4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A villamos vicces szülinapi ajándék lehet rajongóknak, vagy mozgalmas, ám mégis állandó díszletként szolgálhat reklámfilmekhez. A BKV ugyanis megfelelő áron bérbe adja a kapacitáson felüli járműveket. Vagyonokat ugyan nem keres vele, de a feljesztésen már gondolkodik, tudta meg az mfor.hu.

Hivatalosan csak a kettes villamos vonalán lehetne villamosokat bérelni, ám a szervező BKV Tours Kft. honlapján kitűnik: szó lehet akár más típusról, akár más vonalról is.

Főszabály szerint a különjáratokat tekintve UV 3-asokat lehet bérelni - persze valószínűleg hamar a nosztalgiajáratokat fogja gazdagítani a 47-49-es vonalról száműzött, szó szerint fapados járat.

A kötött pályás járatok közül a kisföldalattin és valamennyi HÉV-vonalon kaphatunk saját szerelvényt. Hétköznapi különjáratról és nosztalgia- szerelvényről egyaránt lehet szó, bár az öregebb járgányok többe kerülnek. Egy szokványos villamoskocsiért 118 ezer forintot kell fizetni (áfa nélkül) óránként, ugyanez nosztalgiakocsival viszont 160 ezer forintot kóstál. (Minden tarifánál hozzá kell kalkulálni fejenként nyolc forintot is - biztosítás gyanánt.)

A földalatti a legdrágább, antik busz nincs

A legnagyobb árkülönbség használatos és új jármű között a földalattiknál tapasztalható. Egy hétköznapi kocsira már nettó 76 ezer forintért is szert lehet tenni egy órára, míg a noszalgia típusért már 160 ezer forint plusz áfát kell kicsengetni. Ha figyelembe vesszük, hogy a villamos, a HÉV és a földalatti árában csak az odaút van benne, akkor ár-érték arányban a fogaskerekű vasút bérlete a legolcsóbb. Oda-vissza menettel, mai verziójában 144 ezer, nosztalgia típussal pedig 194 ezer forint.

A BKV nosztalgia parkja a kötött pályás járművekben erős, nosztalgia buszuk egyáltalán nincs - tudtuk meg a társaságtól. Vagyis hiába is akarnánk a BKV-től faros Ikarusokat bérelni, nem sikerülne. Persze mondani sem kell, hogy az újszerű különbuszokat illetően azért sokkal nagyobb a kínálat - és a kereslet is.

A buszok tarifatáblázata nem ennyire egyszerű, mint a sínen közlekedő járműveké. A kisbuszokhoz nem egészen ötezer forint óradíjat és 178 forint kilométerdíjat kell fizetni, ugyanez a nagybuszoknál már több mint nyolcezer forint óradíjat és 350 forint kilométerdíjat jelent.

Túl sok bevételt nem hoz

A BKV egyáltalán nem reklámozza ezeket a plusz szolgáltatásokat, mert nem áll rendelkezésre annyi különjármű, hogy a várható igényeket kielégítse - mondta lapunknak Kiesswetter Walter, a vállalat közönségkapcsolati irodájának vezetője. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a nosztalgiajáratok karbantartása igen költséges: az csak az anyagárat számolva évente 1-1,5 millió forintba kerül. Összehasonlításképp: ha minden öregkorú járművet teljes kapacitással kihasználnának, ez a költség több tízmillió forintra rúgna.

Éves szinten túl sok bevétel tehát nem származik a különleges járatokból. Tavaly néhány ezren vették igénybe a szolgáltatásokat, összesen 95 millió forint bevételt hozott az üzlet. Ennek legnagyobb részét, negyvenmillió forintot pedig a különbuszos járatok hozták. A társaság összes bevétele ehhez képest a legfrissebb, 2005-ös mérlegadatok szerint 62 milliárd forint volt.

A BKV egyébként a jövőben "újragondolja a különjárati tevékenységét" - ami vélhetően bővítést jelent majd, vagyis megéri az alternatív erőforrásokra is koncentrálni. A Volán-társaságok esetében legalábbis jó ötletnek tűnt az alternatív lehetőségek, útvonalak kialakítása: azok a cégek tudnak ugyanis pozitív mérleget felmutatni, amelyek élnek ezekkel a lehetőségekkel, tipikusan egyébként a külföldi utaztatással.

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
A Dunán sem menekülhetünk a fővárosi dugók elől A kerékpáros közlekedésért kampányol a BKV Ellenőrt biztos nem rúg ki a BKV

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!