A kerozin ára az elmúlt másfél évben közel kétszeresére nőtt. Az elmúlt hetekben Rotterdamban az ár olykor elérte a 700 dollárt is tonnánként, miután az év elején 436 dollár volt. Az üzemanyagár-emelkedés azonban szakértői vélekedés szerint csak meggyorsítja a hosszabb távon amúgy is óhatatlanul bekövetkező konszolidációt.
Heiko Schulz, a Monitor Group stratégiai tanácsadó cég elemzője szerint lehetséges, hogy a következő hónapokban akár húsz fapados is eltűnik az európai légtérből. Schulz szerint ez felvásárlásokkal és csődök révén következik majd be.
A Mercer szakértője szerint az Európában működő, mintegy 60 olcsó jegyes légitársaság közül sok még az indulás nehézségeivel és az ezzel kapcsolatos veszteségekkel küzd, és nincs pénze arra, hogy költséges fedezeti ügyleteket kössön jövőbeli üzemanyag-ellátásának biztosítására.
A folyamat eredményeképpen tovább növekszik a már most is meghatározó két társaság, a Ryanair és az Easyjet piaci részesedése, sokan pedig el fognak vérezni - idézi az elemzőt az MTI.
A McKinsey tanácsadó cég júniusban közzétett elemzése még borúsabb jövőt jósol a diszkont légitársaságoknak. Eszerint Európában tartósan csak két vagy három fapados társaság fog talpon maradni. Az elemzés szerint az okok között szerepel, hogy telített a piac, növekszik a verseny a hagyományos, a charter és az olcsó jegyű légitársaságok között.
A fapados légitársaságok piacán várható drámai szelekciót már többen is beharangozták. Ray Webster, az Easyjet vezére korábban úgy nyilatkozott: néhány éven belül radikálisan le fog csökkenni a diszkont légitársaságok száma, s ez a jegyárak újbóli emelkedéséhez vezet majd.