A hitelminősítő az eddigi "Aa1"-ről egy fokozattal "Aa2"-re rontotta a francia államkötvény-kötelezettségek besorolását. Az új francia szuverén osztályzat kilátása stabil. Franciaország osztályzata a Moody's módszertana alapján így már két fokozattal gyengébb a lehetséges legjobb "Aaa" minősítésnél, jóllehet az "Aa2" besorolás is még magasan elsőrendű, és igen alacsony adóskockázatot jelez.
A Moody's csaknem három éve, 2012 novemberében vonta meg az "Aaa" besorolást Franciaországtól. A hitelminősítő már akkor is azzal a véleményével indokolta a döntést, hogy a francia gazdaság növekedési kilátásait számos szerkezeti probléma gyengíti, és emiatt egyre nehezebben megjósolható, hogy Franciaország mennyire lenne képes ellenállni bármely jövőbeni euróövezeti sokknak. A pénteken bejelentett újabb leminősítés indoklásában a Moody's ismét kiemelte azt a véleményét, hogy a francia gazdaság növekedési kilátásai folyamatosan gyengék, és várhatóan az évtized végéig nem is javulnak.
A francia gazdaság jelenlegi kilábalási üteme jelentősen elmarad az utóbbi néhány évtizedben végbement kilábalási folyamatokétól, és ez várhatóan tartósan így is lesz. A hitelminősítő szerint ezt részben a versenyképességnek és a növekedési potenciálnak a globális pénzügyi válság óta tartó eróziója okozza. A Moody's véleménye szerint egyre világosabban látszik, hogy ezek a problémák még a válság utáni ciklikus kilábalási folyamat befejeződése után is hosszú ideig hátráltatják a francia gazdaság növekedését.
A Moody's számításai szerint a francia gazdaság potenciális éves növekedése középtávon legfeljebb 1,5 százalék. Franciaország alapvető problémái közé tartozik a magas, strukturális jellegű munkanélküliség, a vállalati szektor viszonylag gyenge jövedelmezősége, valamint a globális exportpiaci részesedés zsugorodása, és mindez a munkapiac és a termelési szerkezet hosszú ideje fennálló rugalmatlanságaira vezethető vissza - hangsúlyozta pénteki londoni elemzésében a Moody's.
A pénzügyi válság óta nagyon gyorsan növekszik a francia államadósság-teher, amely a cég szerint a GDP-érték 100 százaléka környékén tetőzik és stabilizálódik majd.
Az alacsony ütemű növekedés, valamint a reformokat akadályozó intézményi és politikai kihívások miatt valószínűtlen a magas államadósság-teher csökkenése az évtized hátralévő részében. A szerkezetileg gyenge növekedés, valamint az a tény, hogy a GDP-arányos államadósság-ráta több mint 30 százalékponttal emelkedett a globális pénzügyi válság óta, azt jelenti, hogy a francia közfinanszírozás sokktűrő kapacitása meggyengült, és már nem is valószínű, hogy érdemben javulna a következő 3-5 évben.
MTI