Konklúzió
A logisztikai outsourcing feltételei a 90-es évek közepétől kezdtek megteremtődni Magyarországon, mikor az első nagy nemzetközi szolgáltatók megjelentek a hazai piacon. Kezdetben csak néhány nagy multinacionális termelő cég élt a tevékenységkihelyezés nyújtotta előnyökkel, azonban az elmúlt 3-4 évben az outsourcing széles körben elterjedtté vált, jelentős igényt támasztva a logisztikai cégek ilyen jellegű szolgáltatásai iránt.
A piac bővülését érzékelve a másjelenlévő szolgáltatók hatalmas befektetéseket végeztek eszközállományuk (raktári létesítmények, flotta, informatikai) korszerűsítésére, és az ezredforduló éveiben újabb nagynevű logisztikai társaságok hajtottak végre zöldmezős beruházásokat.
A piaci részesedés növelése érdekében jelentős verseny indult meg a szolgáltatók között, és az ügyfelek megszerzése érdekében számos cég erőn felüli vállalásokat tett. Mások nem tudtak lépést tar-tani vevőkörük növekedésével, mely (ha átmenetileg is) romló szolgáltatási színvonalat eredményezett.
Ehhez járult, hogy számos ügyfél (mivel tapasztalatlan volt a logisztikai outsourcing nyújtotta lehetőségek tekintetében) túlzó, időnként ellentétes elvárásokat támasztott a szolgáltató iránt, emiatt sok megbízó céljai nem, vagy csak részben teljesültek. A piac azonban konszolidálódni kezdett, és a logisztikai outsourcing kétségtelenül sikeres üzleti konstrukciónak tekinthető Magyarországon is.
A kiszervezést végzők négyötöde elégedett az outsourcing nyújtotta eredményekkel, a fennmaradó rész szerint pedig helyzete nem változott jelentősen, és senki sem jelezte, hogy a kiszervezést követően romlottak volna lehetőségei. A logisztikai outsourcing tar-tós tendenciának tűnik, akik egyszer a logisztika kiszervezése mellett döntöttek, nem akarják házon belülre visszavenni a kihelyezett tevékenységeket.
A piac további bővülésére lehet számítani, mivel egyrészt a sikeres Kiszervezéseket végrehajtó cégek újabb tevékenységeket (elsősorban raktározást és értéknövelő szolgáltatásokat) helyeznek ki, másrészt az outsourcing nyújtotta lehetőségeket felismerve további cégek hajtanak végre logisztikai tevékenység Kihelyezést. A logisztikai outsourcing tehát kétségtelenül sikeres üzleti koncepció, mely továbbra is szép jövő előtt áll.
Forrás: SCM
Kapcsolódó anyagok
Logisztikai outsourcing Magyarországon
Logisztikai outsourcing Magyarországon - 2. rész
Logisztikai outsourcing Magyarországon - 3. rész
Kulcskérdés a kiszolgálási szint növelése
A tevékenységek kihelyezése során tévedés azt hinni, hogy csupán az árak versenyéről van szó. Azok a szolgáltatók, amelyek nem tudnak megfelelő kiszolgálási szintet biztosítani, elvesztik ügyfeleiket.