2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A MÁV mozdonyainak 90, személykocsi állományának 83 százaléka 20 évnél idősebb, s ez még a közép-kelet-európai átlagnál is rosszabb mutató. Hivatalosan 7,6 milliárd eurós beruházásra lenne szükség 2013-ig. Kérdés, ebből mire fogja futni. Mfor.hu beszámoló a héten zárult CEE Rail 2005 konferenciáról.

Továbbra is az állami mamutcégek dominálják a piacot

Ebből a szempontból gondot jelent, hogy Közép-Kelet-Európában még mindig a vasúti teherszállítás bevételéből finanszírozzák a személyszállítás költségét, hangzott el a konferencia keretében szervezett panelvitán.

[ajanlo=530][igazitas=left/]Ez a több tagállamban is kialakult rendszer nem tartható fenn, hiszen a vasúti áruszállítóknak más társaságokkal kell versenyezniük, tette hozzá Jean-Arnold Vinois, az Európai Bizottság Vasúti Szállítási és Együttműködési Képességi Részlegének vezetője.

Erre jelenthet megoldást az a több országban is elindult kezdeményezés, amely az áruszállítási tevékenységek szervezeti, jogi és finanszírozási önállósítását szolgálja.

Továbbra is az állami mamutcégek dominálják a piacot

Jelenleg a magyar magánvasutak számára a teljes pályahosszhoz, az európaiaknak a törzshálózathoz biztosít hozzáférést a pályaelosztó társaság. 2007-től már valamennyi piaci szereplő számára lehetővé válik a magyar vasúti pálya használata, mondta el Völgyi Miklós.

Az infrastruktúrához való szabad hozzáférés lehetőségét az államtól anyagilag is független vasúti hivatal fogja majd biztosítani, amelyet - az új vasúti törvény nyomán - január elsejétől hoznak majd létre, tette hozzá Horváth Zsolt Csaba.

A MÁV mozdonyparkja is elöregedett

Monika Heiming, az Európai Vasúti Teherszállítási Szövetség főtitkára úgy vélte: Közép-Kelet-Európában a vasúti liberalizáció pozitív hatása, hogy egyre nagyobb számba jelennek meg a piacon a magán-vasúttársaságok, az általuk szállított áruk mennyisége dinamikusan növekszik.

Negatívum viszont, hogy a piac állapota még mindig az állami tulajdonban üzemelő nagy vasúti cégeknek kedvez, ezért azok egy része ragaszkodik a korábbi struktúrához, működési módhoz. Emiatt a független vasúti árufuvarozó társaságok piaci részesedése továbbra is alacsony.

Heiming szerint a vasúti szállítási piac nyitottá tétele érdekében az infrastruktúra és az üzemelés mielőbbi szétválasztása szükséges azokban az országokban, ahol ez eddig nem történt meg.

Wéber Balázs Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!