4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Fehéroroszország eltörölte a tranzitdíjat, amelyet a területén át Európába irányuló orosz olajra rótt ki, jelentette be Szjarhej Szidorszkij miniszterelnök szerdán, megnyitva az utat az Oroszországgal elfajult olajvita megoldásához és a Barátság (Druzsba) vezetéken többek között Magyarországra áramló szállítások felújításához.

A délutáni órákban a fehérorosz illetékesek már arról beszéltek, hogy kompromisszum született az orosz-fehérorosz olajvitában a két elnök szerdai telefonbeszélgetése után, ám a kormányszóvivő akkor még egy pénteki megállapodás lehetőségét vetette fel. A Kreml ugyanakkor csak annyit erősített meg, hogy Aljakszandr Lukasenka fehérorosz elnök felhívta orosz kollégáját, Vlagyimir Putyint, és az energiaipari együttműködésről is beszélt vele, beleértve az orosz olaj fehérorszországi tranzitját.

Ezt követően azonban a fehérorosz kormány szerdai ülésén villámgyorsan intézkedett. A hivatalos indoklás szerint tekintettel az Oroszországgal létrejött megállapodásokra, hatálytalannak nyilvánította azt a döntését, amelyet a főcsővezetékeken folyó olajtranzit díjáról néhány napja hozott. A konkrét részleteket azonban egyelőre egyik fél sem osztotta meg a nyilvánossággal.

Uniós nyomás nehezedett a felekre

Az ügy előzménye, hogy Oroszország 180 dolláros vámot vetett ki a Fehéroroszországba menő olaj után. Ennek láttán a fehéroroszok 45 dolláros tranzitdíjat kívántak felszámolni az után az olajmennyiség után, amely átmegy az államon, hogy Európát elláthassa. Az oroszok persze hallani sem akartak erről, és arra sem mutatkozott semmi esély, hogy a vitát megoldják a felek. Emiatt Fehéroroszország egyszerűen kivette azt a mennyiséget a szállítmányból, ami a tranzitdíj fejében szerinte megillette. Ez vezetett a részleges, majd a teljes elzáráshoz. Mint arról korábban az mfor.hu beszámolt, hétfő este negyed nyolckor leállt az Oroszországból, a Barátság-vezetéken keresztül hazánkba érkező kőolaj szállítása.

Az európai nyomás mellett a megegyezés irányába hatott az is, hogy Oroszország a csapok elzárását követően azonnal elkezdte vizsgálni a Barátság (Druzsba) vezetéket kiváltó szállítási alternatívákat, igaz erre viszonylag kevés konkrét megoldás kínálkozott, ami azt vetítette előre, hogy az oroszok sem fogják a végletekig feszíteni a húrt.

German Gref gazdasági miniszter ugyanakkor szerda reggel azt jelezte, hogy a hivatalos tárgyalások előfeltétele szabta az orosz szállításokra kirótt fehérorosz tranzitdíj visszavonását, egyben jelezte, hogy az orosz állami Transneft csőmonopólium és az államvasutak Fehéroroszországot elkerülő, alternatív útvonalakat keresnek a vasúti olajszállításra Európa számára.

Korlátozott alternatívák

Moszkvai elemzők úgy találták vasúton az ukrajnai Brodiba szállíthatnának orosz olajat Magyarország és Szlovákia számára. Az ukrajnai városban már betölthetnék a Druzsba déli ágába, de kérdés, hogy mekkora mennyiséget tudnak szállítani, illetve lefejteni a tartálykocsikból - kommentálta az ötletet egy szakértő az MTI-nek. A lefejtő kapacitás behatárolhatja az esetleges közvetlen vasúti szállításokat is Ukrajnán át a közép-európai fogyasztók számára. A vasúti szállítás persze jóval drágább is a vezetékesnél - jegyezték meg orosz elemzők, exportőreik profitját féltve.

A Barátság-vezeték elzárását követően Csehország kapott olajat a Triesztből induló osztrák vezeték ingolstadti elágazásán át, és az összeköttetés megvan Csehország, Szlovákia és Magyarország között - latolgatták az elvi lehetőségeket moszkvai megfigyelők. Azt ugyanakkor a magyar kormány illetékesei is kifejtették, hogy az ország számára kínálkoznak reális alternatívák, így többek között az Adria-vezeték is. Igaz, azt mindenki elismerte, hogy a Horvátországon át futó csővezeték csak részleges megoldást jelentene hazánk és Szlovákia számára, mivel az Adria kapacitása évi hatmillió tonna, míg a magyar import nyolcmillió, a szlovák 5,5 millió tonna körül van évente.

Kényszerpályán voltak a fehéroroszok is

A találgatások alatt az elemzők többsége úgy vélte, hogy végül az orosz fél bele fog menni valamiféle kompromisszumba, de csak az utolsó pillanatban: amikor az összes olajtároló megtelik. Alexander Rahr német külpolitikai szakértő szerint ez a kompromisszum abban állhat, hogy Moszkva fizetni fog Minszknek az európai olajtranzitért, Aljakszander Lukasenko fehérorosz vezető pedig áldását adja a fehérorosz energiaszektor orosz részvétellel való privatizálására. Ugyanakkor ez a fehéroroszok számára is létkérdés volt, mivel mint egy szakértő fogalmazott, az olaj- és gázháborúba a fehérorosz gazdaság rövid időn belül "belepusztulhat".

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!