4p

Nem lehet minden vállalat iparága legerősebb szereplője. A többség jobban jár, ha a hátrányokból kovácsol erényt és ezzel teszi vonzóvá szervezetét, állítja dr. Jonas Ridderstrale. A nagy sikerű Funky Business és Karaoke Kapitalizmus társszerzője 2007. november 22-én Budapesten tart előadást az IIR Magyarország szervezésében. Mfor.hu interjú.

Hogyan kovácsoljunk erényt a hátrányból?

Milyen érzelmekre hathat egy vállalat? 

Az üzleti életben az óriási hendikeppek alapvetően két különböző kategóriába tartoznak az etikába, és az esztétikába. Rövid távon esetleg hátrányba kerülünk, ha visszautasítjuk a csalást és a vesztegetést, egyenlőségjelet tehetünk továbbá a hátrány és a vállalatok társadalmi felelősségvállalási (CSR) költségei közé is. De azoknál a cégeknél is veszteség, költséghátrány keletkezik, amelyek óriási összegeket költenek környezetvédelemre. Felmerül persze a kérdés, hogy nem lehet-e értékké konvertálni ezt a hátrányt?

Látva Al Gore Kellemetlen Igazság című filmjét, vagy olvasva az uniós tanulmányokat úgy vélem a CSR vagy a környezetvédelmi aktivitás esetében iszonyatosan nagy értékről van szó! Nem is csoda, hogy az úgynevezett tiszta technológiákra fordított globális kockázati tőkebefektetések aránya a 2000-es egy százalékról 2006-ra 14 százalékra emelkedett. De nincs mindenhol etika. Minden hátrány szubjektív, az átváltási arány pedig időben és térben változik. Beszállítóként is a hitelességre kell törekedni, az átláthatóság mindkét irányba működik.

Az esztétikai hendikepp jó példája a BMW. Ismert, hogy a vállalatnál majdnem harminc magasan képzett szakember dolgozik az autók ajtajának a hangján, vagyis hogy milyen hangerősséggel nyitódnak és csukódnak az ajtók. Majdnem feleennyi szakértő felelős az autó illatáért. Nézzük meg a vállalat költségstruktúráját. A BMW-nek már meg kellett volna szűnnie - egy olyan iparágban, amely az egyik legversenyképesebb, mikor óriási összegeket és időt pazarol olyan jelentéktelen dolgokra, mint a design és a márka. De mégis életben van. Egy tökéletes és racionális világban mindenki Toyota Corollát vezetne, de mégsem ezt tesszük. A BMW óriási sikersztori, és nem a hendikepp ellenére, hanem éppen annak köszönhetően. A vállalat tudja, hogyan húzzon hasznot az "előnytelenségből", hasonlóan a pávához.

Az ázsiai vállalatok még csak most vannak feljövőben, lábukat teljesen be sem tették a globális piacra. De feltételezem a különbségek már most is érzékelhetőek a keleti vállalatok menedzsment technikái az azok között, amelyeket Ön ajánl a siker érdekében.

Nem beszélhetünk egységes ázsiai menedzsment technikáról. Hatalmas különbségek vannak már a japán vállalatok vezetési stílusában is. Azt nyugodtan kijelenthetem, ahogy az individualizmus és a választás szabadsága a világnak ezen a féltekéjén is egyre inkább győzedelmeskedik, a vezetőknek is szakítaniuk kell a hagyományos szerepükkel, azaz a dolgozókkal együtt és nem azok bevonása nélkül kell irányítaniuk. A cégek érettebbé válásával előre lépnek az értékláncban, sokuknak nemcsak kimeneti (output) értelemben kell globálissá válniuk, hanem bemeneti (input)-, sőt áteresztőképesség (throughput) szempontjából is. Ehhez pedig másfajta vezetési hozzáállásra van szükség.

Az Ön és kollégája, Kjell. A. Nordström nevéhez fűződnek a Funky Business és a Karaoke Kapitalizmus című művek. Ha abból indulunk ki, hogy előbbi már vérfrissítésre is szorult az utóbbi esztendőkben, használhatónak tartja-e még a régi verziót vagy akár a később íródott Karaoke Kapitalizmust vagy már kezd eljárni e művek felett az idő?

Az igazság egy része örök. A 99,9 százalékában még mindig hiszek annak, amit korábban leírtunk a könyveinkben. Ha valamit alábecsültünk, az a változás ereje.

A könyveink kérdéseket fogalmaznak meg, olyan látásmódhoz nyújtunk segítséget, amellyel képessé válnak az olvasók (illetve az általuk irányított cégek) talpon maradni a most zajló változások közepette, míg a legtöbb könyv válaszokkal és előre gyártott formulákkal traktálja az olvasót.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!