Két példával érzékeltette a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) idei ténykedésének lényegét Hónig Péter, a tárcát irányító miniszter csütörtöki évértékelő sajtótájékoztatóján. Egyrészt szerinte sikerült betömködni a lyukakat a hajón, így legalább az elsüllyedését megakadályozták. Másrészt a minisztérium által felügyelt területeken, így például a közösségi közlekedésben úgy tettek, mint egy repülőgép felszállás előtt: még a fedélzeti lámpákat is lekapcsolták annak érdekében, hogy az összes energiát a felszállásra tudják koncentrálni.
27 milliárdot spórolnak
Ami a közösségi közlekedést illeti, a jövő évben is folytatódó "lyuktömködés" és "a lámpaoltás" eredményeként az idei bázison számolva 27 milliárd forint megtakarítás várható 2010-ben, közölte Antali Károly.
A kormánybiztos szerint a vasútnál 15 milliárd, a Volánoknál pedig négymilliárd forintot spórolnak meg, a fennmaradó megtakarítás egy része pedig a tarifaemelésnek köszönhető – utóbbi a várakozások szerint 3,5 milliárd forint pluszt hoz majd a konyhára.
A nadrágszíjmeghúzásra már csak azért is szükség van, mivel a jövő évi költségvetésben 220 milliárd forint szerepel a helyközi közösségi közlekedés működtetésére - ez 40 milliárd forinttal kevesebb 2009-hez képest.
Jönnek a választások - meghagyják az előjogokat
Antali megerősítette azt a korábbi információt, hogy a MÁV Start és a Volánok által kiadott bérletek árai átlagosan 10, a jegyárak pedig 15 százalékkal emelkednek február elsejétől. A kedvezményekhez viszont a korábbi tervekkel ellentétben nem nyúlnak - "ez szándékaim ellen való", jegyezte meg Antali, utalva arra, hogy a szigorítást a politika ellenezte. (A kormánypárt valószínűleg nem akart megkockáztatni egy ilyen indokolt, ámde népszerűtlen lépést a választások előtt néhány hónappal - a szerk.)
Elismerte, hogy az áremelés miatt az utasszám további csökkenésére lehet számítani. Igaz, a kevesebb utast - ígérete szerint - jobb körülmények fogadják majd, hiszen 2010 elején már a második körben megrendelt 30 Stadler Flirt utolsó darabjai is szolgálatba állnak.
Ami a "lámpaoltás" részleteit illeti, a KHEM mai napon közölt összegzése szerint jelenleg 24 vasúti szakaszon "szünetel" a személyszállítás. Ezeken a vonalakon naponta 4600, éves szinten pedig 1,7 millió utas fordult meg eddig – ez a MÁV 141 millió éves utasszámának 1,2 százaléka. Ők a menetrendváltás óta buszozhatnak, ellátatlan település tehát - állítja a KHEM - nem maradt. A Volánok közszolgáltatási szerződéseit egyébként már megkötötték, a vasúttársasok esetében ez a következő hetekben várható.
Tavalyi szintű veszteséget várnak
A MÁV Csoport idén is meglehetősen gyászos évet zár – legalábbis ez derül ki a KHEM év végi összegzéséből. Eszerint a személyszállítási teljesítmények átlagosan három százalékkal, az árufuvarozással összefüggő pályavasúti bevételek és a vontatási díjak pedig több mint húsz százalékkal mérséklődtek.
2009-ben a MÁV Csoport gazdálkodását - a piaci bevételeken és az előző évvel azonos volumenű állami támogatáson túl – a Cargo privatizációs bevételének még fel nem használt részéből, illetve saját tőkéből finanszírozták.
A KHEM szerint a MÁV Zrt. és társaságainak konszolidált, illetve társaságonkénti gazdálkodási eredménye idén az előző évihez hasonló nagyságrendű lesz. Bár 2008-ban a MÁV Csoport összességében 41,6 milliárd forint mérleg szerinti eredménnyel zárta az évet, ez a MÁV Cargo eladásából befolyó mintegy 97,5 milliárd forint bevételnek köszönhető. Ha utóbbit nem számoljuk, akkor 56 milliárd forintos, azaz 2007-hez képest csaknem ötszörösére duzzadó vesztesége volt a csoportnak tavaly.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum