4p

A Tescónak már eddig is több alkalommal kellett munkaügyeket érintő problémákkal szembenéznie, amit jól mutat, hogy az Egyesített Feketelista munkaügyi elmaradásokért legtöbbet elmarasztalt cégek listájának 13. helyét foglalja el 10 jogsértéssel. A legfrissebb információk szerint most a saját sofőrjeivel gyűlt meg a baja. Mfor.hu-háttér.

A Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének (KDFSZ) közleménye szerint a gyáli központ 13 dolgozója felszámolási eljárást indított a magyarországi hipermarketlánc ellen, mivel az több százmilliós nagyságrendű tartozást halmozott fel a három éve kifizetetlen rendelkezésre állási díjak miatt. A mintegy 220 gépjárművezetőből 13 alkalmazott elégelte meg a helyzetet, fizetésre szólítva fel a vállalatot.

A szakszervezet szerint amennyiben a Tesco nem fizeti ki a fejenként több millió forintos tartozást, a bíróság megállapítja a fizetőképtelenséget, és elindul a 128 milliárdos alaptőkéjű cég felszámolása. A Tesco persze minden alapot nélkülözőnek minősítette a kezdeményezést, azt azonban elismerték, hogy 20 dolgozó tárgyalásokat kezdeményezett a bérstruktúrát és az ehhez kapcsolódó kifizetéseket illetően.

Ellentétes álláspontok

Míg a Tesco a KDFSZ közleményére reagálva folyamatban lévő tárgyalásokat említett, a szakszervezet elnöke amellett, hogy erről nincs információja, úgy véli, mivel korábban az áruházlánc részéről szóban elismerték a fennálló tartozásokat, egyezkedni sincs miről. A KDFSZ-nek tett ígéret szerint ugyanis az elmaradásokat ki fogják fizetni, amint az Országos Munkaügyi és Munkavédelmi Főfelügyelőség (OMMF) vizsgálata lezárul, melyet szintén a szakszervezet kezdeményezett. Mivel ez az időpont kérdéses, a 13 sofőr feltehetően ezt nem akarta kivárni.

A szállítmányozási üzletágban dolgozókkal kapcsolatban a Tesco részletekbe menően utoljára tavaly novemberében adott ki egy közleményt, melyben tudatta a munkakörrel kapcsolatos legfontosabb tényeket. Akkor még a szakszervezet által indított lejárató kampánynak tekintették a napvilágra jutott információkat a sofőrök bérelszámolását illetően. Álláspontjuk szerint a dolgozók pontosan ismerik a beosztásukat, időben kapják a fizetésüket, és a szektorban versenyképes jövedelmet biztosítanak. A versenytársak gyakorlatával ellentétben pedig heti 2 pihenőnapot kapnak az alkalmazottak, a fuvarfeladatok tervezhetők, és az átlagos vezetési idő nem haladja meg a napi 7 órát.

A fentiekkel ellentétben a szakszervezet ügyvédjének állítása szerint a sofőrök három műszakos, megszakítás nélküli munkarendben dolgoznak, a napi rendes munkaidő így 12 óra is lehet, melynél általában 3-4 órával többet dolgoznak. Az ezért járó juttatás, valamint a rendelkezésre állásért járó délutáni 20, illetve éjszakai 40 százalékos műszakpótlék sem kerül kifizetésre.

Nem ez az első probléma

A cégnek már több alkalommal is munkaügyeket érintő problémákkal kellett szembenéznie, hiszen az Egyesített Feketelista munkaügyi elmaradásokért legtöbbet elmarasztalt cégek listájának 13. helyét foglalja el 10 jogsértéssel. Többek között a KDFSZ-szel is volt már korábban nézeteltérése, ugyanis a szakszervezet a vállalat által felállított bérrendszert sérelmezte, mivel azonos munkakörben eltérnek a fizetések attól függően, hogy az ország melyik részén van az áruház. A Tesco akkor azt közölte, szerintük a hatályos rendelkezésekkel összhangban van az általuk alkalmazott rendszer, mely az adott földrajzi elhelyezkedésnek megfelelően nyújt versenyképes béreket.

2010 júliusában az OMMF, egy, a budaörsi központban tartott rendőrségi razziát követően indított eljárást, melynek során a bérkifizetési gyakorlatot, a pihenő- és a munkaidőre, a szabadságkiadásra vonatkozó szabályok betartását is ellenőrizték. A bejelentés szerint ugyanis kikapcsolták az elektromos munkaidő-nyilvántartó szoftvert, így kézzel rögzítették a ledolgozott óraszámokat. A dokumentumok alapján pedig a cég nem fizette ki a rendkívüli munkavégzésre járó pótlékokat, mely 700 milliós tartozást eredményezett. Ezzel egy időben több áruházláncnál is vizsgálatokat tartott a munkaügyi felügyelet, így az eredményeket illetően egyértelműen nem került nyilvánosságra, hogy melyik áruháznál milyen szabálytalanságot követtek el. 

Általánosságban viszont az OMMF megállapította, hogy a létszámszükséglet tervezése során a kiskereskedelmi egységek tulajdonosai rendre alulbecsülnek. Ez pedig az áruházláncokat olyan szituációba sodorja, hogy betegségből, szabadságból fakadó létszámhiány esetén megoldásként csak olyan alternatívát tudnak választani, mellyel megsértik a munka- és pihenőidőre vonatkozó jogszabályokat.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!