6p

Még mindig nem elég ötletes a hazai reklámok többsége, ezért egyelőre labdába sem rúghatunk a nemzetközi kreatív versenyeken. Az online forradalom és ennek révén a reklámpiac átalakulása azonban Magyarországon is pozitív változásokat hozhat, állítják iparági szakemberek.

Mennyire beszélhetünk ma minőségi reklámkészítésről Magyarországon? Hogyan lehet ösztönözni az ügynökségeket a kreatívabb, hatékonyabb reklámok gyártására? Elég bátrak-e a hazai hirdetők/ügyfelek, illetve mi hozhat változást? Mi manapság a jó reklám ismérve? Segíthetnek-e a szakmán a reklámokat díjazó hazai versenyek? - Ezeket a kérdéseket tettük fel három reklámpiaci szakembernek Heti Hármas sorozatunkban.

Nagy Bálint, a Magyar Reklámszövetség elnöke:

- A Magyarországon készített reklámszpotok minősége hosszú évek óta változatlan, és bár azok többségükben nem kirívóan gyengék, mégis felmerül a kérdés: mi lehet az oka annak, hogy a nemzetközi kreatív versenyeken nem nyerünk díjakat, sőt legtöbb esetben még a selejtezőig sem jutunk el.

Nálunk is előfordulnak szellemes, egyedi megoldások, ez azonban elég  ritka. Inkább az a jellemző, hogy hosszú évek óta kialakult kaptafára épülnek a reklámok, illetve a hirdetők, ügynökségek ugyanabban a sémában gondolkoznak.

Ennek azonban csak az egyik oka, hogy az ügyfelek nem elég bátrak. Emellett számos piaci körülmény van ellene az izgalmas reklámok létrejöttének. Az egyik ezek közül, hogy a cégek a rövid távú profitabilitást kénytelenek szem előtt tartani, és a legtöbbször a biztonságos megoldást választják a hirdetéseket illetően.

Az online reklámozást tekintve most indul el egy forradalom Magyarországon a mennyiséget és a hatékonyságot illetően is. A szakma most kezdi el megtalálni a csak erre a szegmensre jellemző eszközöket, ami az internetes reklámok megerősödéséhez vezethet. Míg eddig inkább a hagyományos médiumokban ismert formákat használta (lásd bannerek, amelyek a print internetes lenyomatai), mára megjelentek a személyre szabottságot előtérbe helyező eszközök, mint a homevideó alapú reklámok vagy a keresőhirdetések.

Magyarországon viszonylag sok reklámversenyt szerveznek (A Menedzsment Fórum például minden évben meghirdeti a Reklámmustrát - a szerk.). Ezek ösztönözhetnek a kreatívabb, hatékonyabb reklámok készítésére. A versenyek fontosak a szakmának, amely ilyenkor megáll egy pillanatra, és levonja a maga következtetéseit.

Egyebek között tehát ez is hozzásegíthet, hogy a reklámozók viszonylag hosszú távon egy következetes üzenetrendszerrel és kreatív világgal kommunikáljanak hirdetve a termékeket és a brandeket.

Sas István reklámszakértő:

- A hazai reklámok a kivitelezést illetően világ- és európai színvonalúak. Előfordul, hogy még a szakembereknek is gondot jelent, hogy eldöntsék, egy adott reklám itthon készült-e. A tartalmi oldalt, szellemiséget nézve azonban már tapasztalhatók hiányosságok, és a külalak sokszor a szakmaiság rovására megy.

A reklámszakmában egyre inkább kiüresedett szóvá válik a kreativitás, hiszen hogy ki mit tart ötletesnek, az egy szubjektív dolog. Fontos, hogy mindig újszerűen, új gondolattal „csábítsuk el a nézőt”, de nem elég csak a nagy geg, az eladásra is kell legyen ötletünk, érvelésünk.

A Menedzsment Fórum Reklámmustra versenyének az eredményeiből is kiderült, hogy a közönség inkább azokra a szpotokra emlékszik, amelyek könnyedebben veszik a műfajt, úgymond „hülyéskednek” - lásd Szőke Kapitányt és Lelkes Emesét. Azok lesznek népszerűek, amelyek esetében nincsenek túllihegve a megbízó szempontjai.

Magyarországon akkor fognak ötletesebb reklámok születni, ha végre békét kötnek a megbízók, a kivitelezők és a közönség, bár egyre inkább úgy tűnik, hogy ez vágyálom marad. Az ügyfeleknek változtatni kell azon, hogy nem merik kockáztatni a pénzüket. Bár a világon mindenütt jellemző, hogy nem elég bátrak a megbízások, míg külföldön nagyjából húsz százalékban adnak le merészebb megrendeléseket, nálunk ez az arány jóval alacsonyabb.

Szükség van a reklámszakmai versenyekre is, de ezek inkább csak vigaszt jelentenek, és egy kis biztatást adnak a kreatívoknak, semmint ösztönözné őket a tartalmasabb reklámok készítésére. Fontos megjegyezni, hogy az alkotás nem teammunka, ahhoz egy erős egyéniségre és gondolatiságra van szükség. Ezt bizonyítja az is, hogy a sikeres reklámok mögött a legtöbb esetben egy-egy nagy név áll.

A reklámozás ugyanakkor nagy változások előtt áll a digitális forradalom miatt. Ezzel megtörténik majd a fogyasztók hatalomátvétele, hiszen már nem csak egy irányban lehet kommunikálni. Ennek köszönhetően mindenki beleszólhat az üzenetekbe, sőt a fogyasztó maga is kitalálhat új reklámokat.

Novák Péter, a Kirowski digitális marketing ügynökség ügyvezető igazgatója:

- A televíziózás átalakulása miatt - egyebek között a digitalizációnak, illetve annak köszönhetően, hogy csökken a tévénézésre fordított idő - a hirdetők egyre inkább rá lesznek kényszerülve a kreatívnál kreatívabb reklámok készítésére. Megváltozhatnak a reklámozási formák is: elképzelhető, hogy a jövőben a product placement (termékelhelyezés) használatával növelik majd bevételeiket a csatornák.

A médiafogyasztási szokások folyamatosan változnak: bár hazánkban még viszonylag alacsony, negyven százalékos az internetpenetráció, a magyarok mégis intenzívebben használják a webet, mint az európai országok többsége. Szlovákia után a második helyen állunk Európában, ami az internetezés gyakoriságát illeti.

Ez azt jelenti, hogy a legtöbb internetező szoros kapcsolatot alakít ki a világhálóval, ezt pedig a hirdetők sem hagyhatják figyelmen kívül. A reklámozók mozgása folyamatosan átalakul, míg a hazai hirdetési piac stagnál, a digitális reklámpiac egyre növekszik, idén már megközelítheti a tíz százalékot.

Magyarországon jellemző, hogy folyamatosan „sírunk” a kreativitás hiánya miatt, azonban nem teszünk azért, több lehetőséget biztosítsunk ilyen reklámok készítésére. Pedig törekedni kellene erre, mert a kreativitás növeli a hatékonyságot, és jobban felhívja az emberek figyelmét az adott termékre.

Ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a jó reklám ismérve elsősorban a hatékonyság. Egy gazdasági eszközről van szó, amellyel a reklámozók azt próbálják elérni, hogy egy adott márka vagy hirdető termékei fontosabbá váljanak, többet vásároljanak belőle. Ilyen szempontból viszont indiferens, hogy a reklám kreatív-e vagy sem.

Kovács Zita 

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!