5p

A külföldön foglalkoztatott magyar munkavállalók esetében - a kettős adóztatás elkerülése érdekében - különös figyelmet igényelhet az szja bevallások készítéséhez szükséges munkáltatói igazolások kiadása, amelynek határideje január 31-én jár le - hívja fel a figyelmet a Deloitte.

Bár a magyar állampolgárok a Szja törvény értelmében alapvetően belföldi illetőségűnek számítanak, ha külföldön dolgoznak, felmerülhet, hogy Magyarországon kívül (például a munkavégzés országának szabályai alapján) is illetőséggel bírónak minősülnek - ismerteti a közleményben Gyuricsku Eszter, a Deloitte adóosztályának igazgatója. Az ilyen esetekben el kell kerülni, hogy mindkét ország - az összes jövedelme után - megadóztassa a munkavállalót, ehhez viszont már a nemzetközi egyezmények összetett illetőségi szabályait kell alapul venni. Az illetőség megállapítása munkavállalónként egyedi megközelítést igényel.

Ahhoz, hogy egy belföldi illetőségű munkavállaló munkaviszonyból származó jövedelme a külföldi foglalkoztatás esetén is belföldön maradjon adóztatható, több feltételnek kell egyidejűleg teljesülnie. Ezek egyike a 183 napot meg nem haladó külföldi tartózkodás, ami a nemzetközi egyezményektől függően adóévre, pénzügyi évre vagy egyéb 12 hónapos időszakra vetítve vizsgálandó. Egy másik feltétel, hogy ne a munkavégzés országában illetőséggel rendelkező cég térítse (vagy nevében térítsék) a munkavállaló juttatását. Ennek vizsgálata során nem kizárólag a foglalkoztatási költségek viselése meghatározó, mivel döntő lehet például az is, hogy melyik vállalat felelős a munkavállaló munkájáért, biztosítja a munkavállaló számára az eszközöket, kinek tartozik a munkavállaló beszámolási kötelezettséggel stb.

Ha a munkáltató arra a következtetésre jut, hogy a munkavállalónak a munkaviszonyból származó jövedelme után egy másik országban kell adóznia, akkor azt a bérszámfejtési dokumentumokban, év végi igazolásokban és a havi (munkáltatói) bevallásban is jeleznie kell - ismerteti Gyuricsku Eszter. Így például, ha a magánszemély belföldi illetőségű marad, a külföldön adóztatható munkaviszonyból származó jövedelemét a fenti dokumentumokban és a munkavállaló bevallásában adóterhet nem viselő járandóságként kell elszámolni.

A munkáltatónak természetesen a járulékkötelezettségek jogszabályoknak megfelelő megállapításáról is intézkednie kell, szem előtt tartva, hogy az EU szabályozás és általában a szociális biztonsági egyezmények - egyes speciális eseteket kivéve - a munkavégzés helyéhez rendelik a járulékfizetést. Ennek következtében az is előfordulhat, hogy egy magyar magánszemély, aki huzamosabb ideig dolgozik külföldön és munkaviszonyból származó jövedelme ott válik adóztathatóvá, a járulékot továbbra is Magyarországon fizeti. Összetett szabályok vonatkoznak annak megállapítására is, hogy amennyiben a munkavállaló a magyar járulékszabályok hatálya alá tartozik, de a munkavégzés országában adóztathatók a munkaviszonyhoz kapcsolódó juttatásai, mi után kell járulékot fizetni Magyarországon.

A Deloitte szakértője szerint célszerű január 31-ig sort keríteni az adatok feldolgozására, és az igazolások kibocsátásával egyidejűleg a 08-as bevallások önellenőrzésére, mert ebben az esetben még arra is lehetőség van, hogy az esetleges adótúlfizetést a munkáltató visszakérje, és elszámolja alkalmazottjának. Ha a módosításra csak az igazolás kiadását követően kerül sor, akkor az adóhatósághoz bejelentést kell tenni, és az eljárás az adóhatóság határozatával zárul.

A külföldi adóztatáshoz kapcsolódó esetekben az illetőség általában nem vet fel kérdéseket, különösen, ha az adózó a külföldi adóhatóság által kiadott illetőségigazolást be tudja mutatni. Természetesen előfordulhat olyan eset, amikor a külföldi adóhatóság nem tud kiadni illetőség-igazolást, és ilyenkor egyéb szervek - például külképviselet, vámhatóság vagy adótanácsadó - igazolása, nyilatkozata is szükséges lehet.

Arra is fel kell készülni, hogy a tartózkodás igazolásához az adóhatóság nyilatkozatot kér a magánszemélytől, vagy bekéri a fogadó vállalat nyilatkozatát arról, hogy a munkavállaló a meghatározott időtartamban külföldön munkát végzett. Amennyiben az adóhatóság a külföldi adóbevallás bemutatását is kéri, gondot okozhat, ha a különböző országokban (például Németország, Ausztria, Egyesült Királyság, USA) az adóbevallás benyújtásának vagy az adófizetésnek a határideje eltér a magyar szabályoktól.

A kiküldetést alátámasztó bizonylatokat, például a kiküldetési megállapodást, gyakran ellenőrzi a hatóság. Ilyenkor részben formai, részben pedig tartalmi vizsgálatot végez, többek között ellenőrizve, hogy a dokumentumot arra jogosult személy írta-e alá, a vállalat a kiküldetési megállapodásban szereplő juttatásokat biztosítja-e stb.

A magyar cégek által kibocsátott dokumentumok adóhatósági vizsgálatánál az adategyezőséget - például a magánszemély részére kibocsájtott havi bérjegyzék, éves bérkarton és igazolások adatai, valamint a munkáltató által beadott havi bevallás között - vizsgálja a hatóság.

A Deloitte szakértője hangsúlyozza: ha biztosan tudható, hogy egy munkavállaló munkaviszonyból származó jövedelme külföldi adóztatás alá tartozik (és a vonatkozó dokumentumok is rendelkezésre állnak), akkor akár év közben is le lehet állítani az adólevonást, és a járulékkötelezettségeket is igazítani lehet ehhez a helyzethez, elkerülendő az adó- és járulék túlfizetést. Ha azonban bármilyen bizonytalanság van a külföldi adózást illetően, érdemes továbbra is fenntartani az adólevonást, mert az adózó számára a bizonytalanság nagy kockázatot jelenthet: a le nem vont adó (járulék) vonatkozásában az adóhatóság késedelmi pótlék mellett 50 százalékos mulasztási bírságot írhat elő.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!