Az amerikaiak és a csehek az elmúlt években több ország esetében is perre mentek a Budweiser márkajegy használata miatt. A cseh sörgyár központja Ceske Budejovicében található, amelynek német neve Budweis. Ennek köszönhetően több bíróság támogatta azt a cseh állítást, hogy csak az itt készülő sör használhatja a Budweiser márkanevet. Számos olyan ítélet is született, amely során azonban a földrajzi eredet jogán a névhez ragaszkodó cseh sörgyár alulmaradt, miután az Anheuser-Bush (AB) által használt Budweisser 1876 óta bejegyzett márka. Eredete persze a cseh városhoz kötődik, miután innen vándorolt ki az USA-ba az a német sörfőző, aki a 1852-ben megalapította a tengerentúli céget.
A "kiegyezés felé" a legfontosabb lépést valószínűleg az a 2006-os Európai Uniós döntés jelentette, amely szerint a közösség országaiban az AB jogosult a Budweisser névre, míg a cseh cég a Budweiser Budvar a márkanevet használhatja.
Miközben a jogászok a tárgyalótermekben próbálták igazukat bizonyítani az értékesítési osztályok már az együttműködésen dolgoztak, melynek eredményeképpen az AB disztribúciós portfoliójába bekerülnek a Budejovicky Budvar termékei is. Az amerikaiak a prémium termékek esetében remélnek sikert, a kezdetben 30 államban piacra kerülő cseh söröket Czechvar néven hozzák forgalomba, számolt be az AP hírügynökség.
A lépés mögött természetesen az AB részéről is az üzleti racionalitás dominál. Az Egyesült Államokban ugyanis az elmúlt évben a hazai sörök forgalma csupán két százalékkal bővült, miközben a Beer Marketers Insights szerint az import termékek 12,5 százalékos növekedést értek el. A cseh cég mellett más felső kategóriás termékek piacra lépését is segíti az AB. 2007. januárban lép érvénybe az a tavaly nyáron nyélbeütött megállapodás, mely szerint a hollandiai székhelyű Grolsch teljes mértékben használhatja az AB nemzetközi kereskedelmi hálózatát, cserébe a Grolsch sör kizárólagos amerikai forgalmazójává válnak.