5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nagyvonalakban elkészült a Malév hároméves üzleti terve, amelyet azt követően fogadhatnak el, ha az orosz és a magyar kormány egyezségre jut a légitársaság jövőbeni finanszírozásáról, tudta meg az mfor.hu. Erre igencsak szükség lenne, hiszen az elismerten kritikus anyagi helyzetben lévő Malév gépei már eddig is csak azért nem maradtak a földön, mert az orosz tulajdonos és – burkolt formában – a magyar állam is pénzügyi mentőövet dobott számára. Mindez azonban nem elég a cég megmentéséhez, ezért - a támogatások "legalizálása" érdekében - a magyar állam kénytelen-kelletlen ismét tulajdont szerezhet a már többször is elpasszolt vállalatban.

Megint kell egy kis hátszél (Fotó: MTI)

Nagyvonalakban már elkészült a Malév hároméves üzleti terve, amelynek elkészítésére még június elején kérte fel az igazgatóság a menedzsmentet, tudta meg az mfor.hu. A tavasszal kinevezett új vezérigazgató, Martin Gauss és csapata által kidolgozott terv hivatalos célkitűzése, hogy a légitársaság ezen időszak végére nyereségessé váljon.

"Kritikus gazdasági helyzetben"

Ettől a céltól meglehetősen messze van a 2007 tavaszán privatizált légitársaság, amely jelenleg szó szerint a túlélésért küzd. Beszédes tény, hogy ezt már hivatalos szinten sem tagadják - a privatizációs szerződés betartását felügyelő Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) lapunknak küldött válaszában például úgy fogalmaz, hogy a cég "igen kritikus gazdasági helyzetbe került."

Ami a tényeket illeti, a társaság tavaly - csak fele részben az akkori horribilis üzemanyagáraknak köszönhetően - rekordszintű, 14,5 milliárd forint mínuszt volt kénytelen lenyelni. Bár az idei év első felének eredményeit nem hozták nyilvánosságra, túl sok optimizmusra nem ad okot, hogy a menedzsment korábbi közlése szerint az árbevétel - az utasszám növekedése ellenére - az első hat hónapban csökkent a tavalyi hasonló időszakhoz képest.


Mint ahogy az MNV válaszából is kiderül, a cég folyamatos működéséhez szükséges likvid forrásokat, így fizetési képességének fenntartását már jó ideje a Malévot az AirBridge Zrt.-n keresztül 49 százalékban birtokló orosz Vnyesekonombank (VEB) biztosítja.

Azon kérdésünkre nem kaptunk választ, összesen mekkora összeget nyomott idén a magyar légitársaságba az orosz fél. A korábbi közleményekből annyi derül ki, hogy áprilisban a VEB 20 millió euró (5,4 milliárd forint) "forrást biztosított" a Malévnak, melyből részben a regionális flotta-átalakítási program folytatását finanszírozták.

"Ha nem szállnak be, elveszítik a Malévot"

Ezzel ellentétben információink szerint a május végén Anatolij Ballo Malév-elnök által beígért tízmillió eurós tőkeemelésre máig nem került sor. Ballo, aki egyben a VEB alelnöke is, már az akkori sajtótájékoztatón is meglehetősen homályosan nyilatkozott a fizetési határidőkről - "valamennyi összeg át lesz utalva bizonyos határidőkön belül" -, és sejtetni engedte, hogy amennyiben a magyar állam nem nyúl a zsebébe, akkor "elveszíti a légitársaságot."

Az üzenetet a magyar félnek is sikerült dekódolnia, hiszen az MNV lapunknak adott válaszában kifejti: "a magyar kormány is észlelte", hogy "a jelenlegi tulajdonos által biztosított források sem bizonyulnak elégségesnek a Malév Zrt. helyzetének megnyugtató középtávú rendezésére," ezért "a rendelkezésére álló korlátozott lehetőségeken belül minden lehetséges segítséget megad a társaság kritikus gazdasági helyzetének rendezése érdekében."

"Egy előszerződés nem jelent semmit..."

Mindez azt jelenti, hogy a magyar állam a légitársaság megmentése érdekében kénytelen-kelletlen a zsebébe nyúl majd – nem először az idei év folyamán.

Az első "gyorssegélyt" még év elején juttatta a Malévnak, egy ügyesen kitervelt látszat adás-vétel formájában. Az mfor.hu később igaznak bizonyult információi szerint ugyanis az MNV előszerződést kötött az akkor dolgozói havi bérének kifizetésével is csúszó légitársasággal a Ground Handling Kft. földi kiszolgáló cége eladásáról, és előlegként  négymilliárd forintot utalt át a Malévnak.

Sok mindent elárul a történtek mozgatórugóiról, hogy az üzlet hátterét firtató kérdésünkre a cég egyik magas rangú ex-menedzsere egy huncut mosoly kíséretében annyit jegyzett meg: "Egy előszerződés még nem jelent semmit…" Felbontása esetén a négymilliárd forint természetesen visszajár az államnak – ennek időzítése és mikéntje valószínűleg a kormányszinten folyó orosz-magyar alku része lesz.

40 milliárdba is kerülhet a mentőakció

Az egyelőre kérdéses, hogy most milyen formában nyújt mentőövet az állam a Malévnak – a fenti trükköt még egyszer eljátszani nem lehet, a nyílt támogatást pedig nem engedi az EU. A legkézenfekvőbb lehetőség, hogy a magyar állam ismét beszáll a légitársaságba, tulajdonosként ugyanis már legálisan öntheti bele a pénzt. A Népszabadság szerint 10-20 milliárd forintot kellene betolni az oroszokkal közösen a cégbe az életben maradáshoz, a Magyar Hírlap pedig 40 milliárd forintot emleget.

A megoldás tehát – mint azt egyik forrásunk is megerősítette – "diplomáciai úton" születik majd meg. Az MNV szerint jelenleg is folynak a kormányközi egyeztetések, melyek "célja a Malév Zrt. jövőbeni stabil működési feltételrendszerének megalapozása érdekében közös stratégia kidolgozása, és ezen belül elsődleges cél a társaság gazdasági helyzetének stabilizálása." 

A vagyonkezelő - amelynél információink szerint szerdán kerül napirendre a Malév ügye - a magyar állam újbóli tulajdonszerzéséről szóló híreket sem kérdésünkre, sem más csatornán nem cáfolta, ami szintén sejtetni engedi, hogy ismét az adófizetők milliárdjaiból kell majd gatyába rázni a harmadszorra is sikertelenül privatizált légitársaságot.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!