Továbbra is az állami mamutcégek dominálják a piacot
Ebből a szempontból gondot jelent, hogy Közép-Kelet-Európában még mindig a vasúti teherszállítás bevételéből finanszírozzák a személyszállítás költségét, hangzott el a konferencia keretében szervezett panelvitán.
[ajanlo=530][igazitas=left/]Ez a több tagállamban is kialakult rendszer nem tartható fenn, hiszen a vasúti áruszállítóknak más társaságokkal kell versenyezniük, tette hozzá Jean-Arnold Vinois, az Európai Bizottság Vasúti Szállítási és Együttműködési Képességi Részlegének vezetője.
Erre jelenthet megoldást az a több országban is elindult kezdeményezés, amely az áruszállítási tevékenységek szervezeti, jogi és finanszírozási önállósítását szolgálja.
Továbbra is az állami mamutcégek dominálják a piacotJelenleg a magyar magánvasutak számára a teljes pályahosszhoz, az európaiaknak a törzshálózathoz biztosít hozzáférést a pályaelosztó társaság. 2007-től már valamennyi piaci szereplő számára lehetővé válik a magyar vasúti pálya használata, mondta el Völgyi Miklós.
Az infrastruktúrához való szabad hozzáférés lehetőségét az államtól anyagilag is független vasúti hivatal fogja majd biztosítani, amelyet - az új vasúti törvény nyomán - január elsejétől hoznak majd létre, tette hozzá Horváth Zsolt Csaba.
Monika Heiming, az Európai Vasúti Teherszállítási Szövetség főtitkára úgy vélte: Közép-Kelet-Európában a vasúti liberalizáció pozitív hatása, hogy egyre nagyobb számba jelennek meg a piacon a magán-vasúttársaságok, az általuk szállított áruk mennyisége dinamikusan növekszik.
Negatívum viszont, hogy a piac állapota még mindig az állami tulajdonban üzemelő nagy vasúti cégeknek kedvez, ezért azok egy része ragaszkodik a korábbi struktúrához, működési módhoz. Emiatt a független vasúti árufuvarozó társaságok piaci részesedése továbbra is alacsony.
Heiming szerint a vasúti szállítási piac nyitottá tétele érdekében az infrastruktúra és az üzemelés mielőbbi szétválasztása szükséges azokban az országokban, ahol ez eddig nem történt meg.
Wéber Balázs Menedzsment Fórum