4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jövőre csaknem 30 milliárd forintot spórol meg a vasúttársaság a Volánokkal együtt 2009-hez képest – igaz, ebben már benne van a 2010. februári 10-15 százalékos áremelés hozadéka is. A kedvezményekhez viszont – politikai sugallatra – továbbra sem nyúl hozzá a közlekedési tárca, ami az illetékes kormánybiztos szerint sem jó döntés. A vasúttársaság a minisztérium jóslata szerint a tavalyi szintű veszteségekkel zárja az idei évet - ez több mint 50 milliárd forint mínuszt jelenthet.

Csak a mínusz a biztos (Fotó: MTI)

Két példával érzékeltette a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) idei ténykedésének lényegét Hónig Péter, a tárcát irányító miniszter csütörtöki évértékelő sajtótájékoztatóján. Egyrészt szerinte sikerült betömködni a lyukakat a hajón, így legalább az elsüllyedését megakadályozták. Másrészt a minisztérium által felügyelt területeken, így például a közösségi közlekedésben úgy tettek, mint egy repülőgép felszállás előtt: még a fedélzeti lámpákat is lekapcsolták annak érdekében, hogy az összes energiát a felszállásra tudják koncentrálni.

27 milliárdot spórolnak

Ami a közösségi közlekedést illeti, a jövő évben is folytatódó "lyuktömködés" és "a lámpaoltás" eredményeként az idei bázison számolva 27 milliárd forint megtakarítás várható 2010-ben, közölte Antali Károly.

A kormánybiztos szerint a vasútnál 15 milliárd, a Volánoknál pedig négymilliárd forintot spórolnak meg, a fennmaradó megtakarítás egy része pedig a tarifaemelésnek köszönhető – utóbbi a várakozások szerint 3,5 milliárd forint pluszt hoz majd a konyhára.

A nadrágszíjmeghúzásra már csak azért is szükség van, mivel a jövő évi költségvetésben 220 milliárd forint szerepel a helyközi közösségi közlekedés működtetésére - ez 40 milliárd forinttal kevesebb 2009-hez képest.

Jönnek a választások - meghagyják az előjogokat

Antali megerősítette azt a korábbi információt, hogy a MÁV Start és a Volánok által kiadott bérletek árai átlagosan 10, a jegyárak pedig 15 százalékkal emelkednek február elsejétől. A kedvezményekhez viszont a korábbi tervekkel ellentétben nem nyúlnak - "ez szándékaim ellen való", jegyezte meg Antali, utalva arra, hogy a szigorítást a politika ellenezte. (A kormánypárt valószínűleg nem akart megkockáztatni egy ilyen indokolt, ámde népszerűtlen lépést a választások előtt néhány hónappal - a szerk.)

Elismerte, hogy az áremelés miatt az utasszám további csökkenésére lehet számítani. Igaz, a kevesebb utast - ígérete szerint - jobb körülmények fogadják majd, hiszen 2010 elején már a második körben megrendelt 30 Stadler Flirt utolsó darabjai is szolgálatba állnak.          

Ami a "lámpaoltás" részleteit illeti, a KHEM mai napon közölt összegzése szerint jelenleg 24 vasúti szakaszon "szünetel" a személyszállítás. Ezeken a vonalakon naponta 4600, éves szinten pedig 1,7 millió utas fordult meg eddig – ez a MÁV 141 millió éves utasszámának 1,2 százaléka. Ők a menetrendváltás óta buszozhatnak, ellátatlan település tehát - állítja a KHEM  - nem maradt. A Volánok közszolgáltatási szerződéseit egyébként már megkötötték, a vasúttársasok esetében ez a következő hetekben várható.

Tavalyi szintű veszteséget várnak

A MÁV Csoport idén is meglehetősen gyászos évet zár – legalábbis ez derül ki a KHEM év végi összegzéséből. Eszerint a személyszállítási teljesítmények átlagosan három százalékkal, az árufuvarozással összefüggő pályavasúti bevételek és a vontatási díjak pedig több mint húsz százalékkal mérséklődtek.

2009-ben a MÁV Csoport gazdálkodását - a piaci bevételeken és az előző évvel azonos volumenű állami támogatáson túl – a Cargo privatizációs bevételének még fel nem használt részéből, illetve saját tőkéből finanszírozták.

A KHEM szerint a MÁV Zrt. és társaságainak konszolidált, illetve társaságonkénti gazdálkodási eredménye idén az előző évihez hasonló nagyságrendű lesz. Bár 2008-ban a MÁV Csoport összességében 41,6 milliárd forint mérleg szerinti eredménnyel zárta az évet, ez a MÁV Cargo eladásából befolyó mintegy 97,5 milliárd forint bevételnek köszönhető. Ha utóbbit nem számoljuk, akkor 56 milliárd forintos, azaz 2007-hez képest csaknem ötszörösére duzzadó vesztesége volt a csoportnak tavaly.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!