A lengyel szándék az évi 33 milliárd köbméteres kapacitású Jamal-Európa 684 kilométeres lengyelországi szakaszára vonatkozik, ezt kellene a lengyel állami GazSystem irányítása alá helyezni. A Gazprom azonban kizárólag üzemeltetőként lenne hajlandó elfogadni a cég szolgáltatásait.
A Kommerszant című orosz üzleti lap értesülése szerint a GazSystem már július elején megküldte az Europolgaz céggel kötendő megállapodás tervezetét. Az Europolgaz a Gazprom, a lengyel PGNiG (48 százalék) és a Gas-Trading cég (4 százalék) tulajdonában van.
A Gazprom azt javasolja, hogy a vezeték technikai kiszolgálásáról kössenek megállapodást, s a többi funkciót vállalja az Europolgaz, de a GazSystem teljes egészében irányítása alá akarja vonni a vezetéket, s egyebek között önállóan akar szerződéseket kötni a gázszállítókkal, hozzáférést kíván biztosítani a vezetékhez harmadik feleknek is, és maga akarja meghatározni a tranzitdíjakat. Az utóbbit Lengyelország régen akarja emelni, de a Gazprom ellenáll. A lengyel fél célja, hogy teljesen integrálja a lengyelországi vezetékrendszerbe a Jamal-Európa vezeték adott szakaszát, és hogy többek között fordított irányba használhassa, például Németországból érkező szállításokra.
Az orosz energiaügyi minisztérium szerint a meglévő kétoldalú kormányközi gázmegállapodások, és a javasolt orosz megállapodás lehetővé teszi a lengyel fél számára a tranzitmonopólium megőrzését.
A lapnak a minisztériumi forrás azt mondta, már készen is volt az - orosz fél számára elfogadható - megállapodás, de az EU beavatkozott.
A Kommerszant idézte Mihail Korcsemkint, az East European Gas Analysis amerikai tanácsadó cég vezetőjét, aki úgy vélte: az EU ki fog tartani követelései mellett, s a gázvezeték megtöltésére lehet alternatív forrásokat találni. "Lengyelországba ugyan aligha érkezik gáz Németországból, de számos tényező járulhat hozzá ahhoz, hogy az orosz gáznak kevesebb hely maradjon a vezetékben" - mondta a szakértő.
MTI