogy mindenfajta kommunikáció két kimenetelű folyamat.
Ha úgy találjuk, hogy valakivel nehezen találjuk meg a hangot, nemcsak ő lehet a problémás fél, hanem előfordulhat, hogy mi is ugyanúgy fejfájást okozunk a másik számára.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!