Az USA nagyobb beleszólást adna tengerentúli befektetők számára a légitársaságok olyan fontos döntéseibe, mint a marketinggel, vagy az útvonalak kiválasztásával kapcsolatos kérdések. A nagyobb befolyás biztosításával az amerikai kormány több pénz befektetésére szeretné ösztönözni a külföldi cégeket. Ez nem is csoda, hiszen Amerika légi ipara elemzések szerint összesen 10 milliárd dollárnyi veszteséget is felhalmozhat idén. Az ország több jelentős légitársasága - a United Airlines, a Delta Airlines, a US Airways és a Northwest - csődvédelem alatt áll - írja a BBC News.
A jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint külföldieknek csak igen korlátozott befolyásuk lehet az Egyesült Államok légitársaságaiban. A transzatlanti útvonalak liberalizálásáról szóló, Európa és Amerika közötti megakadt tárgyalásokat várhatóan ebben a hónapban folytatják. Az európai fél azt szeretné elérni, hogy a kontinens légicégei nagyobb mértékben befolyásolhassák az amerikai célállomásokat is.
Az amerikai illetékesek kijelentették, hogy a külföldiek által birtokolható legfeljebb 49 százalékos tulajdonrész, valamint a 25 százalékban maximalizált szavazati jog egyelőre nem képezi az egyeztetések tárgyát. Ennek ellenére szeretnének megoldást találni arra, hogy a tengerentúli cégeknek nagyobb befolyása lehessen az USA légitársaságainak döntéshozásában. "A befektetők nem fognak pénzt áldozni az amerikai vállalatokra, ha tudják, hogy passzívnak kell maradniuk" - nyilatkozta Jeffrey Shane, a közlekedési minisztérium illetékese. "Úgy gondoljuk, ha megkönnyítjük a nem amerikai állampolgárok beleszólását a döntéshozásba, elősegíthetjük a tőke beáramlását az USA légitársaságaiba" - tette hozzá.
Az európaiak hozzáállását jól példázza Rod Eddington, a British Airways (BA) volt vezérének közelmúltban tett nyilatkozata. Szerinte az, hogy a négy legnagyobb amerikai légitársaság csődvédelem alatt áll (ami lehetővé teszi számukra a továbbműködést, miközben rendezik pénzügyeiket) annak a jele, hogy Amerika túlzottan védi azokat. "A világnak nincs szüksége háromszáz légitársaságra" - jelentette ki Eddington, majd hozzátette: "ezek a vállalatok politikai okok miatt léteznek, elszipkázzák az adófizetők pénzét, s még így sem képesek profitot termelni."
Eddington szerint az utóbbi négy évben az Egyesült Államok légicégei 15-20 milliárd dollárnyi anyagi támogatást és kölcsönt kaptak. Az igazgató kifejtette, hogy szerinte maximum 10-20 nagy légitársaságnak "van elég hely" a világon, a jelenlegi számot ehhez kellene közelíteni. Ehhez azonban - az akvizíciókat megkönnyítendő - a felvásárlási szabályozást is módosítani kellene - írta korábban az mfor.hu.