3p

A környezetvédelmi törvény előírja, hogy a környezetre veszélyes tevékenységet végző vállalkozásoknak környezetvédelmi biztosítékot kell letenniük, illetve ilyen biztosítást kell kötniük, de a részleteket tartalmazó kormányrendelet nem készült el - közölte Nádasdy Zoltán, a Noerr és Társai Ügyvédi Iroda vezetője.

Így jelenleg a cégeket jogszabály nem kötelezi - megfelelő kockázati összegre kiterjedő - felelősségbiztosítás megkötésére. Erre hívta fel a figyelmet korábban az MTI megkeresésére Kisbenedek Péter, a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) elnöke is.

A Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi (MAL) Zrt. egységes környezethasználati engedélye - amelyet a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség adott ki 2006 februárjában, a következőket (is) tartalmazza: a cég "biztosítani tudja a hulladék kezelés azon személyi és tárgyi feltételeit, amelyek biztosítják a környezetvédelmi és közegészségügyi szempontoknak maradéktalanul megfelelő ellátását. A pénzügyi feltételek rendelkezésre állását igazolta, e szerint általános felelősségbiztosítással és környezetszennyezési felelősségbiztosítással rendelkezik. Ezen túl a környezetvédelmi kötelezettségek teljesítésére évente céltartalékot képez."

A határozat nem közli sem a biztosító nevét, sem a biztosítási összeget, sem pedig a céltartalék összegét. A környezet védelmének általános szabályait tartalmazó, 1995-ben hozott törvény 2005 óta tartalmazza azt a szabályt, hogy a környezeti információk közérdekű adatok. Így az engedélyt adó hatóság nem csak a határozatot, hanem annak mellékleteit - így a biztosítás adatait is - köteles közzé tenni elektronikusan, de csak tavaly óta. A MAL esetében ez nyílván azért nem történt meg, mivel a korábbi határozatot és a mellékleteit még nem elektronizálták.

A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló, 2006-ban hozott kormányrendelet a veszélyes ipari üzemeket két kategóriába sorolja a tárolt anyagok mennyisége alapján.

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság a határérték alatti csoportot két évente, az e felettit évente ellenőrzi. Példaként: felső küszöbérték arzén-trioxid esetén 100 kilogramm, nikkel vegyületekből és arzén-trihidridből 1 tonna.

Mindkét üzem-típusnak belső és külső védelmi tervet kell készítenie. A belső - értelemszerűen - az üzem alkalmazottait érinti, viszont a külső a környék lakosságához szól. Ez utóbbi megvalósíthatóságát az érintett települések polgármesterei  rendszeresen ellenőrzik, sőt gyakorlatokat is elrendelnek. Évente a terv egyes részeit, míg három évente az egészét gyakorolják a település lakosai.

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság kijelöli a veszélyes üzemek körüli veszélyességi övezetet. Erről tájékoztatja a polgármestereket, és az övezet határát berajzolják a településrendezési tervekbe is.

A kormány 2007-ben hozott rendeletet a környezetkárosodás megelőzéséről és elhárításáról. Ez megadja az üzemi kárelhárítási terv tartalmát is.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!