3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nagyobb beleszólást kaphatnak a külföldi befektetők az Egyesült Államok légitársaságainak működésébe, Washington ugyanis több más országokból származó tőkével szeretné az amerikai légi ipar érzékeny pénzügyi helyzetét segíteni. Ez a transzatlanti légifolyosók felszabadításáért küzdő európaiak malmára hajtja a vizet.

Az USA nagyobb beleszólást adna tengerentúli befektetők számára a légitársaságok olyan fontos döntéseibe, mint a marketinggel, vagy az útvonalak kiválasztásával kapcsolatos kérdések. A nagyobb befolyás biztosításával az amerikai kormány több pénz befektetésére szeretné ösztönözni a külföldi cégeket. Ez nem is csoda, hiszen Amerika légi ipara elemzések szerint összesen 10 milliárd dollárnyi veszteséget is felhalmozhat idén. Az ország több jelentős légitársasága - a United Airlines, a Delta Airlines, a US Airways és a Northwest - csődvédelem alatt áll - írja a BBC News.

A jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint külföldieknek csak igen korlátozott befolyásuk lehet az Egyesült Államok légitársaságaiban. A transzatlanti útvonalak liberalizálásáról szóló, Európa és Amerika közötti megakadt tárgyalásokat várhatóan ebben a hónapban folytatják. Az európai fél azt szeretné elérni, hogy a kontinens légicégei nagyobb mértékben befolyásolhassák az amerikai célállomásokat is.

Az amerikai illetékesek kijelentették, hogy a külföldiek által birtokolható legfeljebb 49 százalékos tulajdonrész, valamint a 25 százalékban maximalizált szavazati jog egyelőre nem képezi az egyeztetések tárgyát. Ennek ellenére szeretnének megoldást találni arra, hogy a tengerentúli cégeknek nagyobb befolyása lehessen az USA légitársaságainak döntéshozásában. "A befektetők nem fognak pénzt áldozni az amerikai vállalatokra, ha tudják, hogy passzívnak kell maradniuk" - nyilatkozta Jeffrey Shane, a közlekedési minisztérium illetékese. "Úgy gondoljuk, ha megkönnyítjük a nem amerikai állampolgárok beleszólását a döntéshozásba, elősegíthetjük a tőke beáramlását az USA légitársaságaiba" - tette hozzá.

Az európaiak hozzáállását jól példázza Rod Eddington, a British Airways (BA) volt vezérének közelmúltban tett nyilatkozata. Szerinte az, hogy a négy legnagyobb amerikai légitársaság csődvédelem alatt áll (ami lehetővé teszi számukra a továbbműködést, miközben rendezik pénzügyeiket) annak a jele, hogy Amerika túlzottan védi azokat. "A világnak nincs szüksége háromszáz légitársaságra" - jelentette ki Eddington, majd hozzátette: "ezek a vállalatok politikai okok miatt léteznek, elszipkázzák az adófizetők pénzét, s még így sem képesek profitot termelni."

Eddington szerint az utóbbi négy évben az Egyesült Államok légicégei 15-20 milliárd dollárnyi anyagi támogatást és kölcsönt kaptak. Az igazgató kifejtette, hogy szerinte maximum 10-20 nagy légitársaságnak "van elég hely" a világon, a jelenlegi számot ehhez kellene közelíteni. Ehhez azonban - az akvizíciókat megkönnyítendő - a felvásárlási szabályozást is módosítani kellene - írta korábban az mfor.hu.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!